- Lastvogne
- Tjenesteydelser
- DAF forhandlerorganisation
- DAF historier

Power-to-Liquid
Op til 100% reduktion i CO₂-udledning
Hvis man ser på fremtiden, er der brændstoffer på vej, som er 100% CO2-neutrale fra produktion til forbrænding, og som er perfekt egnede til forbrændingsmotorer. Et eksempel er de såkaldte vedvarende "Power-to-Liquid"-brændstoffer eller såkaldte e-brændstoffer, hvor brint genereres via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi.
Opsamling af CO2
Denne brint bruges sammen med genanvendt CO2 til at producere et syntetisk brændstof. Filtre, der er under udvikling, og som har til formål at indfange og lagre CO2, er centrale for princippet bag "Power-to-Liquid"-brændstoffer. Ved at opsamle den CO2, der udledes under forbrændingen, og kombinere den med brint, fuldendes cyklussen. Faktisk bruges den CO2, der forlader udstødningen, til at producere nyt brændstof.
CO2-neutral
De fremtidige "Power-to-Liquid"-brændstoffer kan distribueres via eksisterende brændstofdistributionsnetværk og kunne allerede anvendes i den moderne forbrændingsmotor. Brugen af disse brændstoffer er 100% CO2-neutral, forudsat at brinten produceres ved hjælp af f.eks. sol-, vand- eller vindenergi. "Power-to-Liquid"-brændstoffer produceres i øjeblikket i lille målestok til høje priser. Det forventes, at disse brændstoffer vil blive mere tilgængelige mellem 2025 og 2030.
e-brændstoffer produceres, ved at der genereres brint via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi. Denne brint bruges sammen med genanvendt CO2 til at producere et syntetisk brændstof.
