DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF XF H2 Innovation Truck

Brint

En interessant mulighed for fremtiden

 

DAF’s filosofi er, at vi er nødt til at udforske hele pakken af teknologier på vejen mod udfasning af brugen af fossile brændstoffer inden for vejtransport. Ud over batteridrevne elektriske løsninger, som vi allerede tilbyder i dag, og hybridlastbiler, som er under udvikling, kan brintteknologi blive en meget interessant mulighed for fremtiden.

 
 

Lastbiler drevet af brint

På lang sigt vil brint helt sikkert være en mulighed, når man skal drive lastbiler. Faktisk er der to forskellige muligheder. I begge tilfælde er det muligt at reducere CO2-udledningen med 100% ved brug af grøn brint.

  • en brændselscelle, der bruger brint til at generere elektricitet til den elektriske motor
  • eller brug af brint som brændstof til forbrændingsmotoren. 

 

Forsøg med brændselscelleteknologi

Hvis vi vil opnå et reelt gennembrud med brintteknologi i fremtiden, er det vigtigt, at de første skridt tages nu. Og det er netop det, vi gør. Sammen med Toyota og Shell har DAF’s moderselskab PACCAR startet omfattende forsøg med brintdrevne lastbiler med avanceret brændselscelleteknologi i havnen i Los Angeles.

 
 

Udforskning af brintforbrændingsmotoren

Mens PACCAR udforsker brændselscelleteknologi, udvikler DAF en forbrændingsmotor, der kører på brint. Sammenlignet med brændselscelleløsningen med brint har forbrændingsmotorløsningen transiente egenskaber (hvilket eliminerer behovet for et stort energilagringssystem). Andre fordele omfatter det mindskede behov for kølende egenskaber og lavere følsomhed over for brintens renhed.

Anvendelse af brint som brændstof betyder, at der på mange områder kan gøres brug af det eksisterende distributionsnetværk: Grøn elproduktion sendes til det sted, hvor der er behov for det. Og lad os heller ikke glemme, at vi i Europa allerede har stor viden om og erfaring med at udvikle forbrændingsmotorteknologien. Den europæiske lastbilbranche har generelt udtrykt ønsket om at afstå fra at anvende fossile brændstoffer til deres erhvervskøretøjer fra 2040. Takket være f.eks. brintteknologien har forbrændingsmotoren dog stadig et enormt potentiale for den videre fremtid, især inden for tung transport over lange afstande.

 

 

‘Truck Innovation Award 2022’

Med introduktionen af New Generation DAF lastbilerne har vi en komplet og meget energieffektiv platform for nye generationer af alternative energibærere og drivlinjer. Et godt eksempel er den nye DAF XF H2 Innovation Truck med brintforbrændingsmotorteknologi, som er blevet hædret med prisen European ‘Truck Innovation Award 2022’.

Truck Innovation Award er et initiativ fra International Truck of the Year (IToY) juryen, der anerkender nye, lovende teknologiske udviklinger, som kan spille en afgørende rolle i en bæredygtig fremtid inden for erhvervskøretøjssektoren.

 

 
 
 

Relaterede oplysninger