
Fremtiden inden for effektivitet
Uovertruffen effektivitet
New Generation DAF XD lastbilen sætter nye standarder for effektivitet inden for distributions- og erhvervssegmentet. Dens enestående ydeevne, der resulterer i de laveste emissioner, er resultatet af et meget aerodynamisk design og den ultramoderne PACCAR MX-11 drivlinje med automatiseret TraXon-gearkasse. Fordelagtige køretøjsvægte og fantastiske anvendelsesmuligheder øger den klasseførende nyttelast og oppetid.
Fremragende aerodynamik
Den nye DAF XD handler om mere end et stilfuldt, flot udseende. Det optimale design, der er baseret på omfattende simuleringer og vejtest, omfatter en række funktioner, der giver ekstremt lav luftmodstand ved at lede vinden rundt om, gennem og under køretøjet. Dette øger brændstofeffektiviteten, reducerer emissionerne og gør den nye DAF XD til et fantastisk match for din virksomhed.
6-cylindret 6,7 liters PACCAR PX-7
DAF XD serien fuldendes med den nye PACCAR PX-7 motor
- 167 kW/230 hk / 900 Nm ved 900-1.800 o/min.
- 189 kW/260 hk / 1.000 Nm ved 1.000-1.700 o/min.
- 212 kW/290 hk / 1.100 Nm ved 1.100-1.600 o/min.
- 227 kW/310 hk / 1.200 Nm ved 1.200-1.500 o/min.
PowerLine automatiske gearkasser
XD med PACCAR PX-7 har en ny fuldautomatisk 8-trins PowerLine-transmission, som byder på optimale gearudvekslinger og en ideel gearspredning. Powershifting uden momentafbrydelse betyder jævne gearskift og hurtig gasrespons og bidrager til fremragende komfort og køreegenskaber.


Ny standard for drivlinjeydeevne
I New Generation DAF XD lastbilen er alle aspekter af drivlinjen blevet optimeret til distributions- og erhvervstransport, startende med motoren. PACCAR MX-11 motorerne byder på mange innovationer, der sikrer uovertruffen effektivitet.
- Fem effektvarianter er tilgængelige:
XD 300 MX-11 (220 kW/299 hk)
XD 340 MX-11 (251 kW/341 hk)
XD 370 MX-11 (270 kW/367 hk)
XD 410 MX-11 (300 kW/408 hk)
XD 450 MX-11 (330 kW/449 hk) - Alle varianter har multidrejningsmoment, hvilket giver et op til 150 Nm højere drejningsmoment i højeste gear.
- De tilbyder også nedsættelse af omdrejningstallet med maksimalt drejningsmoment tilgængeligt fra kun 900 o/min.
Den nye MX motorbremse leverer op til 20% mere bremsekraft og ved lavere omdrejningstal. Resultatet er en unik flad bremsemomentkurve fra 1.100 til 2.100 o/min. Dette kan sammenlignes med de bedste 13 liters motorer på markedet.
Luftregulering
Den nye DAF XD har et topmoderne luftindsugningssystem. Det forreste luftindtag bruger luft foran på køretøjet og fører den direkte gennem den korteste vej til motoren. Denne løsning resulterer i minimal temperaturstigning, lavt trykfald og brug af kompressionsluft, hvilket garanterer maksimal effektivitet.
Efterbehandlingssystem til udstødningsgas
Den unikke konstruktion med udstødningen over chassiset er med til at minimere varmetab fra udstødningsgasser, der forlader motoren på vej til efterbehandlingssystemet til udstødningsgas (EAS). Høje udstødningsgastemperaturer garanterer optimal EAS-effektivitet og understøtter det lavest mulige brændstofforbrug.
Den nye standard inden for kølesystemer
Alle New Generation DAF lastbiler udnytter på optimal vis og med minimal ventilatoraktivering hvert eneste kilo luft, der passerer gennem kølergitteret. Luftføringer i kølergitteret og den førerhusmonterede indkapsling sikrer fremragende aerodynamik under motorhjelmen, der resulterer i den bedst mulige passive køling.

