
Ren dieselteknologi
Den moderne forbrændingsmotor bliver endnu renere og mere bæredygtig
Trods fremskridt inden for alternative teknologier som f.eks. hybridelektriske og fuldelektriske løsninger samt brintløsninger vil dieselmotoren forblive den primære drivlinje for erhvervskøretøjer i en overskuelig fremtid. I øjeblikket er der ingen anden type motor, der er lige så effektiv, omkostningseffektiv og pålidelig.
Forbedring af dieselmotorens ydeevne
Ved hjælp af avancerede brændstofindsprøjtningsteknologier og systemer til behandling af udstødningsemissioner er moderne dieselmotorer allerede meget "rene". Faktisk er udledningen fra udstødningen næsten ikke målbar mere.
DAF vil fortsat forbedre og forfine dieselmotoren, bl.a. for at opnå endnu større reduktion af udledningen. Der kan også forventes yderligere forbedringer som følge af udviklingen af nye typer brændstof som brintbehandlet vegetabilsk olie (HVO) og Power-to-Liquid.
Store reduktioner i udledning af NOx og sod
Det er nyttigt at stoppe op nu og da og tænke over de imponerende resultater, der allerede er opnået med hensyn til lastbiler og udledning. Nitrogenoxidudledningen fra en moderne lastbil med en Euro 6-dieselmotor er hele 95% lavere end for en tilsvarende lastbil for 25-30 år siden. Og partikeludledningen er faldet endnu mere – 97% – i samme periode.
Med andre ord:
En enkelt Euro 1-lastbil bygget i 1994 producerer den samme mængde NOx som 20 moderne lastbiler.
Og hvad angår partikeludledning: En Euro 1-lastbil fra 1994 forurener lige så meget som 35 lastbiler bygget i dag.

Og hvad med CO2?
Den seneste generation af DAF lastbiler er ikke mindre end 20% mere effektive end deres forgængere for 20 år siden. Og i dette tilfælde betyder 20% mindre brændstofforbrug en direkte reduktion af CO2-udledningen på 20%.