DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
New-Generation-DAF-XD

Fremtiden inden for effektivitet

 

Unmatched efficiency

The New Generation DAF XD is the new efficiency benchmark in the distribution and vocational segments. Its outstanding performance – resulting in the lowest emissions – is the result of a highly aerodynamic design and the ultra-modern PACCAR MX-11 and PACCAR PX-7 drivelines. Favorable vehicle weights and excellent serviceability add to class-leading payload and uptime respectively.

 
 

New standard of driveline performance

In the New Generation DAF XD, every aspect of the driveline has been optimised for distribution as well as vocational applications. The 'International Truck of the Year 2023' is available with state-of-the-art PACCAR PX-7 and PACCAR MX-11 engines for highest efficiency, excellent performance and great comfort. 

 
 

The PACCAR PX-7

The PACCAR PX-7 engines offer 4 ratings from 167 kW/227 hp to 227 kW/308 hp and an exhaust brake as standard. 

  • Four ratings are available:
    XD 230 PX-7 (167 kW/ 230 hp)
    XD 260 PX-7 (189 kW / 257 hp)
    XD 290 PX-7 (212 kW / 287 hp) 
    XD 310 PX-7 (227 kW / 308 hp) 
  • An optional engine brake significantly enhances efficient braking performance.
 
PACCAR-PX-7-engine
 
 
MX11-engine-detail

PACCAR MX-11

The PACCAR MX-11 engines feature many innovations for unequalled efficiency.

  • Five ratings are available:
    XD 300 MX-11 (220 kW / 299 hp)
    XD 340 MX-11 (251 kW / 341 hp)
    XD 370 MX-11 (270 kW / 367 hp)
    XD 410 MX-11 (300 kW / 408 hp)
    XD 450 MX-11 (330 kW / 449 hp)
  • All variants are multi-torque, delivering up to 150 Nm more torque in top gear.
  • They also offer downspeeding with maximum torque available from just 900 rpm.

The MX engine brake delivers up to 20% more braking power and at lower revs. The result is a unique braking torque curve that’s flat from 1,100 to 2,100 rpm. This is comparable to many 13 L engines in the market.

 

Luftregulering

Den nye DAF XD har et topmoderne luftindsugningssystem. Det forreste luftindtag bruger luft foran på køretøjet og fører den direkte gennem den korteste vej til motoren. Denne løsning resulterer i minimal temperaturstigning, lavt trykfald og brug af kompressionsluft, hvilket garanterer maksimal effektivitet.

Efterbehandlingssystem til udstødningsgas

Den unikke konstruktion med udstødningen over chassiset er med til at minimere varmetab fra udstødningsgasser, der forlader motoren på vej til efterbehandlingssystemet til udstødningsgas (EAS). Høje udstødningsgastemperaturer garanterer optimal EAS-effektivitet og understøtter det lavest mulige brændstofforbrug.

Den nye standard inden for kølesystemer

Alle New Generation DAF lastbiler udnytter på optimal vis og med minimal ventilatoraktivering hvert eneste kilo luft, der passerer gennem kølergitteret. Luftføringer i kølergitteret og den førerhusmonterede indkapsling sikrer fremragende aerodynamik under motorhjelmen, der resulterer i den bedst mulige passive køling.

 
Fuel-efficiency-XD-gearbox

Ny generation af automatiserede Traxon gearkasser

Et element i de effektive drivlinjer på DAF XD er den nyeste generation af automatiserede TraXon gearkasser. Denne gearkasse byder på en række nye funktioner som f.eks. igangsætningsassistent, der muliggør præcis dosering af køretøjets manøvrehastighed ved at slippe bremsepedalen. Automatisk valg af igangsætningsgear beregner straks køretøjets nyttelast ud fra blandt andet trykket i luftbælgene og input fra anhængeren med henblik på at vælge det optimale igangsætningsgear.

