
Schnug Logistic Group i Solingen
Syv DAF køretøjer på stribe
Transportfirmaet Schnug Logistic Group fra Solingen i Tyskland satte for nylig syv DAF XG 480 trækkere i drift. Virksomheden bruger dem til at transportere kemiske produkter rundt i Tyskland. Udover den enorme chaufførkomfort skiller DAF køretøjerne sig ud i vognparken på grund af deres lave brændstofforbrug, høje pålidelighed og sikre, forudsigelige køreegenskaber.

"Jeg er indtil videre meget tilfreds med vores "syv på stribe". Jeg oplever, at XG køretøjerne klarer sig godt i forhold til brændstofforbruget i vores vognpark. Lige så vigtigt er det, at mine chauffører er tilfredse med den komfort og rummelighed, som XG tilbyder."
Maximilian Leven, direktør, Schnug Logistic Group
I “Grimms eventyr” af Brødrene Grimm slår den modige lille skrædder syv fluer med ét smæk, hvilket fører ham ind i en række heroiske eventyr. Schnugs ledelse skulle ikke være lige så modige og snedige for at få syv nye DAF XG 480 trækkere i hus. Tværtimod. Hvor skrædderen kom i vanskeligheder for sin enerådighed, valgte Schnugs ledelse at samarbejde med værkstedschefer og chauffører i deres søgen efter det optimale køretøj. Denne fælles tilgang førte til et overraskende resultat for familievirksomheden: For første gang i Schnugs historie faldt valget på DAF. Faktisk ikke færre end syv på stribe. Og det er ganske vist.
Solgt med det samme
Schnugs direktør, Maximilian Leven, rådførte sig også med kolleger fra det europæiske fragtnetværk ELVIS, som omfatter over 250 transportvirksomheder. Der hørte han flotte anmeldelser af designet, det rummelige førerhus og den høje transporteffektivitet, som DAF's nyeste generation af langturslastbiler er udstyret med. Men det, der i sidste ende overbeviste ham, var den positive feedback fra sine egne chauffører. De fik et demonstrationskøretøj stillet til rådighed af DAF forhandleren BTS i Dortmund, og de var solgt.
Tilfredse chauffører
En tilfreds chauffør påvirker alle aspekter af køretøjets drift. Direktør Leven er enig: “Jeg er indtil videre meget glad for vores ‘syv på stribe. Siden DAF XG køretøjerne ankom tidligere på året, har de hver især kørt omkring 40.000 kilometer. Vi kører meget i det sydlige Tyskland, hvor mine chauffører virkelig har brug for de 480 hk til at forcere de Bayerske Alper og omkringliggende områder. Alligevel oplever jeg, at XG køretøjerne klarer sig godt i forhold til brændstofforbruget i vores vognpark. Disse trækkere falder også ind under den mest fordelagtige vejafgiftsklasse på grund af deres lave CO2-udledning. Lige så vigtigt er det, at mine chauffører er tilfredse med den komfort og rummelighed, som XG tilbyder. En tilfreds og veludhvilet chauffør er en sikker chauffør,” konkluderer Leven.
National transport i Tyskland
Schnugs chauffører kører med gardinanhængere, lukkede anhængere eller køletrailere over hele Tyskland med deres nye DAF trækkere. De transporterer primært kemiske produkter i tønder og på paller, men også fødevareprodukter. DAF XG køretøjerne transporterer også dellaster til kunder i det sydlige Tyskland. I så stort et land som Tyskland betragtes det hele som national transport. Hver chauffør tilbagelægger ca. 120.000 kilometer om året.
“De ventede spændt på deres DAF XG med det rummelige førerhus, det flade gulv og en ståhøjde på over to meter. De kunne ikke vente med at køre ud på vejene med 483 hk og et komfortabelt førerhus. For min søster og meddirektør, Philippa, og mig er denne lastbil den perfekte blanding af et favorabelt køb og lave driftsomkostninger,” siger Maximilian Leven.
Stadig i førerposition
Som nævnt mangler Schnugs chauffører intet i deres DAF XG. I 2021 var DAF den første lastbilproducent, der omsatte de nye europæiske bestemmelser om køretøjers dimensioner til et mere brændstoføkonomisk køretøj med et mere rummeligt, luksuriøst og frem for alt komfortabelt førerhus. Denne førerposition som "chaufførernes foretrukne" har de levet fuldt ud op til. Schnug Logistic har heller ikke sparet på goderne, forståeligt nok, da deres chauffører normalt kører på vejene hele ugen og kun er hjemme i weekenden.
Sikkerhed
Sikkerhed har topprioritet hos Schnug. Derfor er deres XG køretøjer udstyret med DAF Digital Vision System. Kantstensspejlet og frontspejlet er blevet erstattet af DAF Corner View, som giver chaufføren et enestående overblik over, hvad der sker i passagersiden foran og ved siden af lastbilen. Det er med til at øge chaufførens kontrol over køretøjet betydeligt.
Topprioritet
For chaufførerne er den nye digitale teknologi i DAF køretøjerne et stort fremskridt. Udover digitale kameraer har deres nye DAF lastbiler også en omfattende ADAS-pakke, herunder EAB til nødbremsning, advarsel ved vognbaneskift og blindvinkelassistent med registrering af fodgængere samt justerbar fartpilot. "For os har trafiksikkerhed den højeste prioritet," siger direktør Leven.
Bæredygtighed
Schnug har arbejdet med bæredygtighed i årevis. Solpaneler dækker nu tagene og genererer energi til intern brug. De første hybridbiler og elbiler "tanker" allerede op med egen solenergi. Schnug forbereder sig i øjeblikket på ankomsten af elektriske lastbiler, og de har tydeligvis DAF i kikkerten til det også.
Optimal oppetid
Men indtil da skal køretøjerne arbejde hårdt hver dag. Optimal oppetid er det magiske ord. Derfor har Schnug tegnet en DAF MultiSupport CARE+ vedligeholdelseskontrakt for alle syv XG køretøjer. Vedligeholdelse udføres af servicepartneren Bauer Nutzfahrzeuge & Baumaschinen, som ligger blot ti kilometer væk.
"Kun mindre service- og reparationsarbejde, dækhåndtering og eftersyn udføres på vores eget værksted på hovedlokationen i Solingen," forklarer værkstedschef Michael Scholdra. Men indtil videre har han ikke skullet arbejde meget med DAF XG køretøjerne. Så meget desto mere grund til, at Schnug skulle vælge DAF igen til deres næste køb.

New Generation DAF XG⁺, XG, XF
Oplev New Generation DAF lastbilerne til langturstransport og tung transport.