![still-paccar-motor](/-/media/images/daf-trucks/trucks/ngd/still-paccar-motor.jpg?mw=1920&rev=9a9a23eb70f84ce0b068b6c1e9eb256d&hash=D84DAB3A352A24946CF695E1C5311DC1)
Ren dieselteknologi
Forbrændingsmotorens fremtid
Det er godt at tænke over de imponerende skridt, der allerede er taget i forhold til at reducere udledningen fra dieseldrevne lastbiler. Yderligere forbedringer af teknologien og frem for alt ankomsten af nye generationer af CO2-neutralebrændstoffer betyder, at også den pålidelige og effektive forbrændingsmotor stadig har en ren fremtid.
Store reduktioner i NOx- og sodpartikeludledning
En moderne lastbil med en Euro 6-dieselmotor udleder ca. 95% mindre nitrogenoxid end en lastbil for 25-30 år siden. Sodpartikeludledningen er blevet reduceret med mindst 97% i samme periode. Sagt på en anden måde: Én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, udleder lige så meget nitrogenoxid som 20 lastbiler, der produceres i dag. Hvis vi udelukkende ser på sodpartikeludledningen, så udleder én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, lige så mange sodpartikler som 35 lastbiler, der produceres i dag.
Illustrationen viser, at det største skridt, der kan tages på kort sigt for at reducere udledningen, er at erstatte ældre lastbiler med de mest moderne Euro 6-køretøjer.
![Euro 1 6 compared](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/euro-1-6-compared.png?mw=1200&rev=27aa2ed08dea4c5b95f78356d543e9f1&sc_lang=da&hash=31279D5B70A032E295744609D6EEDDA0)
Vigtige trin mod at reducere CO2
Og hvad medCO2? Den nyeste generation af DAF lastbiler er mere end 25% mere effektive end deres forgængere for 20 år siden. En reduktion i brændstofforbruget på mere end 25% betyder, at CO2-udledningen reduceres direkte med 25%. Vi kan forvente yderligere forbedringer, efterhånden som der kommer nye brændstoftyper.
HVO er allerede på markedet og kan reducere CO2-udledningen med op til 90%. Inden for de kommende år vil forbrændingsmotoren også kunne køre på brint, hvilket resulterer i en CO2-reduktion på 100%. Hvis man ser på fremtiden, er der, foruden brint, flere brændstoffer på vej, som er 100% CO2-neutrale fra produktion til forbrænding, og som er perfekt egnede til forbrændingsmotorer. Et eksempel er de såkaldte vedvarende "Power-to-Liquid"-brændstoffer eller såkaldte e-brændstoffer, hvor brint genereres via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi.
![MX-13_schuin_links_voor](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/mx-13_schuin_links_voor.jpg?mw=1200&rev=ff6ace4a41fe4415b9a03390d85110da&hash=665B95117C416F17C68D8E64952B733B)