DAF XF H2 Innovation Truck

Brint

En interessant mulighed for fremtiden

 

DAF's filosofi er, at vi er nødt til at udforske alle teknologiske muligheder på vejen mod udfasning af brugen af fossile brændstoffer inden for vejtransport. Hvad med brint (H2)? Brintdrevne lastbiler er uden tvivl et lovende alternativ, især til vejtransport over mellemlange og lange afstande. Der er endda to muligheder: I den første bruger en brændselscelle brint til at generere elektricitet til at drive elmotoren, og i den anden bruges brint direkte som brændstof til brintmotoren. I begge tilfælde kan CO2-udledningen reduceres med 100%. Brint har en driftsmæssig værdi takket være de hurtige påfyldningstider, hvad enten det sker fra en tank eller via en rørledning.

 
 

Stor erfaring med brint

DAF's moderselskab PACCAR har sammen med Toyota og Shell stor erfaring med brint via en vognpark af brændselscellelastbiler, der opererer på og omkring havnen i Los Angeles.

PACCAR og Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) har annonceret en udvidelse af deres samarbejde om at udvikle og producere Kenworth og Peterbilt nulemissionsbrintbrændselscellelastbiler. Disse vil blive drevet af Toyotas næste generation af brintbrændselsceller. De første kundeleverancer er planlagt til 2024.

 
 

Brintmotor

DAF opbygger også en masse erfaring med brintteknologi. Et godt eksempel er New Generation DAF XF lastbilen med brintforbrændingsmotor, som vandt den prestigefyldte "Truck Innovation Award 2022".

Sammenlignet med brintbrændselscelleløsningen har brintforbrændingsmotorløsningen et lavere kølebehov, den kræver ingen batterier, og den er mindre følsom over for de urenheder, der kan være i brinten, hvis brinten transporteres via en rørledning, hvilket er en sandsynlig distributionsmetode. Gennem teknologidemonstrationer har vi lært meget, og forventningen er, at brintmotoren vil være klar til at komme på markedet inden for de kommende år.

Brintmotoren drager også fordel af den effektivitet, pålidelighed og holdbarhed, som den gennemprøvede forbrændingsmotorteknologi giver. Og lad os heller ikke glemme, at vi i Europa allerede har en stor arbejdsstyrke samt stor viden og erfaring dedikeret til at udvikle og producere motorer.

 
 
green-hydrogen

Brint kan produceres på forskellige måder. For det første gennem brydning af fossile brændstoffer. Dette kaldes grå brint, fordi der altid frigives CO2, når fossile brændstoffer forarbejdes. En anden og meget renere måde at producere brint på er gennem elektrolyse. Elektricitet genereres, ved at vedvarende energikilder ledes gennem vand for at producere ilt og brint. Resultatet er grøn brint, som er en 100% CO2-fri kilde-til-hjul-løsning.

 
 

Relaterede oplysninger