 

Allison-transmission

Til anvendelser indenfor renovationsarbejde tilbyder DAF en Allison fuldautomatisk transmission i kombination med MX-11 motoren med 220 kW/299 hk og 251 kW/341 hk. Denne gearkasse indeholder et nyt transmissionsstyremodul og ny software for lavere friktion og optimeret ydeevne ved spidsbelastning, hvilket resulterer i en endnu højere brændstofeffektivitet. Desuden vil chaufføren drage fordel af jævne gearskift.

PowerLine automatic gearbox

The New Generation DAF XD with the PX-7 engine features a new PowerLine 8 speed fully automatic gearbox, offering superb driveability and up to 7% increase in fuel efficiency. All driveline options make the New DAF XD a pleasure to drive, even in the most demanding applications. 

 

Smart brændstofstyring

Den nye DAF XD har de samme avancerede funktioner til smart brændstofstyring som resten af New Generation DAF serien. Disse omfatter tredje generation af DAF intelligent fartpilot samt nye EcoRoll-funktioner, der tillader op til 93 km/t ved slutningen af en nedkørsel. Optimeret EcoRoll forhindrer unødvendig bremsning og deraf følgende energitab. Desuden betyder funktionen intelligent Downhill Speed Control, kombineret med den forbedrede MX motorbremse, at der ikke er behov for en Intarder. Dette reducerer køretøjets vægt, øger brændstofeffektiviteten og reducerer dine køretøjers CO’2 -emissioner. Alt dette bidrager til den lavest mulige VECTO-score.

 

Højeffektive bagaksler

Bagakslerne har en række funktioner, der bidrager til at forbedre effektiviteten. Lavere olieniveau og nye spidshjulslejer reducerer tab på grund af friktion. Bremserne vejer mindre og er meget robuste. Og den nyeste generation af lette bremsekalibre anvendes. Disse suppleres af en ny funktion kaldet "Aktiv kaliberfrigivelse", som forhindrer yderligere friktionstab.

Fuel-efficiency-XD-rear-axle
 
 

Lave køretøjsvægte

For yderligere at optimere brændstofeffektiviteten og den generelle effektivitet blev der i udviklingen af New Generation DAF XD lagt stor vægt på at opnå en lav egenvægt for køretøjerne. Dette er opnået ved at anvende letvægtsstål med høj styrke til karosseriet, samt nye designs og løsninger til tagspoiler, førerhusaffjedring, afskærmning fortil mod underkøring, monteringsplade på drejekrans og – f.eks. – motoren. Resultatet af denne indsats er en fordelagtig egenvægt for alle versioner.

 
Chassis

Ekstremt opbygningsvenlig

Omfattende udvalg af kraftudtag, monteringsmoduler til karosseriet og konnektorer gør den ekstremt opbygningsvenlig, hvilket også understøttes af det meget fleksible layout for chassiskomponenter som EAS, batterikasse og AdBlue® samt brændstoftanke for optimal effektivitet.

 

Fremtiden inden for service

Med introduktionen af New Generation DAF, tager DAF hul på en ny æra, når det drejer sig om nem service.

  • Trådløse opdateringer til motoren og efterbehandlingssystemer, køretøjets ECU, dets centrale sikkerhedsgateway (CSG) og DAF Connect.
  • Nydesignet køretøjsdiagnosticering, der kan give mekanikeren en endnu hurtigere vej til den grundlæggende årsag til et problem, i det sjældne tilfælde at det skulle opstå.
  • Serviceintervaller på 125.000 km/år som standard.
  • Til langturskørsel tilbydes der en langtursfunktion, der giver serviceintervaller på op til 200.000 kilometer.
  • Det betyder et serviceinterval på én gang om året under alle kørselsforhold på vejen, hvilket er unikt i branchen.
  • DAF MultiSupport tilbyder paneuropæiske reparations- og vedligeholdelseskontrakter, der giver maksimal fleksibilitet og driftsklare, tilgængelige køretøjer.
  • DAF Connect er udvidet med ‘Connected Navigation’, der tilbyder trafikinformation i realtid samt mulighed for at sende kørselsruter fra hjemmebasen til lastbilen for at opnå den højeste effektivitet.