1 ny DAF blev til 30
30 nye DAF XG til Dantra
Det startede med en ordre på en enkelt DAF XG 480 for to år siden, men den voksede hurtigt til mange flere. For nylig rullede så XG 480 nr. 30 ind på pladsen hos Dantra Group. Alle bilerne er beskæftiget med tanktransport af flydende kemiske og tekniske produkter i Norden og det nordlige Europa og disponeres fra hovedsædet i Hjøllund ca. 20 km sydvest for Silkeborg.

- Da vi for et par år siden - igen - valgte at lægge en stor ordre på nye DAF’er, var vi overbeviste om, at DAFs nye lastbilgeneration, der blev introduceret et år forinden, var blandt de mest komfortable og driftsøkonomiske lastbiler på markedet, siger Bent C. Levring fra Dantra Group.
Han er drifts- og materielchef og dermed ansvarlig for bl.a. indkøb af det rullende materiel.
- Vi er stadig overbevist om, at de nye DAF’er er en af de bedste på det europæiske marked, og dermed fortsætter vi en lang tradition med det hollandske lastbilmærke, tilføjer han.
- Da vi så DAFs nye lastbilgeneration, der som den første levede op til de nye dimensionskrav i EU med mulighed for større totallængde end de traditionelle 16,5 meter for et ”EU-vogntog”, var vi sikre på, at det var de rigtige lastbiler for os.
Alle af typen XG 480 FT
De 30 nye DAF-lastbiler er alle af typen XG 480 FT 4x2, dvs. 2-akslede sættevognstrækkere med 13-liters MX-motor på 480 hk samt XG-førerhus med 165 mm forlænget, aerodynamisk front og 330 mm forlænget sovekabine. De er alle godkendt til ADR-transport (farligt gods).
- For at opnå den bedst mulig brændstoføkonomi har vi valgt at kombinere den aerodynamiske front med de nye, aerodynamiske ”kamera-spejle” i stedet traditionelle sidespejle. Det sænker luftmodstanden og forbedrer dermed brændstoføkonomien yderligere, forklarer Bent Levring.
- Samtidig giver den forlængede sovekabine på XG-førerhuset markant bedre komfort for vores chauffører, hvilket vi lægger stor vægt på i vores bestræbelser på at tiltrække og fastholde de dygtigste chauffører. Det er også baggrunden for, at vi har gjort noget ekstra ud af opbygningen med bl.a. heldækkende alu-dørk, store værktøjsskabe og omfattende komfortudstyr i førerhuset, tilføjer han.
- Vores overvejelser har vist sig at holde stik, for de nye trækkere, der som regel kører med de maksimale 40 tons vogntogsvægt på både ud- og hjemturene over det mest af Nordeuropa, har markant bedre brændstoføkonomi end deres forgængere. De nye DAF’er er også blevet meget populære blandt chaufførerne, hvor tre chauffører deler to biler i en fast turnus med fire ugers kørsel og to ugers fri på skift, fastslår Bent Levring.
VECTO-klasse 3
Dantras 30 nye DAF XG 480 er stort set ens. Eneste forskel er, at DAF-importøren nåede at optimere fabriksspecifikationerne på de syv sidste af de 30 leveringer til såkaldt VECTO-klasse 3, der danner grundlag for den kommende kilometerskat. Det får stor betydning, når bilerne er planlagt til at køre ca. 120.000 km om året.
Det er salgskonsulent Klaus Hauge fra aut. DAF-forhandler ESA Trucks’ afdeling i Kolding, der har leveret bilerne. ESA Trucks bakker dem op med en omfattende, 5-årig servicekontrakt, hvor bilerne primært vil blive serviceret på værkstedet i Kolding understøttet af en udvidet reklamationsret på tre år/max. 500.000 km. Dertil kommer DAFs anerkendte International Truck Service (ITS), der yder teknisk support og nødservice 24/7/365 på hvilket som helst sted i Europa.
͏
For yderligere oplysninger:
DAF Trucks Danmark A/S
Rita M. Hansen,
2142 7971