DAF in Action
Flere historier
Fra idé til tilbehør
DAF XD, XF, XG og XG+ sætter ny standard inden for lastbilbranchen. Og det siger sig selv, at tilbehøret til ‘New Generation DAF’ også skal være af samme høje kvalitet. Hvordan udvikler DAF sit tilbehør? Et hurtigt kig bag kulisserne.
Mange specialister var involveret i design, produktion, test og finjustering af tilbehøret til den nye XF, XG, XG+ og den helt nye XD. Det krævede, at produktchefer og designere hos DAF skulle arbejde tæt sammen. For eksempel har DAF Night Lock, DAF Cool Ultimate uafhængige airconditionanlæg, og DAF taglygtebøjlen har undergået mange års udvikling, fordi de helt nye førerhuse og det forskellige tilbehør skulle passe perfekt sammen.
Førsteklasses look
DAF’s Design Director, Bart Van Lotringen, forklarer processen: “Du kan opsummere det look, vi giver vores nye lastbiler, med ét ord: ‘Førsteklasses’. Det samme gælder naturligvis også for det DAF tilbehør, som en ejer eller chauffør kan tilføje for at gøre sin lastbil endnu mere personlig. En lastbil er et vigtigt visitkort for mange af vores kunder, og den er en del af deres identitet. De bruger den til at skille sig ud fra mængden, og det er noget, vi forstår bedre end nogen anden.”

“Før vi overhovedet begynder at udvikle nyt tilbehør, laver vi en liste over krav og muligheder”
Jop Kerkhof,
Produktchef PACCAR Parts Europe
Funktionel og fin
Før vi overhovedet begynder at udvikle nyt tilbehør, laver vi en liste over krav og muligheder,” fortsætter Jop Kerkhof, produktchef hos PACCAR Parts. “Hvad har vores kunder brug for, og hvad forventer vores forhandlere? Lad os for eksempel kigge på den nye taglygtebøjle. Den skal være både funktionel og et dekorativt element på lastbilen, men der er også andre faktorer, der spiller ind. Hvad er f.eks. en rimelig pris, hvilke materialer kan vi vælge imellem, og hvordan kan vi garantere en konstant førsteklasses kvalitet? Det er først, når vi har svarene på alle disse spørgsmål, at vi sammensætter en liste over specifikationer, som designteamet kan begynde at arbejde med.”
Fra papir til prototype
Leverandørerne modtager derefter detaljerede CAD-tegninger, der danner grundlag for den første prototype på papir og derefter en arbejdsprototype. Kerkhof: “Vi tester bogstavelig talt alt ved hjælp af en arbejdsmodel. Vi ser f.eks. på, hvor nemt det er at samle, om beslagets design er vandtæt, og hvordan det hele ser ud og ‘føles’ fra oven på førerhuset. Sikkerhed er naturligvis også et vigtigt element. Taglygtebøjlen skal forblive fastgjort til førerhuset under alle forhold, og vi ved, under hvilke ekstreme forhold vores lastbiler nogle gange skal arbejde.” Van Lotringen fortsætter: “Når vi siger fastgjort, så betyder det fastgjort. Vi går meget langt med vores testprogrammer, fordi vi tager udviklingen af vores tilbehør lige så alvorligt som udviklingen af vores lastbiler. Vi skal simpelthen være helt tilfredse med kvaliteten og sikkerheden af vores produkter. Vi stiller også strenge krav til ‘udseendet’, da styling og funktionalitet går hånd i hånd. Først da giver vi grønt lys til at begynde at lave den endelige prototype.”

Opskalering til produktion
Som Kerkhof forklarer, kan det tage måneder og endda år, før nyt DAF tilbehør kommer på markedet. “Leverandører skal købe materialer, oprette svejsestande, designe bukkesystemer og nogle gange endda oprette hele produktionslinjer. Vi tager alle ud på en lang rejse, fra den første idé til det sidste tilbehør. Vi står af og til over for forhindringer, omveje og uventede stop undervejs, men det er alt sammen berettiget af vores endelige, fælles destination: Alt skal bare være perfekt. Altid!”
Top 5 DAF tilbehør
1. DAF Cool Ultimate, uafhængigt airconditionanlæg
2. DAF Night Lock
3. DAF tekstil- og gummimåtter
4. DAF taglygtebøjle
5. DAF mikrobølgeovn
Ikke nogen helt almindelig gul
New Generation DAF med de nye XD, XF, XG og XG+ modeller er det største design- og udviklingsprojekt i DAF’s historie, så det er kun passende, at de nye køretøjer vises i en funklende, iøjnefaldende og moderne ‘Tuscan Yellow’.
“Lanceringsfarven er meget mere end blot en farve – det er et kommunikationsværktøj,” forklarer DAF designer Bart van Lotringen. “Man vil gerne stimulere interessen for sit nye produkt og lade kvaliteten skinne igennem i alle brochurer og alle reklamevideoer. Kunderne kan naturligvis bestille deres køretøjer fra os i alle de farver, de ønsker. Vi tilbyder dem i 3.000 forskellige farver, så stort set alle transportvirksomheder kan finde deres egen farve. Omkring 70 procent af vores lastbiler bestilles imidlertid i hvid, men vi ved, at når folk ser vores nye lastbiler for første gang, fungerer lanceringsfarven som en vigtig udløsende faktor. Jo mere iøjnefaldende farven er, jo mere opmærksomhed får køretøjet.”

DAF ledte efter en klar farve af høj kvalitet til lanceringen af den nye generation af lastbiler.
Den rolle, farven spiller
DAF anvender maling, der er udviklet af Axalta Coating Systems i Wuppertal. Elke Dirks har arbejdet for virksomheden som OEM-farvedesigner siden 1995. “Folk undervurderer den rolle, som farven spiller,” siger hun. “Glem ikke, at når vi ser et nyt produkt, er farven det første, vi lægger mærke til. Det sker i et splitsekund, ikke kun med køretøjer, men med alting. Det er først bagefter, at vi lægger mærke til formen, det materiale, det er fremstillet af, og til finish og funktion. En velvalgt farve har en så stærk følelsesmæssig resonans, at farven påvirker 80 procent af folks købsbeslutninger.”
Markedstendenser
“Da Bart van Lotringen henvendte sig til os, forklarede han, at han var på udkig efter en klar farve af høj kvalitet til lanceringen af New Generation DAF,” fortæller Martin Steinmüller, Colour Demand Manager hos Axalta. “Jeg havde ikke en bestemt farve i tankerne på det tidspunkt,” siger Bart. “Derfor arbejdede vi omkring de eksisterende farver, så vi kunne se, hvad der ville være æstetisk og teknisk muligt. Heldigvis havde vi Elke Dirks til at hjælpe os, og hun ved meget om industrielle farvetendenser. Det betød, at vi hurtigt kunne reducere antallet af farver og fokusere vores søgning.”

Martin Steinmüller,
Color Demand Manager hos Axalta.
Følelser
Elke Dirks: "Folks præferencer for køretøjsfarver ændrer sig hele tiden, så vi skal følge nøje med. Det afhænger meget af tidsånden og kundesegmentet, men nye pigmenter har også en betydelig indflydelse. Tidligere ville kunderne sige noget i retning af: "Fare giv mig solskinsgul". I dag lægger kunderne mere vægt på deres fornemmelse for en farve eller en bestemt følelse. Det gjorde Bart også. Den fremtidige lanceringsfarve for DAF skulle udstråle positivitet, kvalitet, dynamik og kraft. Derfor havde vi ikke en enkelt farve i starten, men snarere en række dristige, klare farver, som vi kunne arbejde med."
Foretrækker klare farver
"Hos DAF foretrækker vi klare kampagnefarver", tilføjer Bart van Lotringen. "Årsagen er, at en lastbils førerhus har store lodrette overflader. Lyset reflekteres meget forskelligt fra disse overflader sammenlignet med f.eks. de vandrette overflader på en bil. Vi ønskede en særlig klar farve til New Generation DAF. Og det er her, Martin Steinmüller kommer ind, da det ikke er nemt at blande en klar farve og få den helt rigtige mætning. I sidste ende blandede Martin et dusin farver, som vi kunne vælge imellem. Vi har sprøjtemalet et par miniaturemodeller med farverne, så vi kunne se, hvilke der kunne fremvise alle konturerne i vores nye serie optimalt."
Ikke nogen helt almindelig gul
"Køretøjers farvedesign handler om forskellige nuancer. Du skal afbalancere samspillet mellem effekt, klarhed og de pigmenter, der bruges," forklarer Elke Dirks. "DAF lastbiler er imponerende på grund af den fantastiske aerodynamik og de stærke kurver. Disse former påvirker også farven. Hvis du vælger den rigtige farve, vil det fremhæve designet endnu mere." For at illustrere dette bøjer hun en stålplade, der er sprøjtet i Tuscan Yellow. "Kan du se, hvordan farven ændrer sig, når jeg bøjer den? Der er et helt spektrum af gule nuancer skjult i denne Tuscan Yellow. Den har en fantastisk overgang fra lys til mørk og synligt fremhævede lyspletter. Det er meget mere end blot en gul farve!"

