DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF Ecotwin

DAF EcoTwin/Ensemble

Lastbilkonvojkørsel

 

EcoTwin/Ensemble

Lastbilkonvojkørsel

Med EcoTwin projektet viser DAF, at det er muligt for lastbiler, der er udstyret med trådløse systemer, at køre tæt på hinanden takket være meget avancerede Wi-Fi-P-, radar- og kamerateknologier. Ved at bruge oplysningerne fra den forreste lastbil kan lastbilerne i konvojen bagved accelerere, bremse og endda styre automatisk.

CO2-reduktion, øget sikkerhed og forbedret trafikafvikling er blot nogle af de mange vigtige fordele ved lastbilkonvojkørsel.

Når den forreste lastbil bremser, gør lastbilerne bagved det også uden nævneværdig forsinkelse. I modsætning til mennesker er disse systemer konstant opmærksomme, og de reagerer 25 gange hurtigere end selv de allerbedste atleter. Dette bidrager i høj grad til trafiksikkerheden.

Lastbiler, der kører i konvoj, kan køre tæt på hinanden takket være intelligent teknologi, og på den måde skaber de en slipstrøm, der kan give brændstofbesparelser på op til 10% og en tilsvarende reduktion i CO2-emissioner. Derudover kan den ‘skubbeeffekt’, der opstår på den forreste lastbil, reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne med yderligere 5%.

 
 

 

Andre intelligente logistikløsninger

 

Truck in shopping mall

Distribution i byområder anno 2050

Hvordan ser distribution i byområder mon ud i 2050? Fremtidens distributionslastbil er tænkt som en kickstarter til dialog. Hvordan vil distribution i byområder ændre sig, og hvilken rolle vil lastbiler spille?

DAF XF Euro 6

DAF EcoCombi

Du kan allerede støde på dem på vejene i Skandinavien, i Holland, i Belgien og i visse områder af Tyskland: ekstra lange lastbiler, også kendt som EcoCombi'er.

DAF TelliSys

TelliSys

20% større lastkapacitet til containertransport – det er, hvad TelliSys prototypen til en trækker med anhænger og en ultralav sættevognsskammel kan levere.

DAF Connect visual

Big data

DAF Connect er et onlinevognparkstyringssystem, der overvåger, sammenligner og optimerer vognparkens og chaufførernes præstation i realtid. For at opnå maksimal effektivitet, de lavest mulige brændstofomkostninger og meget favorable CO2-emissioner.