
Fremtiden inden for sikkerhed
Uovertruffen sikkerhed for chauffører, medchauffører og andre trafikanter
Uovertruffen sikkerhed
Trafiksikkerhed er en topprioritet for lastbiler, der ofte kører i byområder. Derfor har New Generation DAF XD lastbilen et lavt placeret førerhus, en stor forrude og meget lave rudelister, hvilket betyder, at den sætter nye standarder for direkte og indirekte udsyn. Dette er understøttet af de nyeste teknologier som DAF’s digitale udsynssystem og det unikke DAF Corner View. Derudover gør den helt nye, robuste førerhuskonstruktion, de mange chaufførhjælpesystemer og klassens førende ergonomi New Generation DAF XD til den nye brancheførende lastbil i distributions- og erhvervsklassen, når det gælder sikkerhed.
Enestående direkte og indirekte udsyn
Fremragende direkte udsyn til vejen betyder alt. Og optimalt indirekte udsyn er helt sikkert lige så vigtigt. Især når byveje er fulde af trængsel og ubeskyttede og uforudsigelige trafikanter, og fyldt med objekter som trafikheller, cykelstativer, brandhaner og lygtepæle.
Opfylder kravene til London Direct Vision Standards 5-stjernede rangering
Ingen by i verden synes at være mere fast besluttet på at reducere antallet af ulykker mellem erhvervskøretøjer og sårbare trafikanter, end London er, hvilket afspejles i den strenge London Direct Vision Standard (DVS).
Selv om det er en udfordring for alle producenter af særligt mellemstore og tunge lastbiler at overholde de konstant skærpede bestemmelser, støtter DAF fuldt ud målet med DVS: At maksimere det direkte udsyn fra chaufførens position for at øge trafiksikkerheden.
Når New Generation DAF XD distributionslastbiler er udstyret med DAF Corner View kamerasystemet og den unikke dør med kantstensrude, er de maksimalt opnåelige 5 stjerner i DVS inden for rækkevidde. Dette illustrerer XD's unikke markedsposition, når det drejer sig om direkte udsyn.

De primære kørefunktioner betjenes alle fra rattet eller ratstammekontakterne. Alt lige fra aktivering af funktioner, der er direkte relateret til kørsel, betjening af den digitale displaymenu, styring af TraXon til betjening af lydanlægget og telefonen. Alt er lige ved chaufførens fingerspidser.
Sekundære kørefunktioner kan betjenes fra fysiske kontakter på det ergonomisk udformede instrumentbræt.
Smarte funktioner til aktiv sikkerhed
New Generation DAF lastbiler har også en lang række funktioner, der maksimerer den aktive sikkerhed. Disse omfatter bremseassistent, system til advarsel ved vognbaneskift, nødbremselygter og City Turn Assist. Vi har også tilføjet nye funktioner som f.eks. DAF elektronisk parkeringsbremse til smart parkeringsbremsekontrol, en lavhastighedsanhængerbremse til sikker tilkobling og frakobling af anhængeren og en parkeringsbremseassistent med ekstra parkeringsbremsekraft til at hjælpe i en lang række situationer.

System til advarsel om kollision forfra
Systemet til advarsel om kollision forfra (FCW) udsender en advarselslyd og viser en visuel advarsel i instrumentpanelet for at tilskynde chaufføren til at gribe ind og forhindre en kollision.

Avanceret nødbremsesystem
Det avancerede nødbremsesystem kan give op til fuld selvstændig nødbremsning og således hjælpe med at undgå kollisioner – både på køretøjer, der holder stille, og køretøjer, der er i bevægelse – helt op til en hastighed på 80 km/t.

Automatisk valg af belysning
Denne standardfunktion aktiverer automatisk fjernlyset under barske og mørke kørselsforhold. I tilfælde af regn aktiveres viskerne også automatisk. Alle bilens lygter, herunder anhængerlyset, kan nemt kontrolleres via fjernbetjeningen i køretøjsnøglen.

Fuld LED-belysning
DAF var den første lastbilproducent til at introducere LED-teknologi i sine forlygter og implementerer nu teknologien i alle lygter på siden af samt foran og bag på sine lastbiler. Det giver den bedste synlighed og sigtbarhed og dermed sikkerhed.

Justerbar fartpilot
Den justerbare fartpilot (ACC) justerer automatisk lastbilens hastighed for at opretholde en sikker afstand til et forankørende køretøj.

City Turn Assist
City Turn Assist bemærker cyklister eller fodgængere, når køretøjet drejer. Ved højere hastigheder advarer systemet chaufføren, når motorcykler eller biler er i den blinde vinkel, når der skiftes vognbane eller flettes. City Turn Assist anvender visuelle og akustiske advarsler, selv under forhold med dårlig sigtbarhed.

DAF elektronisk parkeringsbremse
En ny sikkerhedsfunktion (ekstraudstyr), der automatisk aktiverer parkeringsbremsen, f.eks. når motoren slukkes.

System til advarsel ved vognbaneskift
Systemet til advarsel ved vognbaneskift (LDWS) advarer chaufføren, hvis køretøjet begynder at bevæge sig ud af vognbanen, fordi chaufføren f.eks. begår en kørefejl eller bliver døsig eller distraheret.

Lavhastighedsanhængerbremse
Garanterer sikker tilkobling og frakobling af anhængeren ved at aktivere anhængerbremserne uafhængigt af hinanden.

Parkeringsbremseassistent
Aktiverer alle bremser sammen med parkeringsbremsen for at sikre, at lastbilen ikke bevæger sig under læsning eller aflæsning med en kran eller ved betjening af et tippelad.

Dæktryksovervågning
Dæktryksovervågningssystemet sikrer kontinuerlig overvågning af tryk og temperatur på alle dæk. Systemet genererer advarsler, når trykket i et enkelt dæk er lavt, eller når temperaturen er høj, så chaufføren kan reagere hurtigt.

System til styring af køretøjets stabilitet
Det elektroniske bremsesystem omfatter styring af køretøjets stabilitet, som forhindrer, at køretøjet sakser og vælter.

Ekstremt stærk, robust førerhuskonstruktion
New Generation DAF lastbiler har en helt ny, ekstremt stærk og robust førerhuskonstruktion, der beskytter mod stød på alle sider. Foran er der indbygget energiabsorberende kollisionsbokse for maksimal beskyttelse. Kollisionszoner bag i førerhuset beskytter mod last i bevægelse og holder chaufførens arbejdsplads sikker. Taget er blevet forstærket for at beskytte passagerne i førerhuset maksimalt, hvis lastbilen skulle vælte.
ProCaDis-sikkerhedssystem
DAF’s unikke og patenterede system til programmeret førerhusforskydning (ProCaDis) tillader en 400 mm forskydning af XD førerhuset på chassiset ved en frontal kollision, så energien absorberes, og førerhuset forhindres i at løsrive sig. Resultatet er, at ProCaDis-systemet opretholder førerhusets struktur og maksimerer overlevelsesmulighederne for køretøjets passagerer.
CoDeS-sikkerhedssystem
DAF’s system til kontrolleret deformering af ratstammen (CoDeS) sikrer, at rattet bevæger sig væk fra chaufføren, f.eks. i tilfælde af en anhængerkollision bagfra. Chaufførens knæ er beskyttet via stødabsorberende zoner i instrumentbrættet i New Generation XD.