DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
still-paccar-motor

Ren dieselteknologi

Forbrændingsmotorens fremtid

 

Det er godt at tænke over de imponerende skridt, der allerede er taget i forhold til at reducere udledningen fra dieseldrevne lastbiler. Yderligere forbedringer af teknologien og frem for alt ankomsten af nye generationer af CO2-neutralebrændstoffer betyder, at også den pålidelige og effektive forbrændingsmotor stadig har en ren fremtid.

 
 

Store reduktioner i NOx- og sodpartikeludledning

En moderne lastbil med en Euro 6-dieselmotor udleder ca. 95% mindre nitrogenoxid end en lastbil for 25-30 år siden. Sodpartikeludledningen er blevet reduceret med mindst 97% i samme periode. Sagt på en anden måde: Én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, udleder lige så meget nitrogenoxid som 20 lastbiler, der produceres i dag. Hvis vi udelukkende ser på sodpartikeludledningen, så udleder én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, lige så mange sodpartikler som 35 lastbiler, der produceres i dag.

Illustrationen viser, at det største skridt, der kan tages på kort sigt for at reducere udledningen, er at erstatte ældre lastbiler med de mest moderne Euro 6-køretøjer. 

Euro 1 6 compared
 
 

Vigtige trin mod at reducere CO

Og hvad medCO2? Den nyeste generation af DAF lastbiler er mere end 25% mere effektive end deres forgængere for 20 år siden. En reduktion i brændstofforbruget på mere end 25% betyder, at CO2-udledningen reduceres direkte med 25%. Vi kan forvente yderligere forbedringer, efterhånden som der kommer nye brændstoftyper.

HVO er allerede på markedet og kan reducere CO2-udledningen med op til 90%. Inden for de kommende år vil forbrændingsmotoren også kunne køre på brint, hvilket resulterer i en CO2-reduktion på 100%. Hvis man ser på fremtiden, er der, foruden brint, flere brændstoffer på vej, som er 100% CO2-neutrale fra produktion til forbrænding, og som er perfekt egnede til forbrændingsmotorer. Et eksempel er de såkaldte vedvarende "Power-to-Liquid"-brændstoffer eller såkaldte e-brændstoffer, hvor brint genereres via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi.

MX-13_schuin_links_voor
 
 
 

Relaterede oplysninger