DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF_NGD_XGplus_light_wide

Lovgivning

 
 

På vej mod 2025

Den Europæiske Union har beordret lastbilindustrien til at reducere CO2-emissioner fra lastbiler med 15% i 2025 og med 30% i 2030 sammenlignet med værdierne i 2019. En stor udfordring.

I løbet af de sidste 20 år har lastbilindustrien gjort en enorm indsats for at reducere CO2 med gennemsnitligt 1% om året. Vi står nu over for målet om at opnå en reduktion på 15% på 6 år — i gennemsnit 2,5% om året! Et mål om at opnå en reduktion på 30% i 2030 betyder et gennemsnit på 3% om året mellem 2025 og 2030! Det er meget!

Ny lovgivning

Hvis vi skal nå målene for 2025, skal vi undersøge alle tilgængelige muligheder. Hvor kan vi opnå forbedringer med hensyn til brændstofeffektivitet og CO2-emissioner? Hvor kan vi gøre motorer og drivlinjer endnu mere effektive? Kan dæk med lavere rullemodstand spille en rolle? Hvilke forbedringer kan vi foretage af de systemer, der hjælper både chaufføren og køretøjet, f.eks. den intelligente fartpilot og EcoRoll? Ny lovgivning om køretøjets dimensioner og vægt, som tillader længere og dermed mere aerodynamiske lastbiler, vil også spille en vigtig rolle i denne forbindelse.

Hele cyklussen

Den afgørende faktor for at nå EU's mål er, hvad der udledes af udstødningsrøret, ikke hvad der bruges til at producere den nødvendige ‘energi’, hvad enten det er brændstof eller elektricitet. Dette vil imidlertid ændre sig efter 2030, hvor der vil ske et skift fra ‘tank til hjul’ til ‘kilde til hjul’, så hele kæden tages i betragtning, og vi kan se det komplette billede!

 
 

Nye europæiske regler for masse og dimensioner

Diskussionerne om denne nye lovgivning har været langvarige, men fra den 1. september 2020 må lastbiler med et lidt længere førerhus nu køre på europæiske veje. De tilladte maksimale dimensioner for lastlængde forbliver uændrede, men producenterne må nu gøre deres førerhuse længere, så længe de giver bedre aerodynamik og forbedrer udsynet.

Målene er klare: Forbedret aerodynamik gavner både brændstofforbrug og CO₂-emissioner; bedre udsyn forbedrer trafiksikkerheden, især med hensyn til sårbare trafikanter. New Generation DAF lastbilerne er de første, der udnytter de nye europæiske regler for masser og dimensioner.

 
 

Vecto CO2-certifikat

Som førende inden for transporteffektivitet og miljøbeskyttelse var DAF forud for de europæiske lovkrav og krævede, at alle lastbiler, der forlod fabrikken, skulle have et "CO2-certifikat".

Siden januar 2019 har den europæiske lovgivning krævet, at alle nye 4x2 og 6x2 tunge Euro 6 lastbiler (16+ ton) skal have et CO2-emissionscertifikat. Dette krav implementeres fortsat gradvis i andre lastbilkonfigurationer. Disse emissionscertifikatværdier genereres ved hjælp af det standardiserede og certificerede Vecto-værktøj, der benyttes i hele industrien. Det betyder, at du som transportvirksomhed kan sammenligne CO2-emissionsværdierne for forskellige lastbilmodeller og -mærker.

Som fabrik er vi af EU-lovgivningen forpligtet til at levere en CO2-værdi for hver ny lastbil. Men hos DAF mener vi, at det er vigtigt, at du allerede kender denne værdi på forhånd, især når du beslutter dig for at købe lastbilen. Vores unikke salgsværktøj, TOPEC, giver din DAF forhandler mulighed for at informere dig om CO2-værdierne for din fremtidige lastbil før dit køb. Det giver dig maksimal klarhed og gennemsigtighed.