“Køretøjers farvedesign handler ikke kun om forskellige nuancer. Man skal afbalancere samspillet mellem effekt, klarhed og de anvendte pigmenter”
Elke Dirks,
OEM-farvedesigner
Fejlfri
En ting er at vælge en farve til en lastbil, men hvordan sikrer man, at farven ser ud, som den skal, overalt hvor den bruges? For Bart Lotringen var dette en reel udfordring. "Du er nødt til at behandle hver enkelt sag individuelt. Vi starter naturligvis med den faktiske lastbil, og farven var helt perfekt. Udfordringen er så at få vores Tuscan Yellow til at se ens ud overalt i videoer, på fotos og i brochuren. Den skal også se ens ud på en udstilling som IAA Commercial Vehicles Show 2022, hvor vores dyrebare perler vises frem under perfekt belysning. Vi tog alle disse faktorer i betragtning, da valget faldt på den endelige kampagnefarve. Og jeg er meget stolt af vores valg."
Markedstendenser
Farvetendenser for lastbiler er ofte anderledes end for biler. "I løbet af de sidste par år har tendensen primært været 'fifty shades of grey'," siger Elke Dirks. "Gul er klart ved at blive mere populær og er en lovende farve for fremtiden." Bart van Lotringen ser også noget lignende ske med lastbiler. "Da vi lancerede vores nye generation af lastbiler sidste år i Tuscan Yellow, så vi, hvordan denne fantastiske farve fangede transportvirksomhedernes interesse. Siden har vi oplevet en fordobling i antallet af ordrer på gule lastbiler."

"Lanceringsfarven er mere end blot en farve – det er et kommunikationsværktøj"
Bart van Lotringen:
Director Design
Hvad er Tuscan Yellow helt præcist?
Det er faktisk ikke muligt at gengive lanceringsfarven Tuscan Yellow til den nye generation af DAF lastbiler på papir. Farven er dog på Pantone-skalaen (PMS-skala), der bruges af trykkere over hele verden. På Pantone-farvekortet kaldes denne lyse æggeblommefarve 'Tuscan Sun'. Den Tuscan Yellow, der bruges på de nye DAF lastbiler, er dog meget mere end blot en enkelt nuance. Afhængigt af hvordan lyset falder på køretøjet, er det en konstant skiftende, levende og reflekterende farvesymfoni.
"Da jeg første gang så farveprøven på Tuscan Yellow, mindede det mig om en forkromet metaloverflade," husker Bart van Lotringen. "Jeg mærkede en begejstring, da jeg så farven. Den er virkelig stimulerende. Farve er ren følelse. Men jeg kunne ikke beskrive den påvirkning, da jeg i første omgang skulle forklare, hvad jeg ledte efter. På den måde har den virkelig overgået mine forventninger."
DAF cementerer sin førerposition inden for ren transport med XD og XF Electric
DAF Trucks påbegynder produktionen af de første fuldt elektriske versioner af New Generation DAF XD og XF i begyndelsen af 2023. DAF giver vognmænd valget mellem en helt ny serie med modulære drivlinjer, der har en effekt på mellem 170 og 350 kW. Køretøjerne kan klare en rækkevidde på over 500 km, afhængigt af batteripakken, alt sammen på en enkelt opladning.
Af Bert Roozendaal
DAF Trucks har endnu engang cementeret sin position som førende inden for ren, ‘emissionsfri’ vejtransport. I 2018 var DAF den første lastbilproducent i Europa, der tilbød en 100% elektrisk distributionslastbil. Virksomheden fortsatte med at sælge snesevis af sine BEV CF Electric trækkere og kassevogne til transportvirksomheder, der gerne ville være med i førerfeltet inden for emissionsfri transport sammen med DAF.
Vi flytter elektrisk transport op på et højere niveau
DAF bringer elektrisk vejtransport et skridt nærmere med den nyeste generation af BEV køretøjer. Vognmænd har et væld af muligheder at vælge imellem, da DAF nu dækker deres transportbehov med to helt nye elektriske motorer og fem forskellige effektklasser, der byder på en rækkevidde på mellem 200 og over 500 kilometer uden genopladning.

Det betyder, at alle vognmænd kan konfigurere deres batteridrevne elkøretøjer præcist, så de passer optimalt til deres specifikke anvendelse. Det nye DAF program med elektriske køretøjer starter med New Generation XD Electric 170e, som er udstyret med en ny PACCAR EX-D1 e-motor med permanent magnet og en effekt på 170 kW (230 hk). Energi kommer fra en batteripakke, der som standard består af to celler, som giver en samlet effekt på 210 kWh og giver den en rækkevidde på 200 ‘emissionsfrie’ kilometer. Dette gør XD 170e perfekt til distributionskørsel i byen og renovationskørsel over korte og mellemlange afstande, især når chaufføren kan genoplade under en pause eller under læsning eller aflæsning af varer.
PACCAR EX-D1 e-motoren fås også til DAF XD med en effekt på 220 kW (300 hk) og 270 kW (370 hk) kombineret med en batteripakke med en gruppe på tre celler, der giver en rækkevidde på 300 ‘emissionsfrie’ kilometer. Transportvirksomheder kan også vælge en batteripakke med fem celler og opnå en maksimal rækkevidde på over 500 kilometer, alt sammen på en enkelt opladning.
Til mere krævende arbejde vil DAF levere både XD og XF med den nye PACCAR EX-D2 motor fra 2023. Denne elektriske motor leverer en endnu højere effekt: 270 kW (370 hk), 310 kW (420 hk) og helt op til 350 kW (480 hk). De mest kraftfulde versioner leveres som standard med fire battericeller, der giver køretøjet en ‘emissionsfri’ rækkevidde på over 400 kilometer, afhængigt af forholdene og anvendelsen. En pakke med fem celler fås også som ekstraudstyr.

