still-paccar-motor

Ren dieselteknologi

Forbrændingsmotorens fremtid

 

Det er godt at tænke over de imponerende skridt, der allerede er taget i forhold til at reducere udledningen fra dieseldrevne lastbiler. Yderligere forbedringer af teknologien og frem for alt ankomsten af nye generationer af CO2-neutralebrændstoffer betyder, at også den pålidelige og effektive forbrændingsmotor stadig har en ren fremtid.

 
 

Store reduktioner i NOx- og sodpartikeludledning

En moderne lastbil med en Euro 6-dieselmotor udleder ca. 95% mindre nitrogenoxid end en lastbil for 25-30 år siden. Sodpartikeludledningen er blevet reduceret med mindst 97% i samme periode. Sagt på en anden måde: Én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, udleder lige så meget nitrogenoxid som 20 lastbiler, der produceres i dag. Hvis vi udelukkende ser på sodpartikeludledningen, så udleder én Euro 1-lastbil, der blev produceret i 1994, lige så mange sodpartikler som 35 lastbiler, der produceres i dag.

Illustrationen viser, at det største skridt, der kan tages på kort sigt for at reducere udledningen, er at erstatte ældre lastbiler med de mest moderne Euro 6-køretøjer. 

Euro 1 6 compared
 
 

Vigtige trin mod at reducere CO

Og hvad medCO2? Den nyeste generation af DAF lastbiler er mere end 25% mere effektive end deres forgængere for 20 år siden. En reduktion i brændstofforbruget på mere end 25% betyder, at CO2-udledningen reduceres direkte med 25%. Vi kan forvente yderligere forbedringer, efterhånden som der kommer nye brændstoftyper.

HVO er allerede på markedet og kan reducere CO2-udledningen med op til 90%. Inden for de kommende år vil forbrændingsmotoren også kunne køre på brint, hvilket resulterer i en CO2-reduktion på 100%. Hvis man ser på fremtiden, er der, foruden brint, flere brændstoffer på vej, som er 100% CO2-neutrale fra produktion til forbrænding, og som er perfekt egnede til forbrændingsmotorer. Et eksempel er de såkaldte vedvarende "Power-to-Liquid"-brændstoffer eller såkaldte e-brændstoffer, hvor brint genereres via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi.

MX-13_schuin_links_voor
 
 
 

Relaterede oplysninger