DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
 
  • 8. februar 2023
  • DAF Denmark
 

Ny bil, nye regler, nye muligheder for THT

Perfekt timing

ESA Trucks Danmarks levering af en ny DAF XG+ 530 FAT 6x2-trækker til Tønder Handel & Transport ApS (THT) i starten af denne måned kunne ikke have været timet bedre. Samme dag, som den avancerede trækker med det forlængede NGD-førerhus (New Generation DAF) blev leveret af lastbilsælger Ebbe Termansen, slog Færdselsstyrelsen nemlig fast på skrift, at den nye DAF-generation som den hidtil eneste med forlængede førerhuse på det danske marked lovligt kan indgå i de såkaldte modulvogntog på udvalgte danske lande- -og motorveje.

 
ESA-Trucks-THT-2
 

Dvs. de velkendte 25,25 meter er ikke længere max. længde på et modulvogntog, når det trækkende køretøj er en NGD-trækker eller -forvogn. Faktisk er der nu kun én længde-regel for disse nye lastbiler og vogntog. Den er, at de skal kunne holde sig inden for en drejeradius på max. 12,5 meter - dvs. at de skal kunne køre en fuld 360-graders cirkel, uden at nogen del af køretøjet kommer ud over en 12,5 meter radius, og uden at vogntoget knækker sammen på midten. Dermed er det ikke noget problem, at XG- og XG+-førerhuset er en halv meter længere på grund af den nye, aerodynamiske front og forlængede sovekabine. - Vi er både rigtig glade for at få leveret den nye DAF XG+ 530, fordi det er en fantastisk lastbil, og vi er glade for, at det nu er fastslået, at den på trods af det længere førerhus kan indgå lovligt i et modulvogntog på de danske veje, fastslår Morten Mortensen fra Tønder Handel & Transport.

7 egne og 10-15 indlejede biler

Sammen med sin far Jens Mortensen driver han THT med syv egne lastbiler samt 10-15 indlejede biler. De er beskæftiget med både national og international kørsel – over hele Danmark samt fra det nordlige Skandinavien i nord til bl.a. Tyskland, Benelux, Frankrig, Spanien og Grækenland i syd med alt fra tip- og walking floor-trailere til gardin- og specialtrailere. - Den nye XG+-trækker er specificeret med ”traditionel” tvillingmonteret bogie samt hydraulikanlæg, så den både kan køre med tunge læs med tip- og walking floor-sættevogne på op til 56 tons vogntogsvægt i Danmark samt indgå i modulvogntog til landevejskørsel med op til 60 tons vogntogsvægt i Skandinavien, fortæller Morten Mortensen. - Vi har allerede kundeforespørgsler på kørselsopgaver med modulvogntog mellem Danmark og Sverige, og da det også er blevet fastslået, at de nye DAF med det forlængede førerhus kan indgå lovligt i modulvogntog på de svenske lande- og motorveje, er der fri bane til at sende XG+L’eren afsted, tilføjer han. Og med en drivline bestående af DAF’s MX13-motor på 530 hk/2.700 Nm, 12-trins ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem samt enkeltreduceret SR1347-bagaksel med 2,53:1 i udveksling og mekanisk differentialespærre er der også masser af trækkraft og overlegen brændstoføkonomi til rådighed.

Længst, størst og mest komfortabelt

XG+-modellen er udrustet med det hidtil længste, største og mest komfortable DAF-førerhus nogensinde. Takket være en 165 mm forlænget og mere aerodynamisk front, 330 mm forlænget sovekabine samt forbedret trafiksikkerhed i form af bl.a. overlegent udsyn med større rudearealer og digitalt Corner View front- og nærzone-”spejl” er alle NGD-modellerne (XF, XG og XG+) godkendt efter EU-forordningen 96/53/EC, stk. 9a. Det er THT’s chauffør Rudi Karstens, der får fornøjelsen af den nye DAF XG+ med et meget omfattende komfortudstyr fra fabrikken som bl.a. luksus-førersæde, drejbart passagersæde, Relax Bed luksus-underkøje samt ekstra overkøje, LED-kabinelys, læderrat med fjernbetjening, ekstra motor- og kabinevarmer samt integreret parkeringskabinevarmer, luksus Infotainment-system med 8 højttalere og subwoofer samt integreret navigationsanlæg mm. Desuden har Rudi fået mulighed for at lade Intruck i Padborg give dem max. gas med store mængder knappolstring og rødt busplys på vægge, loft, køje og dørsider. Rudi Karstens får også kommandoen over en af de mest sikre lastbiler på markedet. Ud over det forbedrede udsyn som krævet i EU-forordningen er XG+’eren udrustet med AEBS3-nødbremsesystem, FCW-system (Forward Collision Warning, der kan afbøde virkningerne af en forestående kollision bagfra ved at advare chaufføren og aktivere bremserne, hvis det er nødvendigt), LDW vognbaneassistent foruden selvfølgelig skivebremser med ABS- og ESP-assistent samt VSC-stabilitetsprogram.

Maksimal fleksibilitet og effektivitet

Som nævnt er THT’s nye DAF opbygget for max. fleksibilitet og effektivitet. Atlas Hydraulik i Rinkenæs har opbygget bilen med hydraulikanlæg, fuld dørkplade foran, ved siden af og bag skamlen, ekstra chassisbeskyttelse bag skamlen, stort værktøjsskab samt dybe G-strenge mellem træk- og bogieaksel, mens ESA Trucks Danmark har suppleret med holder til alu-stige og læssekamera bag på førerhuset, diverse arbejdslys og slutklargøring. Ingemanns Autolakering har givet bilen dens flotte fiish, mens KH OneStop har sat prikken iver I’et med striping og branding. ESA’s lastbilsælger Ebbe Termansen har ud over at stå for salget også udarbejdet en konkurrencedygtig reparationsaftale i 60 måneder som supplement til DAF’s generøse fabriksgaranti på 3 år/max. 500.000 km. Dermed er THT’s nye DAF XG+ FAT 530 6x2 sikret fuldstændig problemfri drift i de fem år, som er THTs normale driftsperiode inden udskiftning.

 
 
 

For yderligere oplysninger:

DAF Trucks Danmark A/S
Rita M. Hansen,
2142 7971