De nye DAF XD og XF køretøjer fås med et bredt udvalg af e-motorer og batteripakker, som muliggør en elektrisk rækkevidde fra 200 til over 500 kilometer og gør DAF i stand til at levere en løsning til alle ‘emissionsfrie’ anvendelser.
International transport
Udover at have den største batteripakke giver den kraftfulde PACCAR EX-D2 e-motor også mulighed for at køre over 500 kilometer på en enkelt opladning, afhængigt af forholdene. Og dermed bliver elektrisk vejtransport mulig over landegrænser. Smart planlægning og genopladning gør det muligt at tilbagelægge over 1.000 kilometer hver dag, 100% elektrisk. Det er mere end tilstrækkeligt, da ingen chauffør kan køre mere inden for den lovbestemte køretidsbegrænsning på 10 timer.
Lynhurtig opladning
DAF har også foretaget yderligere forbedringer af opladning og genopladning af den nye generation af XD og XF Electric ved hjælp af hurtig AC-opladningsteknologi (vekselstrøm). Dermed er det eksempelvis muligt at oplade en flad batteripakke med tre celler op til 80% på 45 minutter. Det betyder, at transportvirksomhederne nu kan tilbyde fuldt elektriske tjenesteydelser på tværs af regioner. I øvrigt kan DAF Electric også oplades ved hjælp af jævnstrøm på 22 kW som ekstraudstyr, hvilket giver større fleksibilitet i områder, hvor der ikke er infrastruktur til hurtigopladning.
Alsidig karosseriopbygning
Alle lastbilproducenter står over for udfordringen med at montere batteripakker, uden at de kommer i vejen for lastbilens karosseri. DAF’s løsning er at gøre intelligent brug af den tilgængelige plads. Med New Generation DAF kan batterierne sammenkobles i moduler, der muliggør en række forskellige layoutkonfigurationer. Derfor er den nye XF og XF Electric lige så alsidig, når det drejer sig om karosseriopbygning, som de eksisterende modeller i New Generation DAF serien. De har også plads til et karosseri til sidelæsning og støtteben, og der fås også et elektrisk drevet kraftudtag.
Diskret særpræg
De elektriske modeller af de nye DAF XD og XF lastbiler har naturligvis det samme attraktive udvendige design som de dieseldrevne modeller. De har dog også nogle diskrete forskelle, så du med det samme ved, at du kigger på et 100% emissionsfrit køretøj. For eksempel har New Generation BEV køretøjer diskrete blå detaljer på kølergitteret og forlygterne og en lidt anderledes konfiguration af det digitale instrumentbræt. Dette gør det muligt for føreren at se køretøjets forbrug i kW og den resterende rækkevidde. Navigationssystemet (ekstraudstyr) på XD og XF Electric viser endda placeringen af offentlige ladestationer.
DAF leverer opladningsinfrastruktur
DAF skiller sig ud ved at tilbyde vognmænd et komplet udvalg af opladningsløsninger, herunder et omfattende udvalg af mobile og faste PACCAR ladestationer, der er skræddersyet til de nye XD og XF modeller. Disse ladestationer kan også bruges til de nuværende elektriske CF og LF modeller, varevogne og endda biler. Afhængigt af det enkelte sted kan PACCAR ladestationerne levere effekter på op til 350 kW til ultrahurtig opladning. DAF støtter også sine kunder ved at yde personlig salgsrådgivning med avancerede rutesimuleringsmodeller, så de ganske problemfrit kan skifte til eldrevne lastbiler med nulemission.
Kan bestilles nu
Hvis du kunne tænke dig at køre en ny XD eller XF Electric næste år, kan de bestilles nu. Køretøjerne kan også bestilles med forskellige akselkonfigurationer og førerhusvarianter. Det ligger fast, at DAF med de nye DAF XD og XF Electric køretøjer fortsætter med at bygge videre på sin førende position inden for emissionsfri vejtransport.
Det bliver i familien
Ted Hughes er direktør for Hughcor, en transportvirksomhed med domicil i Sydafrika. Han købte for nylig sin første DAF, en XF 480 Space Cab, som bragte gode minder frem fra 1980'erne for ham og datteren Siobhan.
Hughes startede egen transportvirksomhed i Storbritannien tilbage i 1968 med en enkelt tipvogn. Hans virksomhed havde stor succes, og på kort tid var han i gang med at betjene ti lastbiler med sættevogne over hele Europa. Da han emigrerede til Sydafrika i 1980, arbejdede han som chauffør i tre et halvt år for Swift Transport i nabolandet Zimbabwe. “Det var en enormt lærerig oplevelse,” forklarer han. “Jeg havde også brug for det, for forskellen mellem vejtransport i Sydafrika og Europa var og er stadig meget stor.”
Dedikeret
Efter at have arbejdet for forskellige andre transportvirksomheder startede Ted Hughes igen egen virksomhed i januar 2008. Hans virksomhed, Hughcor, har oplevet større og større succes og er blevet en succesrig mellemstor transportvirksomhed, der specialiserer sig i langdistancetransport. Selvom han nu er over 75 år gammel, er han stadig meget involveret i de daglige rutiner i familievirksomheden. Han har faktisk så meget energi, at han fortsætter med at arbejde seks dage om ugen. “Denne branche handler om passion,” siger han. “Du kommer ikke ret langt uden passion.”

Siobhan er også aktivt involveret i virksomheden og har været vild med lastbiler, siden hun var ti år gammel.
Fru Hughes
‘Familievirksomhed’ er et ord, der dukker op igen og igen. Hughcors succes kan i høj grad tilskrives Ruth Hughes, der er virksomhedens driftschef. “Ruth er drivkraften bag vores virksomhed,” siger Ted, synligt stolt. “Hun arbejder utrolig hårdt på at få ordrer ind og sørger for, at alle kundernes varer ankommer sikkert og til tiden.”
Datter
Datteren Siobhan er også aktivt involveret i virksomheden og har været vild med lastbiler, siden hun var ti år gammel. “Hun plejede at køre med mig på vejene i skoleferierne,” forklarer Ted. “Hun sad på passagersædet med en bog eller lå bag mig i sengen og læste. Hun lavede også kaffe og snacks, mens jeg sad bag rattet.” Når man ikke kunne tilbringe så meget tid derhjemme, var dagene på vejen sammen med datteren meget dyrebare for Ted.
Studier
Efter endt skolegang besluttede Siobhan sig for også at arbejde hos Hughcor, hvor hun nu tager sig af regnskab, HR og registrering af dieselforbruget. “Hun har mere end fortjent sine striber i transportverdenen,” mener Ted Hughes. Da den nye DAF kørte op hos Hughcor, steg datteren straks ind bag rattet, og det fik minderne frem for 25 år siden, dengang hun lænede sig ud af vinduet på sin fars gamle DAF.


Da den nye DAF kørte op hos Hughcor, steg datteren straks ind bag rattet, og det fik minderne frem for 25 år siden, dengang hun lænede sig ud af vinduet på sin fars gamle DAF.
Drejningsmoment
Hughes har kørt DAF lastbiler siden 1985 og har altid været imponeret over de hollandske lastbilers ydeevne. Drejningsmomentet på hans tidligere DAF 95 med 430 hk (også imponerende dengang) kommer selvfølgelig ikke i nærheden af drejningsmomentet på hans nye DAF. “Jeg kunne stadig overhale mange af mine konkurrenter dengang, også op ad det stejle Van Reenen Pass,” husker han. “Og endda med en 50 ton tung anhænger bag mig. Min nye DAF er selvfølgelig meget mere imponerende.”
Op ad bakke
“Selvom lastbiler ikke må køre over 80 kilometer i timen i Sydafrika, skal man kunne øge hastigheden op ad bakke og decelerere sikkert ned på den anden side,” forklarer Hughes. “Ældre lastbiler kan ofte ikke klare mere end 10-15 km/t op ad bakke, men vi kan nemt nå 50 km/t i den nye. Det betyder, at vores gennemsnitshastighed stiger, og det sparer tid.”
Tilfreds
Udover ydeevnen og brændstofforbruget for hans nye DAF er Ted yderst tilfreds med den service, han får på sit køretøj af importøren Babcock. “Sammen med DAF tegner de virksomhedens succes. Vi vil helt sikkert komme til at købe flere DAF lastbiler i fremtiden.”
Hvornår får vi den næste generation af containere at se?
Erwin Rademaker, programchef på havnen i Rotterdam, ved, at ca. 85% af al last transporteres med container. Det gør containeren til et af de mest standardiserede elementer i den globale logistikkæde. Men vi skriver 2022, så er der ikke en måde at gøre containeren lidt mere intelligent på? Rotterdams havnemyndigheder har til hensigt at finde ud af det.
Af Bert Roozendaal
Opfindelsen af containeren i 1955 af Malcolm P. McLean og den næsten samtidige introduktion af drejelåsmekanismen af Keith Tantlinger ved Fruehauf gjorde, at disse to mænd startede en sand revolution i transportverdenen. Der cirkulerer i øjeblikket omkring 30 millioner containere rundt om i verden, og dette tal vil kun stige.
Gigantisk
En container giver enorme effektivitetsforbedringer, men efter 65 år begynder glansen at falme en smule. På trods af al den smarte teknologi, som logistikbranchen har taget til sig, er denne fantastiske vandtætte container med sine standardiserede dimensioner stadig det mest elementære led i hele kæden.

