
DAF EcoTwin/Ensemble
Lastbilkonvojkørsel
EcoTwin/Ensemble
Lastbilkonvojkørsel
Med EcoTwin projektet viser DAF, at det er muligt for lastbiler, der er udstyret med trådløse systemer, at køre tæt på hinanden takket være meget avancerede Wi-Fi-P-, radar- og kamerateknologier. Ved at bruge oplysningerne fra den forreste lastbil kan lastbilerne i konvojen bagved accelerere, bremse og endda styre automatisk.
CO2-reduktion, øget sikkerhed og forbedret trafikafvikling er blot nogle af de mange vigtige fordele ved lastbilkonvojkørsel.
Når den forreste lastbil bremser, gør lastbilerne bagved det også uden nævneværdig forsinkelse. I modsætning til mennesker er disse systemer konstant opmærksomme, og de reagerer 25 gange hurtigere end selv de allerbedste atleter. Dette bidrager i høj grad til trafiksikkerheden.
Lastbiler, der kører i konvoj, kan køre tæt på hinanden takket være intelligent teknologi, og på den måde skaber de en slipstrøm, der kan give brændstofbesparelser på op til 10% og en tilsvarende reduktion i CO2-emissioner. Derudover kan den ‘skubbeeffekt’, der opstår på den forreste lastbil, reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne med yderligere 5%.
Andre intelligente logistikløsninger

Distribution i byområder anno 2050
Hvordan ser distribution i byområder mon ud i 2050? Fremtidens distributionslastbil er tænkt som en kickstarter til dialog. Hvordan vil distribution i byområder ændre sig, og hvilken rolle vil lastbiler spille?

DAF EcoCombi
Du kan allerede støde på dem på vejene i Skandinavien, i Holland, i Belgien og i visse områder af Tyskland: ekstra lange lastbiler, også kendt som EcoCombi'er.