- Lastvogne
- Tjenesteydelser
- DAF forhandlerorganisation
- DAF historier
Power-to-Liquid
Op til 100% reduktion af CO₂-udledning
Når vi ser lidt længere ud i fremtiden, vil der være brændstoffer, der kan medføre en 100% reduktion af CO2-udledningen. Til fremstilling af disse ‘Power-to-Liquid’-brændstoffer bruges elektrolyse og grøn elektricitet til at producere brint, som derefter kombineres med genindvundet CO2 for at producere syntetisk diesel.
Genindvinding af CO2
Helt centrale for princippet om ‘Power-to-Liquid’-brændstoffer er de filtre, der netop nu udvikles til opsamling og opbevaring af CO2.
Genindvinding af den CO2, der er frigivet i forbindelse med forbrænding, og kombination af den med brint lukker cirklen, og den CO2, der oprindeligt blev frigivet, bliver genbrugt til at lave brændstof.
CO2-neutral
Fremtidens "Power-to-Liquid"-brændstoffer kan distribueres via det eksisterende netværk af tankstationer og kan endda bruges i de dieselmotorer, vi kender i dag. De er helt CO2-neutrale fra "kilde til hjul', så længe brinten produceres ved hjælp af sol-, vand- eller vindenergi, selvfølgelig.
I øjeblikket fremstiller man "Power-to-Liquid"-brændstoffer til en relativt høj pris og i små mængder i laboratoriemiljøer. Det forventes, at brændstofferne vil være klar til anvendelse i større skala mellem 2025 og 2030.