Afsendelse af containeren over hele verden gør det muligt for os at indsamle data.
Øredøvende tavshed
Mens transportvirksomheder og speditører i stigende grad er i stand til at overvåge udstyr og forsendelser, der transporteres med anhænger, mens de er på farten, står de ofte stadig over for en øredøvende tavshed fra selve containerne. Når en last skal til et eller andet sted i Kinas eller Sydamerikas bagland, ved vi først, om alt stadig er intakt, har overlevet rejsen, er blevet manipuleret undervejs eller har fået tilføjet noget, når den når sin endelige destination. Containeren skal stadig ledsages af et betydeligt papirspor, elektronisk eller på anden vis, når en container går fra én speditør til en anden under sin rejse, og alle fakturerer deres omkostninger separat.
Mere intelligente
Rademaker’s idéer til, hvordan man kan gøre containere mere intelligente, har at gøre med havnemyndighedernes egen ambition om at blive ‘mere intelligente’. “Vi forventer, at de første ubemandede handelsskibe lægger til kaj inden for de næste par år. Det betyder, at containerne på disse skibe også vil have mere avancerede IT-systemer.” Det skyldes, at selve containeren kan bidrage til den måde, hvorpå den håndteres. “Containeren kan f.eks. på forhånd rapportere indholdet og indholdets tilstand. Hvad nu, hvis en container i nærmeste fremtid fik en type e-wallet, der gjorde det muligt for den straks at finde alle sine egne håndteringsomkostninger? Den kan informere læsseren og modtageren om, at den flyttes til et tog, venter et eller andet sted eller endda åbnes ulovligt. Nærmest alt er muligt.”

Omkring 85 procent af al last transporteres med container.
Container 42
Rademaker har allerede omsat sin vision til praksis med ‘Container 42’. Denne container er pakket med instrumenter, sensorer og track & trace-systemer til forskningsformål, og dørene er udstyret med robuste indstemmede låse. Den indeholder også en ‘last’. “Ved at sende containeren over hele verden kan vi lære om turens kontinuitet. Det giver os mulighed for at indsamle data, f.eks. om temperatur, luftfugtighed, stød, containerens hældningsvinkel og meget mere. Vi vil også gerne finde ud af, hvordan instrumenterne lever op til de krav, de skal opfylde.”
Svaret er 42
Tallet ‘42’ henviser ikke til containerens størrelse, men snarere til en sci-fi-bog af Douglas Adams, hvor en computer forudsiger, at efter 7,5 millioner år er det universelle svar på alt 42. “Vi ønsker selvfølgelig ikke, at det tager så lang tid,” griner Rademaker, “og vores container er ikke det universelle svar på alt. Men jeg tror, at en opgradering, der koster omkring 1.000 euro pr. container, vil kunne spille en meget mere intelligent rolle i transporten i de kommende år. Det lyder måske som et enormt beløb for 30 millioner containere, men det er ingenting på globalt plan. Det behøver heller ikke blive gjort på én gang. Vi har allerede en global transportenhed. Nu skal vi bare løfte den op på niveau 2.0.”
"Øverst på vores ønskeliste"
STL Logistik AG, der har hjemsted i Haiger i Tyskland, er et førende navn i Europa inden for tung transport og specialtransport. Sidste år købte virksomheden tre DAF XG+ trækkere ‘ubeset’. STL var så glad for dem, at de straks afgav en ordre på yderligere seks.
Tekst: Oliver Willms
Fotograf: Steffen Löffler
Ejer/administrerende direktør Jörg Reichmann kender alt til ekstremt tunge og overdimensionerede laster, og hvordan de opfører sig under transport. Det er ikke uden grund, at hans virksomhed har et godt ry i den tyske forbundsstat Hessen. Det skyldes, at den i løbet af de sidste 28 år har været det første kontaktpunkt for den etablerede kul- og stålindustri og alle de leverandører, der har hjemsted her. Når de har brug for at transportere en stor, tung, høj eller bred last, henvender de sig til hans virksomhed. Reichmanns kundekreds omfatter kedel- og siloproducenter, virksomheder med speciale i metalpresning og producenter af store stålringe. Disse typer produkter har ofte en diameter på over fem meter og passer ikke på en almindelig sættevogn.
Førende inden for transport af vippede laster
Reichmann har sammen med lokale anhængerspecialister udviklet en speciel blokvogn til transport af overdimensionerede komponenter i en vinkel ved hjælp af hydrauliske mekanismer. Sådan kan STL transportere mange komponenter til store installationer og sikre, at de ydre dimensioner forbliver inden for de lovmæssige grænser. “Vores innovative teknik gør os i stand til at tilbyde kunderne fremtidens transportteknologi i dag”, siger Reichmann og bekræfter virksomhedens førende position inden for området. Selvom konkurrenterne ikke sidder tilbagelænet og også er begyndt at transportere vippede laster, betragtes STL stadig som førende inden for de europæiske industrier, når det drejer sig om transport af den slags ekstraordinære laster.

Ti år hos DAF
Udover flade læssere med tre hydrauliske læsseborde, der kan vippes til en diagonal position, driver STL også gardinanhængere, der kan forlænges op til 28 meter, og en række blokvogne med længder fra 8 til 27 meter. De anvender også sættevogne med fladt lad og teleskopfladvogne, der kan udvides op til 29 meter. Til mere almindeligt arbejde bruger STL megaanhængere og også tautlinere og fladvogne. STL driver omkring 140 anhængere, som er monteret på trækkere fra en serie med 480 hk 4x2 standardtrækkere. Nogle af disse anvender en Low Deck-konfiguration. Til krævende arbejde bruger STL kraftigere køretøjer i konfigurationerne 6x2, 6x4 og 8x4, og de fleste af dem er DAF lastbiler. Reichmann har været fast DAF kunde i over 10 år gennem sin lokale DAF forhandler i Siegeb. Halvdelen af lastbilerne i STL’s omhyggeligt vedligeholdte vognpark er DAF lastbiler. Ingen af de 105 trækkere er mere end fire år gamle, og de fleste DAF lastbiler er førsteklasses XF trækkere. I oktober satte STL DAF køretøj nr. 50 i drift – med en 530 hk XF FTG 6x2 – med behørig fanfare.

“Vi har oprettet vores eget chaufførakademi.”
Jörg Reichmann,
Ejer/adm. direktør for STL Logistik AG
Nye horisonter
Dette køretøj var i et par måneder virksomhedens mønstereksempel, men for tre chauffører i STL er niveauet siden blevet hævet yderligere, hvad angår plads, luksus, komfort og sikkerhed. Det skyldes, at tre DAF XG+ trækkere for et par måneder siden blev en del af STL’s vognpark. Og Reichmann sparede ikke på ekstraudstyret. Oven i de mange standardfunktioner, som med garanti vil få chaufførernes hjerte til at banke endnu hurtigere – var de nye lastbiler også udstyret med ekstraudstyr som f.eks. et uafhængigt airconditionanlæg, et drejeligt førersæde og en elektrisk justerbar seng. Faktisk var STL så imponeret over New Generation DAF, at de bestilte yderligere seks med det samme.

Brochure
“Vi bestilte vores første DAF XG+ alene på baggrund af brochuren”, afslørede vognparkchefen Thomas Schubert-Wirth. “Ingen i Holland havde nogensinde set New Generation DAF på tæt hold og da slet ikke prøve at køre i en. Men designet overbeviste os sammen med DAF’s konsekvente implementering af det nyeste EU-direktiv for nye lastbilførerhuse og køretøjsdimensioner.”
“DAF XG+ er ikke kun et stort hit blandt chauffører på grund af det høje tag og det unikke 12,5 kubikmeter store arbejds- og opholdsrum. Den er en vinder på alle parametre.”
Thomas Schubert-Wirth,
vognparkchef

Modigt træk
Det var et modigt træk, men det betalte sig i sidste ende. STL Logistik var en af de første virksomheder i Tyskland, der brugte DAF XG+ køretøjer. "I første omgang var vi bekymrede over, om den ubelastede vægt af et så stort førerhus ville have en negativ effekt på køretøjets samlede lastkapacitet sammenlignet med den tidligere XF. Men det modsatte viste sig faktisk at være tilfældet. Selvom førerhuset er 49 centimeter længere og har et højere tag og en større akselafstand, vejer det faktisk omkring 150 kg mindre! Vi var så overraskede, at vi straks bestilte flere XG+ lastbiler." Udover de lavere driftsomkostninger får STL også chancen for at vinde chaufførernes hjerte og sind. "De er helt vilde med den nye DAF", siger Schubert-Wirth. "XG+ er ikke kun et stort hit blandt chauffører på grund af det høje tag og det unikke 12,5 kubikmeter arbejds- og opholdsrum. Det er en vinder på alle parametre."

