DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
 
Download
  • 22. februar 2022
 

Første New Generation DAF leveret til Aarstiderne

De fleste danskere kender Aarstiderne som leverandør af økologiske måltidskasser med alt fra komplette middagsretter til frugt og grønt, mejerivarer, brød, drikkevarer og meget andet godt. Med leveringen af Danmarks første DAF XG 480 sættevognstrækker sætter Aarstiderne nu endnu mere fokus på grøn transport af sine grønne varer.

 
Aarstiderne
 

Førerhuset på Aarstidernes nye DAF XG er mørkegrønt. Men den nye DAF XG er mere grøn end førerhusfarven antyder, for den er både specificeret til at kunne køre på bæredygtigt HVO-brændstof med op til 90 % CO2-reduktion i forhold til traditionel diesel, og med en tankkapacitet, der giver en rækkevidde på mere end 4.500 km grøn kørsel pr. optankning. Trækkeren er desuden specificeret til at kunne trække kølemaskinen på den ligeledes nye Schmitz køletrailer ved hjælp af strøm i stedet diesel.

  • Aarstiderne har valgt en markant grønnere løsning på deres nye DAF XG-vogntog, der skal distribuere økologiske varer rundt i Danmark. Samtidig har de valgt den første og foreløbig eneste lastbilmodel, der opfylder EU’s nye EU-direktiv 96/53 om forbedret aerodynamik, brændstoføkonomi, sikkerhed og chaufførkomfort, fortæller Carsten Lykke, indehaver af Lastbilmægleren i Hedensted og leverandør af det komplette vogntog.
  • Ved at opfylde kravene i EU-direktiv 96/53 må den nye DAF-lastbilgeneration være længere i kombination med standardtrailere og -påhængsvogne end tidligere, hvilket især kommer brændstoføkonomien og chaufførkomforten til gode, forklarer han.
    Bestilt for mere end et halvt år siden

Aarstidernes nye DAF XG blev bestilt på DAF-fabrikken for mere end et halvt år siden umiddelbart efter lanceringen af DAF’s nye lastbilgeneration. På grund af den globale forsyningskrise og generelle komponentmangel i lastbilindustrien har den dog været længere undervejs end normalt for en DAF-levering, men den nåede alligevel at blive den første NGD (New Generation DAF), der er blevet indregistreret i Danmark.

Danmarks første kundeleverede DAF XG skal køre i to-skift over hele Danmark mellem Aarstidernes forskellige lagre af to faste chauffører. Dermed kommer den til at køre mere end 200.000 km om året. Bilen vil blive serviceret hos PM Lastvognsservice i Hedensted samt hos Nyscan Trucks i Køge, der begge er autoriserede DAF servicepartnere. Den nye DAF XG erstatter i øvrigt en veltjent DAF XF 440, som Carsten Lykke leverede i april 2015 og nu har taget i bytte på den nye XG’er. XF’eren har rundet ca. 1,5 mio. kilometer på de danske landeveje, men han er overbevist om, at der er mange flere kilometer i den hos en ny ejer.
Som nævnt er det nye vogntog specificeret med fokus på grøn transport. Motoren på DAF XG’eren er udrustet med et særligt kraftudtag, der hydraulisk trækker en kraftig 380 V generator af typen Carrier Ecodrive under kørslen.

  • Elektriciteten bruges til at drive trailerens Carrier Vector 1550-kølemaskine uden brug af en traditionel dieselmotor. Den elektriske kølemaskine kan desuden tilkobles ekstern strømforsyning, når traileren holder stille for læsning eller losning, eller når den er parkeret med kølevarer natten over. Og går det helt galt, er kølemaskinen udrustet med en traditionel dieselmotor som back-up. Så bliver køletransport næppe mere grønt, forklarer Carsten Lykke.

 

Godkendt til større totallængde

  • Aarstidernes nye DAF XG er som den første kundeleverede lastbil på det danske marked synet, godkendt og indregistreret i henhold til det nye EU-direktiv, der tillader længere vogntog, hvis lastbilen opfylder nogle skærpede krav til aerodynamik, brændstoføkonomi, sikkerhed og chaufførkomfort. Vogntoget skal samtidig kunne holde sig inden for en 12,5 meter venderadiusradius. Det gør DAFs nye XF, XG og XG+-modeller som de eneste på det europæiske lastbilmarked på trods af en 165 mm længere og mere aerodynamisk front, markant forbedret udsyn fra førerpladsen, - og for XG og XG+-modellernes vedkommende også en 330 mm forlænget sovekabine, der er markant mere rummelig til gavn for chaufførkomforten, slutter Carsten Lykke.