DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
Gert-Snel-Logistic-fullsize
Gert-Snel-Logistic-with-truck

Snel Logistic Solutions

Bæredygtighed vedrører alle

 

Pionerer inden for elektrisk transport

Snel Logistic Solutions er en virksomhed, der er uløseligt forbundet med bæredygtighed. Den første CF Electric lastbil i Belgien og skiftet til HVO som standardbrændstof er blot nogle af de mange initiativer, som virksomheden står bag. “Der er altid plads til forbedringer, så den nye CF Electric passer perfekt ind i vores planer om at blive endnu mere bæredygtige,” siger administrerende direktør og ejer Gert Snel.

Bæredygtighed

Snel Logistic Solutions har beskæftiget sig med bæredygtighed i mange år. Al elektricitet, der anvendes af logistikvirksomheden, er 100% grøn og genereres af solpaneler, der er monteret på virksomhedens fire faciliteter. I samarbejde med den belgiske fredningsgruppe Natuurpunt har de opkøbt flere hektar skov for at kompensere for CO2-emissionerne fra dieseldrevne lastbiler, foruden det skovområde, som Snel allerede har købt. Desuden kører en betydelig del af Snels køretøjer allerede på HVO-brændstof (brintbehandlet vegetabilsk olie), et biodieselprodukt fremstillet af overskudsaffald fra landbruget.

 
 
Gert-Snel-round

Gert Snel, direktør for Snel Logistic Solutions

“Alle ved, at tingene ikke kan fortsætte, som de er i dag. Vi ved også godt, hvor vi skal hen,” siger Snel. 

“Tiden vil vise, hvor godt vi når i mål. Men vi skal starte et sted, og jeg vil gerne give mit bidrag til udviklingen.” Det står klart, at Gert tager virksomhedens ansvar alvorligt, for han har helt klare planer for fremtiden. I øjeblikket er han i kontakt med lokale myndigheder omkring opførelse af vindmøller. “Hvis vi skal bruge flere elektriske lastbiler, ser jeg gerne, at de kan drives på grøn energi, som vi gerne vil generere gennem vindmøller.”

Udfordringen

“Vi har længe ønsket at bruge fuldelektriske lastbiler, men rækkevidden har været utilstrækkelig i forhold til, hvordan vi arbejder. Lanceringen af anden generation af CF Electric ændrede på dette med en større rækkevidde og lavere vægt. Overgangen til elektrisk kørsel er dog fortsat en stor forandring, og her har DAF været en værdifuld partner for os. Den største udfordring hos os ligger nu i planlægningsfasen. Det er ikke længere muligt at lave et stop og hurtigt fylde tanken op, hvilket gør os mindre fleksible. Det kræver først og fremmest, at vores kunder forstår udfordringen, og dernæst er det en udfordring for vores planlæggere og chauffører. Opladningstiden skal medregnes, mens vi samtidig ønsker at holde vores chauffører kørende. Kunsten er ikke at se begrænsningerne, men at fokusere på mulighederne.”

 
 

Kørsel med CF Electric

“En elektrisk lastbil som denne er fantastisk at køre i, stille og meget komfortabel,” siger Snel, som selv sidder bag rattet indimellem. “Hvis vi har meget travlt, hopper jeg ind og kører selv. Sådan holder jeg mig opdateret med faget og mine medarbejdere. Jeg tror, at mine kolleger sætter stor pris på det. Og det gør kunderne også, når jeg en gang imellem dukker op ude hos dem.” I praksis har Snel allerede bemærket, at den kørestil, man anvender, påvirker energiforbruget endnu mere end med en dieseldrevet lastbil. “Vi har lagt mærke til, at man kan køre meget længere på el, når man bruger motorbremsning. Energien genvindes bogstavelig talt på den måde.”

Nyt netværk

“En god bonus ved denne elektriske lastbil er, at vi kan servicere en helt ny kundegruppe. Flere og flere virksomheder vender opmærksomheden mod virksomheders sociale ansvar og er åbne over for denne nye udvikling. Selv om elektrisk transport i øjeblikket ikke kan konkurrere omkostningseffektivt med traditionel vejtransport, er CO 2-reduktion en faktor, som virksomhederne sætter større og større fokus på,” siger Snel. En af disse kunder er Coca-Cola Nederland, som endda kører en særlig kampagne for at fremme bæredygtig transport. “Samtidig gør det os til en kendt spiller i et netværk af virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighed. Vi får ikke salg ud af det her og nu, men vi høster viden, hvilket også er meget fordelagtigt her i pionerfasen. Dette netværk har også bragt os i kontakt med Natuurpunt, og vi investerer nu i et af deres skovområder.”

 
 

Fakta og tal

Snel Logistic Solutions

DAF 2Person icon

320

Medarbejdere

trucks

150

Køretøjer

DAF services fleet

320

Anhængere

 
Gå til webstedet Snel Logistic Solutions
 
 

Et kig ind i fremtiden

“For at give transportvirksomheder mulighed for at tilbagelægge længere afstande ved hjælp af el mener jeg, at antallet af ladestationer bør øges betydeligt,” siger Gert Snel. “Det er svært at finde rentable ruter i øjeblikket, og det kræver masser af planlægning. Vi kompenserer for manglen på ladestationer ved at holde batterierne helt inden for egen kontrol.” DAF har udviklet en lastbil med en forbrændingsmotor, der kører på brint, og det er noget, der glæder Gert Snel. “Selv om købsprisen for denne lastbil vil være ret høj på grund af den komplekse teknologi, forventer jeg, at rækkevidden vil være større end for en fuldelektrisk lastbil. Det gør det muligt at køre over længere afstande på en mere bæredygtig måde. Jeg ser derfor frem til at investere i denne nye lastbil, når den kommer på markedet, hvilket stadig ligger nogle år ude i fremtiden.” Snel Logistic Solutions mener, at det ikke kun er kunderne, der i stigende grad efterspørger bæredygtige løsninger – logistikvirksomheden tror på, at en position som bæredygtig virksomhed er en stadigt vigtigere kvalitet på arbejdsmarkedet i dag. “Vi vil ikke blot være klar til fremtiden – vi vil være pionerer.”