“DAF lastbiler har altid været gode, men den nye DAF XG+ bringer tingene op på et helt nyt niveau”.
Jan Halmann,
Chauffør hos STL
‘Simpelthen storslået!’
STL chauffør Jan Halmann er under alle omstændigheder overbevist: “DAF lastbiler har altid været gode, men den nye DAF XG+ bringer tingene op på et helt nyt niveau”. Den 36-årige chauffør var blandt de første til at få fingre i flagskibsmodellen fra Holland, og han er meget begejstret for den. “Den er ekstremt rummelig, ingen anden kommer tæt på.” For Jan “har chaufførerne aldrig haft det så godt. Jeg synes simpelthen, at den er storslået! Og det digitale instrumentbræt er lysår foran forgængeren. Men én ting er stadig det samme. Alt er stadig intuitivt og virkelig nemt og sikkert at betjene.” Jan Halmann er også begejstret for måden, hans nye lastbil kører på. “Den klarer det samme på alle vejoverflader, og den klarer hjørner fuldstændig problemfrit. Den er endnu mere støjsvag end den tidligere model”, siger han, fuld af ros til ‘sin DAF lastbil’. “Og den 80 cm, elektrisk justerede flerpositionsseng med den brede madras er mere behagelig end min seng derhjemme. En anden ting, jeg sætter pris på, er det nye Corner Eye. Kameraet giver et utrolig klart og bredt overblik over, hvad der foregår foran og ved siden af lastbilen. Det gør mit arbejde meget mere sikkert.”


Oppetid
Ligesom de fleste af sine kolleger kører Jan Halmann ikke kun over hele Tyskland, men også i Frankrig, Spanien, Danmark, Polen og Slovakiet. Alligevel tilbagelægger han i gennemsnit kun 120.000 km om året med STL, hvilket ikke er specielt meget. Da STL sætter stor pris på at få mest oppetid ud af sine lastbiler, har de indgået kontrakter med fuld service, der dækker al vedligeholdelse og reparation af køretøjerne i hele deres levetid. STL’s værksted sørger hovedsageligt for vedligeholdelse af anhængerne og mindre reparationer af lastbilerne, men virksomheden finder det bedst at få lastbilerne serviceret af en autoriseret DAF forhandler.
Chaufførerne er vores fremtid
Ligesom mange andre virksomheder inden for vejtransportsektoren står STL også over for en enorm mangel på chauffører. “Derfor har vi oprettet vores eget chaufførakademi, og vi tilbyder stipendier for at rekruttere og fastholde medarbejderne”, forklarer ejeren Reichmann. “Men du skal også kunne tilbyde dem noget andet. Det er her, den nye DAF XG+ kommer til at spille en vigtig rolle, da jeg er sikker på, at den står øverst på mange chaufførers ønskeliste.”
"Sætter standarden for international transport"
Den nye DAF XG+ viste sig at være den retmæssige indehaver af titlen "International Truck of the Year 2022" under en 2.500 kilometer lang prøvetur fra Malaga til Eindhoven.
Tekst: Oliver Willms
Fotograf: Andreas Techel
Det er længe siden, vi sidst så en lastbil så innovativ som den nye DAF XF/XG/XG+. DAF er den første – og indtil nu den eneste – lastbilproducent, der implementerer de nye EU-bestemmelser for dimensioner og vægt. Det var et stort skridt, hvilket også var tydeligt under de indledende præsentationer. Udover designet har DAF også forbedret teknologien til det højeste niveau, og kvaliteten af interiøret ligger i toppen af kvalitetssegmentet.
Milepæl
Det er alt sammen ganske udmærket, men vi kigger ikke kun på lastbilen. Vi vil køre i den, opleve den, bo i den og se, hvordan den klarer sig under virkelige forhold. DAF vil vise os vejen til fremtiden med den nye flagskibsmodel. Og vi siger: Lad os komme i gang, men helst uden sammenligningstal, testdiagrammer og momentspecifikationer. Vi vil gerne teste "den nye" og opleve den fuldt ud. Og ruten mellem Malaga og Eindhoven er uden tvivl den ultimative udholdenhedstest. Den skærer direkte gennem hele Europa med bjergkørsel i Sierra Nevada og Ardennerne i Belgien, snor sig gennem myldretidstrafikken i Madrid, Paris og Bruxelles, stryger afsted ad biveje langs Atlanterhavskysten og snor sig gennem den næsten ufattelige og endeløse labyrint i Antwerpens havneområder. Denne lastbil er anderledes. Den repræsenterer en milepæl, og det kan man se med det samme. Fra det øjeblik du træder op i førerhuset, bliver følelsen kun forstærket.

“Sent på eftermiddagen indtog DAF en del havluft fra Atlanterhavet gennem sit luftindtag”.Oliver Willms er freelancejournalist for forskellige tyske fagtidsskrifter og er også medlem af juryen for ‘ International Truck of the Year’ på vegne af Tyskland.
Lille hus
Du kan nemt opsummere den nye DAF XG+ som stor! Ikke alene ser lastbilen imponerende ud på ydersiden, men førerhuset på DAF’s nye topmodel tårner faktisk op over førerhuset Super Space Cab. Det førerhus var tidligere europæisk mester målt på anvendelig plads indvendig. Men nu viser XG+, at det er muligt at få endnu mere plads. Den er gået fra at være arbejdsplads til at være opholdsrum. Førerhuset er nærmest et lille hus i sig selv, eller endda en fin autocamper til international transport. Du finder ikke et mere rummeligt førerhus! Det har en kapacitet på 12 kubikmeter, hvilket gør det til DAF’s største førerhus nogensinde.
Siddepositionen er så behagelig, at det føles som afslapning derhjemme i din foretrukne lænestol, og alt, hvad du skal bruge til at køre, er inden for rækkevidde. Den utrolig brede forrude bøjer ikke blot rundt om A-stolperne og har en lav modstandskoefficient. Den lave rudeliste giver dig også et usædvanligt godt udsyn til vejen forude. På trods af de enorme vinkler giver designet også tilstrækkeligt privatliv fra andre lastbilchaufførers nysgerrige blikke. Og vi fik stor opmærksomhed fra andre bilister på vejen. Det behagelige, tykke, læderbeklædte rat kan nemt justeres, så det passer til enhver kropsstørrelse, herunder min, takket være de brede justeringsvinkler. Det var blot at dreje tændingsnøglen, så startede vores rejse til fremtiden. Det første, vi bemærker, er, at motoren har den samme bløde og diskrete snurren som motoren i en bus, men motoren i en bus er monteret i motorrummet 12 meter bag chaufføren.

Knapperne på rattet forhindrer, at du får fedtede fingre på berøringsskærmen, mens du kører.
Motorrum
Motoren på vores DAF lastbil er under gulvet, men du kan næsten ikke se mere af motorrummet end en hævet del i midten af gulvet, der er blot fem centimeter høj. Den 6-cylindrede MX-13 motor med 480 hk leverer et moment på 2.500 Nm og har rigelig med trækkraft, en funktion, som denne skønhed fik mulighed for at demonstrere i Sierra Nevada, hvor den spanske Autopista som bekendt ikke ligger i underskud af lange, stejle stigninger, der til tider trak selv vores kraftfulde XG+ ned under 60 km/t. Men det er der ingen skam i, da vi havde en samlet vægt på 40 ton, og motoren klarede stigningerne med bravur, og den intelligente fartpilot fungerede perfekt sammen med den automatiske 12-trins Traxon gearkasse.
Behagelig
Det betyder alt sammen, at vi kan fokusere fuldt ud på den reelle grund til, at vi sidder bag rattet, kan koncentrere os om vejen forude og om at komme videre med kørslen, mens vi nyder det fantastiske bjerglandskab i Sierra Nevada i Spanien, som viser sig at være det første af mange mindeværdige øjeblikke. Denne DAF lastbil er en lastbil, som du vil forelske dig i. Den fuldt hydrauliske servostyring fører den 40 ton tunge lastbil problemfrit og med knivskarp præcision over de andalusiske skråninger. Det er ikke nødvendigt at påføre mere kraft bag rattet, end du ville gøre med et elektrohydraulisk system. Den rammer det optimale punkt med perfekt præcision.