Ny generation af automatiserede Traxon gearkasser
Et element i de effektive drivlinjer på DAF XD er den nyeste generation af automatiserede TraXon gearkasser. Denne gearkasse byder på en række nye funktioner som f.eks. igangsætningsassistent, der muliggør præcis dosering af køretøjets manøvrehastighed ved at slippe bremsepedalen. Automatisk valg af igangsætningsgear beregner straks køretøjets nyttelast ud fra blandt andet trykket i luftbælgene og input fra anhængeren med henblik på at vælge det optimale igangsætningsgear.
Allison-transmission
Til anvendelser indenfor renovationsarbejde tilbyder DAF en Allison fuldautomatisk transmission i kombination med MX-11 motoren med 220 kW/299 hk og 251 kW/341 hk. Denne gearkasse indeholder et nyt transmissionsstyremodul og ny software for lavere friktion og optimeret ydeevne ved spidsbelastning, hvilket resulterer i en endnu højere brændstofeffektivitet. Desuden vil chaufføren drage fordel af jævne gearskift.
Smart brændstofstyring
Den nye DAF XD har de samme avancerede funktioner til smart brændstofstyring som resten af New Generation DAF serien. Disse omfatter tredje generation af DAF intelligent fartpilot samt nye EcoRoll-funktioner, der tillader op til 93 km/t ved slutningen af en nedkørsel. Optimeret EcoRoll forhindrer unødvendig bremsning og deraf følgende energitab. Desuden betyder funktionen intelligent Downhill Speed Control, kombineret med den forbedrede MX motorbremse, at der ikke er behov for en Intarder. Dette reducerer køretøjets vægt, øger brændstofeffektiviteten og reducerer dine køretøjers CO’2 -emissioner. Alt dette bidrager til den lavest mulige VECTO-score.
Højeffektive bagaksler
Bagakslerne har en række funktioner, der bidrager til at forbedre effektiviteten. Lavere olieniveau og nye spidshjulslejer reducerer tab på grund af friktion. Bremserne vejer mindre og er meget robuste. Og den nyeste generation af lette bremsekalibre anvendes. Disse suppleres af en ny funktion kaldet "Aktiv kaliberfrigivelse", som forhindrer yderligere friktionstab.

Lave køretøjsvægte
For yderligere at optimere brændstofeffektiviteten og den generelle effektivitet blev der i udviklingen af New Generation DAF XD lagt stor vægt på at opnå en lav egenvægt for køretøjerne. Dette er opnået ved at anvende letvægtsstål med høj styrke til karosseriet, samt nye designs og løsninger til tagspoiler, førerhusaffjedring, afskærmning fortil mod underkøring, monteringsplade på drejekrans og – f.eks. – motoren. Resultatet af denne indsats er en fordelagtig egenvægt for alle versioner.
Fremtiden inden for service
Med introduktionen af New Generation DAF, tager DAF hul på en ny æra, når det drejer sig om nem service.
- Trådløse opdateringer til motoren og efterbehandlingssystemer, køretøjets ECU, dets centrale sikkerhedsgateway (CSG) og DAF Connect.
- Nydesignet køretøjsdiagnosticering, der kan give mekanikeren en endnu hurtigere vej til den grundlæggende årsag til et problem, i det sjældne tilfælde at det skulle opstå.
- Serviceintervaller på 125.000 km/år som standard.
- Til langturskørsel tilbydes der en langtursfunktion, der giver serviceintervaller på op til 200.000 kilometer.
- Det betyder et serviceinterval på én gang om året under alle kørselsforhold på vejen, hvilket er unikt i branchen.
- DAF MultiSupport tilbyder paneuropæiske reparations- og vedligeholdelseskontrakter, der giver maksimal fleksibilitet og driftsklare, tilgængelige køretøjer.
- DAF Connect er udvidet med ‘Connected Navigation’, der tilbyder trafikinformation i realtid samt mulighed for at sende kørselsruter fra hjemmebasen til lastbilen for at opnå den højeste effektivitet.