DAF CF Electric

Batteridrevne elektriske køretøjer

Nul-emissionsteknologi til distribution inde i byerne

 

Batteridrevne lastbiler producerer ingen udstødningsgasser under kørslen, hvilket gør dem til den ideelle løsning til distribution i byer. At DAF er førende på dette område, illustreres af, at DAF CF Electric fik titlen som Green Truck Logistics Solution i 2019.

 
 

Banebrydende 

Batteridrevne elkøretøjer – DAF er banebrydende på dette marked. DAF var en af de første lastbilfabrikanter, der begyndte at lave test på vejene sammen med vigtige kunder for at få omfattende praktisk erfaring med denne nye teknologi. Siden er CF Electric-trækkeren blevet tilgængelig for kunder i Holland, Belgien og Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Alt efter den lokale batteriopladningsinfrastruktur og mulighederne for eftersalg overvejer man nu salg i andre dele af Europa.

DAF CF Electric er en 4x2-trækker, der kan fungere fuldelektrisk takket være VDL's E-Power-teknologi:

  • Hovedkomponenten i drivlinjen er en 210 kW elektrisk motor
  • CF Electric drives af en litium-ionbatteripakke med en samlet kapacitet på 170 kilowatttimer
  • Den har en rækkevidde på ca. 100 kilometer.
 
First-DAF-CF-Electric-refuse-collection-truck-delivered-to-ROVA-0
 

De første 3-akslede elektriske CF-skraldebiler er allerede bygget og leveret til indsamling af affald ‘uden udledning’ i byområder.

 
 
DAF Trucks at Solutrans Exhibition in Lyon

Udfordringer 

I forbindelse med den elektriske drivlinje er der naturligvis også en række udfordringer. Elektricitet produceres ikke altid på en ‘grøn’ måde, og opladningsudstyret er endnu ikke fuldt udbredt. Samtidig er batterierne stadig tunge og dyre, og deres kapacitet er begrænset. Men med intelligent planlægning og hyppig genopladning af batterierne er 300 kilometer pr. dag i hvert fald realistisk til distributionsaktiviteter i byområder.

 
 

 

“Planlægning og kørsel med eldrevne lastbiler kræver en anden tankegang. Man skal sikre sig, at opgaven passer til lastbilen, og ikke omvendt. For at bruge lastbilen optimalt er det vigtigt, at man kan genoplade batterierne under lastning og losning. Den eldrevne lastbil kan være et fremragende alternativ i forbindelse med bykørsel.”

 

Eveline Manders
Tinie Manders Transport

 

Eveline Manders
 
 
 
 
 

Relaterede oplysninger