En malerisk parkeringsplads ved siden af et historisk pakhus på havnen i Antwerpen.
Kraftfuld motorbremse
Det samme gælder for den nye MX motorbremse. Vi satte den så afgjort på prøve, da de stejle spanske stigninger langsomt blev til lige så stejle nedstigninger. Når DAF's imponerende bremsekraft på 500 hk træder i karakter, kan vi mærke, at motorbremsen klarer nedstigningen helt uden besvær. Der er absolut intet behov for en retarder på denne DAF lastbil. Trækkraften på stigninger og bremsekraften på nedstigninger gør vores tur gennem udløberne i Sydspanien til en sand fornøjelse. Dette sættes skarpt i perspektiv, når vi ser, hvordan andre lastbilchauffører har svært ved at følge med os, og det sker ikke så sjældent. Det eneste, de kan gøre, er at vende tommelfingeren opad som tegn på deres begejstring. Vi ser mange tommelfingre, selv når vi kører op ad bakke og uden besvær overhaler andre lastbiler, hvilket er et dejligt syn. Men det føles lidt ufortjent, da den hyldest, som vores medchauffører giver til mesterværket på hjul, alene kan tilskrives DAF's ingeniører.
Yderst justerbar
XG+ er også en god arbejdsplads til høje og kraftige chauffører. Sædet kan flyttes tilbage til det, der ser ud til at være midten af anhængeren. Du kan justere den nye ratstamme til næsten enhver position, fra vandret som på en Routemaster til lodret a la Ferrari. Betjeningsarmen til forrudeviskerne og motorbremsen er placeret der, hvor du forventer det, og knapperne på rattet forhindrer, at du får fedtede fingre på berøringsskærmen, mens du kører. Det er i bund og grund enhver chaufførs drøm som arbejdsplads. Panoramaforruden får dig til at føle, at du er i biografen, og som DAF chauffør har du altid det bedste udsyn. En storslået sølvskærm!
Digitale spejle
Da alt på ydersiden af XG+ handler om at bevare ensartetheden i aerodynamikken, er digitale spejle afgørende. Kamerasystemet får sin ilddåb i bjergene med hurtige ændringer fra solbeskinnede motorveje til bjergtunneller. Og de skuffer bestemt ikke. Tværtimod! På de slanke displays, der er monteret i niveau med A-stolpen, ser vi, at systemet tilpasser sig ændringerne i lys og mørke på et splitsekund. Udsynet bagud i de ofte sparsomt oplyste tunneler er klart blandt det bedste på markedet. Du kan se meget mere med disse kameraspejle, end du kan med almindelige spejle, da elektronikken forbedrer billedet på smukkeste vis. Det gælder også i tusmørke, og selv når det er kulsort udenfor. Skærmene fungerer lige så godt som et almindeligt spejl.
Violiner
Efter at have kørt vores Tuscan Yellow ekspresvogntog igennem de mange tunneler på vejen ned dukker de slørede lys fra Madrid op i det fjerne og guider os til det første stop. Det er ved at være sent, og solen synker i horisonten. De kraftige stråler fra de nye LED-forlygter er en værdifuld tilføjelse til vores sikkerhed på vejen. Vi parkerer omkring midnat for at få et par timers hvile i de nye DAF senge. Da jeg ligger i min køje og kigger op, kan jeg se himlen godt 220 cm over gulvet. Jeg synes næsten, at jeg kan høre violinerne spille og give genlyd i dette enorme rum. Det sker naturligvis ikke, men det er tydeligt, at opbevaringsområdet i førerhuset på XG+, ligesom forgængeren Super Space Cab, er enormt. Bagage, forsyninger og alt andet, som to chauffører har for vane at slæbe med sig på en lang rejse, forsvinder alt sammen nemt ind i et af de mange rum. Når man tilføjer drejesæder og den berømte bakke, der glider ud af instrumentbrættet, har dette rummelige førerhus næsten samme komfortniveau, som man finder i en lejlighed. Det eneste, der mangler, er en brusekabine.
Som sin egen bukselomme
Selvom jeg får en god nats søvn på den 15 cm tykke komfortmadras og sætter pris på det friske, uafhængige airconditionanlæg, kommer morgendagen hurtigere, end jeg kunne have ønsket, og vi skal fortsætte den lange rejse. Tidsplanen er stram, og sammen med en times besøg fra andre chauffører ved forskellige lastbilstop skal vi også tage billeder og optage en video. Det er sent om eftermiddagen, da DAF lastbilen endelig får lov til at indsuge noget luft fra Atlanterhavet gennem sit luftindtag. Vi udsatte den derefter for en håndteringsprøve gennem mange kilometer med smalle kystveje nær et baskisk surfersted. Både oplevelsen i førerhuset og drivlinjen bestod med glans, og da vi når til enden af den snoede vej med havudsigt, udveksler vi oplevelser over en kop kaffe med nogle andre chauffører. Mahmud har sværget til sin DAF XF i årevis og kender vejen fra Sydspanien til Benelux-regionen som sin egen bukselomme. Men uanset hvor mange gode råd han kan give os, kan vi se, at hans øjne konstant bliver tiltrukket af vores nye DAF. Efter at have givet ham en rundvisning ved vi, at den franske chauffør snart vil sætte sig ned og få en snak med sin vognparkchef.

Test af chassis
Efter denne spændende udflugt langs en smal kystvej kører vi tilbage til motorvejen og videre til den franske grænse. Vejoverfladens sørgelige tilstand gør det nemt for os at teste chassisets konfiguration. Som vi havde forventet, klarer fjedrene og støddæmperne uden besvær den tortur, som den spanske regering har tildelt os. Vi er tilfredse med resultatet og kan nu sætte kryds ved endnu et element til fordel for DAF. Det bliver stadig tydeligere, at det bliver svært for os overhovedet at finde fejl på DAF lastbilen. OK, måske er advarselslampen for motorbremsen lidt lille. Det er kun en lille, ubetydelig kritisk bemærkning, for selv uden lys kan du mærke, at den fungerer godt. Det kan også godt være, at man på grund af de store styreanordninger ikke kan se alle kontakterne, hvis man bliver fristet til at læne sig godt tilbage i sædet, men det er noget, som chaufføren kan styre, og du kan altid vælge en mere aktiv siddeposition.
Ingen unødvendige dikkedarer
Noget andet, der fanger vores opmærksomhed, er, at denne robuste DAF ikke er fyldt med alle mulige ekstrating, som normalt har mere at gøre med markedsføring end med chaufføren. Du vil ikke finde nogen form for teknisk overtænkning, men snarere alt, hvad en chauffør har brug for og nogensinde kunne ønske sig. Vi synes, at det rammer en meget god balance mellem det, du styrer med berøringsskærmen på det centrale display, og det, du styrer med knapperne, især dem på rattet. Mottoet er "Hold hænderne på rattet og øjnene på vejen". Resten er blot et alt for stort udvalg af forskellige valgmuligheder. Og hvis du ikke er sikker på, om du vil vælge den elektronisk styrede parkeringsbremse eller det pålidelige pneumatiske håndtag, kan du med DAF få begge dele.
Champions League
Det står klart for os, at den nye DAF ligger i Champions League for europæiske lastbiler. Selvom den er dyrere end sine forgængere, kan den prale af den højeste kvalitet, og den er bedre end nogensinde før. Den har heller ikke taget på i vægt på trods af den øgede volumen og det høje finishniveau, som vi kommer til at sætte mere og mere pris på, efterhånden som vores tredagestur skrider frem. Vi opdager hele tiden nye ting og ser køretøjet fra nye vinkler. Linjer, der projiceres på spejlskærmen, hjælper dig f.eks. med at manøvrere eller overhale korrekt, og kameraerne kan også panorere rundt om hjørner. Panoramaforruden giver et fremragende udsyn over vejen, og systemet til kontrol af blinde vinkler fungerer, som det skal, og øger sikkerheden betydeligt. DAF's største fortrin er dog, at den gør det muligt for chaufføren at være konstant opmærksom. Chauffører af XG kan altid sidde i en afslappet og sund position bag rattet og er temmelig forkælede, når det gælder valg til justering af sædet. Der er naturligvis grænser, og af forståelige grunde kan du ikke flytte håndtaget på drejesædet, mens du kører. Hvis du gør det, vil du blive bombarderet med en række øredøvende bip, der tvinger dig til at blive mere disciplineret bag rattet. Udover denne akustiske advarsel er den nye DAF utrolig støjsvag. Overraskende nok også selv ved kørsel med tophastighed langs en motorvej med vinduet åbent. Forrudens aerodynamiske kurver betyder, at du ikke hører meget mere end en blid susen. En kærkommen bivirkning er, at man hele tiden kan se ud af sideruderne, også i dårligt vejr. Dette er takket være aerodynamikken, som er blevet forbedret med 20 procent. DAF har også reduceret luftmodstanden hele vejen rundt om køretøjet, fra tag til kofanger, ved at lukke sprækker og samlinger og ved at montere de rigtige spoilere med elastiske gummikanter på de rigtige steder. Derfor er der ikke længere trinplader foran på lastbilen. DAF har nu en stang med et børstehoved til at rengøre forruden med.

