
TelliSys
20% større lastkapacitet til containertransport
20% større lastkapacitet til containertransport
Det er, hvad TelliSys prototypen til en trækker med anhænger og en ultralav sættevognsskammel kan levere.
TelliSys er et samarbejde mellem IMA-laboratoriet på RWTH Aachen University, European Intermodal Association, DAF, GEFCO, Goodyear, WECON og WESTOB. Målet var at lette transporten af containere med en indvendig højde på 3 m og en lastkapacitet på op til 100 m3. På en kombineret rute* vil det give en CO2-reduktion på op til 35% pr. ton/kilometer.
DAF udviklede en prototype til en Super LowDeck trækker med sænket chassis, en ekstremt kompakt bagakselaffjedring og 22,5" lavprofildæk på drivakslen. Resultatet var en sættevognsskammelhøjde på kun 85 cm.
* 20% ad landevejen, 65% med jernbane, 15% ad søvejen
Andre intelligente logistikløsninger

DAF EcoTwin
Med EcoTwin projektet viser DAF, at det er muligt for lastbiler, der er udstyret med trådløse systemer, at køre tæt på hinanden takket være meget avancerede Wi-Fi-P-, radar- og kamerateknologier.

DAF EcoCombi
Du kan allerede støde på dem på vejene i Skandinavien, i Holland, i Belgien og i visse områder af Tyskland: ekstra lange lastbiler, også kendt som EcoCombi'er.

Distribution i byområder anno 2050
Hvordan ser distribution i byområder mon ud i 2050? Fremtidens distributionslastbil er tænkt som en kickstarter til dialog. Hvordan vil distribution i byområder ændre sig, og hvilken rolle vil lastbiler spille?