Hybridelektriske køretøjer
Det bedste fra begge verdener
Hybridelektriske køretøjer – de kombinerer det bedste fra begge verdener: fuldelektrisk kørsel i byområder og ren dieselteknologi alle andre steder. DAF har testet denne meget lovende teknologi, som har den store fordel, at den kan tilpasses næsten alle situationer.
DAF CF Hybrid
Netop nu testes DAF CF Hybrid Innovation lastbilerne på vejene. De er udstyret med en 10,8 liters PACCAR MX-11 dieselmotor (op til 330 kW/450 hk) og en ZF-elmotor (75 kW/100 hk, maksimal effekt: 130 kW/175 pk), hvori der er indbygget en særlig ZF TraXon-gearkasse til hybriddrivlinjer. Elmotoren drives af en 85 kWh batteripakke, som genoplades, når dieselmotoren anvendes. Når batteriet er fuldt opladet, har lastbilen – afhængigt af den samlede vægt – en elektrisk rækkevidde på op til 50 kilometer, hvilket er mere end nok til at køre ind og ud af byområder.
Uden for byområder drives CF Hybrid af den rene og effektive PACCAR MX-11 dieselmotor, som har stor rækkevidde. Den energi, der genereres af udstødningsbremsen og Downhill Speed Control, bruges af elmotoren til at hjælpe dieselmotoren. Dette er en stor fordel med hensyn til både brændstofforbrug og CO2-udledning, når dieselmotoren er i brug.
Overholdelse af strengere regler for udledning
Med hybridløsninger kan vognmænd overholde de stadig strengere regler for udledning. Fra 2025 vil flere europæiske byer kun lade emissionsfri erhvervskøretøjer køre i bymidten. Hybridteknologien er den perfekte løsning på denne begrænsning for tunge og mellemstore lastbiler, der lægger størsteparten af deres kilometer bag sig uden for byområderne. Med fuldelektrisk kørsel sker der ingen udledning i bycentre, mens ren dieselteknologi giver maksimal rækkevidde og fleksibilitet uden for byerne.
DAF hybridteknologi
’DAF har opnået en lang række resultater inden for hybridteknologi. I 2010 udviklede vi LF Hybrid, som havde en fuldelektrisk rækkevidde på 2 kilometer. Vores eksperimentelle XF Hybrid blev udviklet i 2012 og kunne køre 1,5 kilometer på el alene. DAF Convenient, som var opkaldt efter et EU-finansieret projekt i 2016, var et hybridtestkøretøj, der opnåede forbedret brændstofeffektivitet og en fuldelektrisk rækkevidde på 3 til 6 kilometer. I 2017 producerede EU's EcoChamps-projekt et hybridkøretøj med forbedret brændstofeffektivitet og en fuldelektrisk rækkevidde på 10 kilometer med reducerede omkostninger og reduceret vægt.