For enden af en snoet vej med havudsigt udveksler vi oplevelser med et par andre chauffører.
Ophold undervejs
Også den næste dag begynder tidligt. Efter den første motorvejsstrækning og et øjenåbnende ophold ved et af de nye megalastbilstop står det klart, at den romantiske og traditionelle restaurant ‘Relais’ fra fortiden har veget pladsen for en mere kommerciel type etablissement. Her er maden hverken billig eller velsmagende, og atmosfæren er anonym og steril. Vi beslutter os for at skyde genvej langs Route Nationale. Denne afgiftsfri vejstrækning er nærmest så jævn som en motorvej, men har generelt en meget mere behagelig udsigt. Vi støder på en nyligt lukket Relais, der vækker vores nysgerrighed. Vi tager et par billeder og bytter derefter plads igen. Snart gør vi den næste opdagelse på denne rute: et stort parkeringsanlæg til lastbiler midt i en skov, der er helt gratis! Lastbilerne, der er parkeret under fyrretræer så høje som kirketårne, får det til at ligne en magisk skov for chauffører. Den tilstødende benzinstation ligger blot et par hundrede meter væk og er det næste højdepunkt på vores tur. Den lille butik er fyldt med alt muligt tilbehør, og bestyreren er en hårdnakket dieselhead. Livet som ægte lastbilchauffør har kronede dage her! Disse typer ophold er fantastiske, men tager dyrebar tid, og vi er nødt til at brænde lidt mere gummi af for at undgå lørdagens forbud mod lastbiler rundt om Paris. DAF lastbilen og chaufføren er blevet forenet i én enkelt maskine. Vi kan stole betingelsesløst på køretøjet og kan se, at det er designet med chaufføren i tankerne.
Belgiske pommes frites
Nogle gange går tingene efter planen. Næste morgen støder vi ikke på nogen trafikpropper på turen rundt om Paris. Vi vil for enhver pris have en stor pose belgiske pommes frites, men vores håb om at gå i gang med et kræmmerhus med Belgiens bedste ret bliver hurtigt ødelagt i Antwerpens oliehavn, da vi bliver ofre for vores egen stramme tidsplan. Der går det fra dårligt til værre. På en malerisk parkeringsplads ved siden af et historisk pakhus er vi endda nødt til at klare os uden morgenmad. De andre chauffører, der har parkeret samme sted, er meget nysgerrige omkring vores gule DAF lastbil. Vi er en velkommen distraktion i deres obligatoriske hvileperiode, og de deler snart vores begejstring for lastbilen. Men XG+ har helt klart opfanget duften af sin stald, som nu befinder sig blot 90 kilometer væk. Vi beundrer endnu engang præcisionsstyringen i rundkørslen ved havnen, og efter en kort motorvejsstrækning ankommer vi til indgangen til DAF fabrikken i Eindhoven. I øvrigt har denne port næsten samme bredde som betalingshusene i Frankrig. Den tilsynsførende ved porten smiler, da vi bruger hornet, og efter 2.485 kilometer parkerer vi vores elegante gule fæstning, uden en eneste ridse, på DAF fabrikken. Da vi træder ud af førerhuset, er vi fyldt med nye idéer. Vores konklusioner kommer ikke som nogen overraskelse. DAF XG+ kombinerer en gennemtestet drivlinje med en fremragende motorbremse i et førerhus, der har en hidtil uset mængde plads i kabinen. Hertil kommer, at brændstoføkonomien ganske enkelt er enestående. Selv med vores robuste kørestil har vi ved ankomst kun brugt ca. 24 liter pr. hundrede kilometer. Med andre ord er ‘Mission Future’ gennemført med succes.
Fremtiden ser lys ud!
Det er med stor stolthed, at vi – på vegne af mere end 10.000 af vores entusiastiske kolleger – præsenterer den nye XD og XDC i denne udgave af DAF in Action. En serie bestående af lastbiler, der sætter nye standarder for sikkerhed, effektivitet og chaufførkomfort inden for distributions- og entreprenørsegmentet. Det var også dommen fra juryen for International Truck of the Year, som tildelte XD den prestigefyldte titel ‘International Truck of the Year 2022’.
Den nye XD har samme DNA som vores mest populære langdistancemodeller XF, XG og XG+, som sidste år modtog prisen "International Truck of the Year". Et både attraktivt og aerodynamisk design. Uovertruffen indvendig plads i førerhuset og en førsteklasses finish. Fantastiske køreegenskaber. Ekstremt effektive drivlinjer, herunder en fuldt elektrisk version.
Alt dette gør XD til meget mere end en perfekt lastbil til distribution, byggebranchen og mere specifikke anvendelser, f.eks. renovationskørsel og brandslukning. XD illustrerer også DAF’s førende position inden for alternative drivlinjer. Med et udvalg af en lang række e-motorer og batteripakker – og ikke mindst en omfattende servicepakke til disse ‘emissionsfrie’ lastbiler.
Rutesimuleringer er med til at bestemme den perfekte konfiguration og optimale anvendelse af din lastbil, og PACCAR ladestationerne giver en uovertruffen grad af fleksibilitet.
Viser vej til en renere og lysere fremtid!
Harald Seidel
Adm. direktør
DAF Trucks N.V.
DAF introducerer den nye XD og XDC
IAA-messen i Hannover – Europas førende udstilling af erhvervskøretøjer. DAF annoncerer udvidelsen af ‘New Generation DAF sortimentet’ og høster stor opmærksomhed på markedet med sine helt nye XD og XDC modeller. Alle er enige om, at “dette er den mest eftertragtede distributions- og entreprenørlastbil på markedet.”
Af Bert Roozendaal
Det ser næsten ud til at være en ubestridelig kendsgerning: New Generation XD vil bogstaveligt talt ændre distributionsmarkedet og styrke DAF's image som et førsteklasses brand. Ikke mindst fordi DAF er det første lastbilmærke, der implementerer de nyeste EU-regler om større dimensioner i en lastbil, der er mere sikker hele vejen rundt, giver bedre brændstoføkonomi og byder på en helt utrolig chaufførkomfort. Dette er ganske enkelt starten på en helt ny klasse.
Flere muligheder
DAF XD fås med Day Cab, Sleeper Cab og Sleeper High Cab i et komplet udvalg af akselkonfigurationer med 4x2 og 6x2 som både trækkere og forvogne. I begyndelsen af 2023 vil sortimentet blive udvidet yderligere, blandt andet med modeller med 2, 3 og 4 aksler og med enkelt- eller dobbeltdrev til byggebranchen (se sidebjælken). Derefter vil DAF også påbegynde produktionen af XD modellen som et "batteridrevet elektrisk køretøj". Disse emissionsfrie køretøjer har elektriske motorer fra 170 kW til 350 kW og batteripakker med en effekt på op til 525 kW/t. Afhængigt af anvendelsen kan der opnås en rækkevidde på 200 til over 500 kilometer. Dette er tilstrækkeligt til en hel dags distributionsarbejde uden behov for genopladning undervejs.

