Tæt opløb i finalen om at blive bedste danske DAF Master mekaniker
I sidste uge konkurrerede tre kandidater om at blive den bedste danske DAF Master mekaniker 2017. De skulle igennem otte hårde tests og blev kun tildelt 40 minutter til hver opgave. Det var en tæt finale, og Mike Christensen blev den endelige vinder. Med denne sejr i hus går han videre til den europæiske finale ”DAF European Technician of the Year” i april 2018.
De tre DAF Master mekanikere kvalificerede sig til finalen tidligere på året via en indledende runde, der fokuserede på teoretisk viden. De skulle besvare omkring tredive online spørgsmål. Mike Christensen (P. M. Lastvognsservice A/S), Stefan Gregersen (ESA Trucks Danmark A/S) og Lars Klitgaard (AMC Lastbiler A/S) opnåede de højeste scorer. De to sidstnævnte finalister fik henholdsvis anden og tredjepladsen.
Opgaverne varierede i at finde fejl i motorstyring og andre systemer til hurtigt at finde information på DAF’s tekniske e-portal. ”Fyrre minutter pr. opgave er ret stramt” ifølge Harry Brekelmans, Manager Dealer Development & Training hos DAF. ”Det var svært at fuldføre opgaven indenfor den givne tidsramme. Vi var klar over dette. Den samlede vurdering var derfor ikke primært baseret på løsningen, men også hvordan de fandt frem til det. Hvad arbejder mekanikeren hen mod, er der struktur i det? Planlægning, tilgang, effektivitet, minutiøst arbejde og kommunikationsevner i samarbejdet med kunden er også væsentlige vurderingskriterier.”
Lastbilmekaniker bliver i stigende grad it-specialist
Finalen blev afholdt i Holland i et yderst rent og pænt arbejdsmiljø, hvor kandidaterne skulle finde fejl, som bevidst var indlagt i DAF lastbiler fra LF, CF og XF serierne. Elektronisk testudstyr og en bærbar computer er derfor vigtige redskaber. Derfor bliver lastbilmekanikere i stigende grad it-specialister. Udviklingen i elektronik går meget hurtigt. Især Euro 6 har meget mere elektronik på grund af indførelsen af nye computerstyrede systemer.
Vinder Mike Christensen ser allerede frem til den europæiske konkurrence næste år. ”Hvis opgaverne er lige så hårde som i denne nationale finale, vil det være en stor udfordring. Jeg må sige, at opgaverne var helt realistiske med problemer, der let kunne opstå i praksis. Det var nyt for mig i forhold til tidligere finaler, jeg har deltaget i. Jeg vil råde alle DAF mekanikere til at deltage i fremtidige konkurrencer. Det er sjovt, og det betyder, at du nødt til at holde din viden og færdigheder på et højt niveau.”