New Generation DAF XD ændrer bogstavelig talt mulighederne for distributions- og byggebranchen.
Større
Hvad angår design har den nye DAF XD mange designelementer til fælles med den nye XF, XG og XG+ til langturskørsel – ‘International Trucks of the Year 2022’. Det betyder, at den har et flot, indbydende og ekstremt aerodynamisk design, og sidst, men ikke mindst, masser af plads i førerhuset. Faktisk er der enormt meget plads, hvilket er yderst værdsat af chauffører i distributionsbranchen. Det nye førerhus Day Cab gør allerede et fantastisk indtryk på chaufførerne. Der er endda plads bag sæderne til et køleskab (ekstraudstyr) eller et tredje sæde, der er monteret direkte fra fabrikken! XD måler 2,5 meter i bredden, hvilket gør den lige så bred som dens større søskende.
Fremragende tilgængelighed
Førerhuset er monteret lavt på chassiset, så det er meget nemt at få adgang, i de fleste tilfælde kun vha. to trin, og trinnene læner sig også ind mod førerhuset. En anden smart funktion er den lave motortunnel, som rummer den hypermoderne og effektive PACCAR MX 11 motor. Den leverer en effekt på mellem 220 kW/300 hk og 330 kW/450 hk og er som standard forbundet til en automatisk TraXon gearkasse for maksimal effektivitet og kørekomfort. En fuldautomatisk transmission fås også som ekstraudstyr.
Overlegen komfort
Førerhusets rummelighed betyder, at chaufføren har mere plads bag rattet end nogensinde før. Justeringsmulighederne for rat og sæde er de bedste i hele distributionssegmentet og bidrager til det overlegne komfortniveau, som DAF tilbyder distributionschaufførerne. Der er mange andre eksempler: det helt nye instrumentbræt med den store, centrale LCD-skærm, de behagelige senge med en 15 cm tyk madras, de mange opbevaringsmuligheder og mange lommer samt de mange opladningsstik til smartphone, for blot at nævne nogle af fordelene. Et avanceret lydsystem med bashøjttaler og en elektronisk parkeringsbremse fås som ekstraudstyr.
XD udstråler komfort og sætter også nye standarder i denne henseende. Det siger sig selv, at kørekvaliteten og styringen er uovertruffen. Takket være forendens helt nye design, den nye førerhusaffjedring og den nye bagakselmontering er det en fornøjelse at køre lastbilen under alle forhold.

DAF har gjort alt for at sætte ny standard for effektivitet.
Perfekt udsyn = sikkerhed
Den relativt lave siddeposition og de store vinduer med lave rudelister betyder, at chauffører i en XD har det bedste udsyn i denne klasse. Det særlige "Vision Dashboard" spiller også en vigtig rolle og strækker sig mod forruden i passagersiden.
Kameraer erstatter spejlene på DAF Digital Vision System (ekstraudstyr), som giver det bedste overblik over omgivelserne foran og ved siden af lastbilen. Dette forstærkes yderligere af muligheden for at tilføje det sublime DAF Corner Eye som erstatning for fortovs- og frontspejlet. Og for dem, der ønsker at sikre det perfekte udsyn og det højeste sikkerhedsniveau, er DAF kantstensruden et must. Denne ekstra rude under det normale vindue i passagerdøren betyder, at cyklister og fodgængere ved siden af lastbilen altid er synlige. DAF City Turn Assist udsender endda en alarm, når der er trafikanter i den blinde vinkel på passagersiden.
Fremtidens effektivitet
DAF opnår maksimal brændstofeffektivitet og lave CO2-emissioner, primært på grund af den fantastiske aerodynamik. Afrundede kanter, den buede forrude, sidevægge i en diskret vinkel og pakninger, hvor vinden kunne hæmme aerodynamikken en smule – DAF har gjort alt for at sætte en ny standard for effektivitet. Dette er også tydeligt i det smarte design og i placeringen af systemet til behandling af udstødningsgas samt de nye bagaksler med lavt olieniveau, som resulterer i endnu mindre indre friktion. Og et logisk skridt for DAF er en lang række kraftudtag og ekstraudstyr fra fabrikken til hurtig og nem montering af tilbehør.
Efter at DAF overraskede transportverdenen i 2021 med de nye XF, XG og XG+ til lange afstande, er det sikkert, at alles øjne nu hviler på den nye XD, som DAF bruger til at starte fremtidens distributionssegment til by- og landkørsel, specialanvendelser og sidst, men ikke mindst, til entreprenørkøretøjer. Det er en ny vinder i alle ordets betydninger.

Juryens formand, Gianenrico Griffini, overrækker trofæet til Harald Seidel, adm. direktør for DAF Trucks N.V.
DAF XD ‘International Truck of the Year 2023’
Sidste år vandt DAF titlen som International Truck of the Year 2022 med ‘New Generation’ XF, XG og XG+. På årets IAA-messe i Hannover vandt DAF igen den prestigefyldte pris, denne gang med XD, DAF’s førsteklasses nyhed inden for distributions- og erhvervssegmentet.
“DAF vandt sidste år, fordi de var den første producent, der omsatte de nye europæiske bestemmelser om køretøjers dimensioner til en række langturslastbiler,” sagde juryens formand, Gianenrico Griffini. “Det er forbløffende, at de nu har formået at tilføre en betydelig del af det samme DNA til XD, hvad angår effektivitet, sikkerhed og komfort. Uanset hvilken version af XD du kører, vil du som chauffør altid føle, at du sidder bag rattet på en XG+; lavt støjniveau, kørselsadfærd, kvalitet, udsyn hele vejen rundt, helt uden fortilfælde.”
Elektrisk
At XD også med det samme vil blive introduceret som en elektrisk lastbil, var mindst lige så vigtigt et argument for at give titlen til DAF. “Det beviser, at DAF er klar til fremtiden,” siger Griffini. “DAF fører elektrisk vejtransport et stort skridt videre på én gang.”
XDC: Kraftige maskiner til byggesektoren
XD serien vil blive yderligere udvidet i begyndelsen af 2023 med 2-, 3- og 4-akslede modeller med enkelt- eller dobbeltdrev til byggebranchen. Dette vil gøre det muligt for den nye XDC at levere en skræddersyet løsning til enhver anvendelse.
”New Generation XDC” kan håndtere usædvanligt høje nyttelaster takket være den lave vægt. XDC serien er udviklet til hårdt arbejde under de mest krævende forhold, som det fremgår af den ekstra robuste sidespoiler, den beskyttende kølerafskærmning i stål, det omfattende chassismellemrum fra 300 til 390 millimeter (afhængigt af modellen) og den enorme tilkørselsvinkel på 25 grader. Det fremhævede kølergitter, der er specialdesignet til denne model, understreger de unikke kvaliteter ved den nye XDC.
XDC er det ideelle værktøj til chauffører i byggesektoren takket være den perfekte ergonomi, det store interiør i Day Cab og Sleeper Cab og de mange detaljer, der gør chaufførens daglige arbejde endnu nemmere og mere komfortabelt. Den udgør den perfekte kombination af ekstrem funktionalitet og uovertruffen chaufførkomfort.
For at opnå maksimal effektivitet tilbyder DAF et komplet udvalg af tilkoblingsmoduler på chassiset (BAM) fra fabrikken for at gøre det nemmere at montere tilbehør. Disse suppleres naturligvis med et omfattende udvalg af kraftudtag til strømforsyning af tilbehør. XDC har også ekstraudstyr til styring af tilbehør fra førerhuset.