DAF-75-years-of-trucks-from-Eindhoven-header-visual

DAF: 75 år med lastbiler fra Eindhoven

Innovation, intelligent design og revolutionerende teknologi

 
Download
  • 10. juni 2024
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

I år fejrer DAF Trucks at have bygget lastbiler i 75 år. En milepæl i en lang række af højdepunkter drevet af innovation, revolutionerende teknologier og intelligent design. De samme byggeklodser danner fundamentet for den nyeste generation af DAF lastbiler, der – ligesom deres forgængere i sin tid gjorde – sætter standarden for effektivitet, sikkerhed og chaufførkomfort.

 

Grundlaget for DAF blev lagt i 1928. I de første år var virksomheden kendt i Eindhoven som "Van Doorne's Machine Factory". Da Hub og Wim introducerede anhængere på markedet i begyndelsen af 1930'erne, så vi de første konturer til den virksomhed, vi kender i dag. I modsætning til andre køretøjer på markedet var chassiserne ikke nittede, men svejsede, hvilket gjorde dem meget lettere end normalt. Det blev en enorm succes. Maskinfabrikken skiftede fokus og blev Van Doorne's Aanhangwagenfabriek eller kort og godt DAF.

 

Den første lastbil

DAF kom hurtigt op i gear, da efterspørgslen efter transport voksede eksplosivt under genopbygningen af Europa. Der blev oprettet en produktionslinje for anhængere og sættevogne, og der blev udarbejdet konkrete planer for opførelsen af en lastbilfabrik. I 1949 blev A30 lanceret. En lastbil på 3 tons, der primært henvendte sig til hjemmemarkedet. Kølergitteret havde syv karakteristiske kromstriber.

 

En del af landskabet

Et par måneder senere rullede den første model ud af fabrikken, og den blev hurtigt efterfulgt af A50 (5 tons) og A60 (6 tons) til krævende arbejde. En varevogn – A10 på 1 tons – så første gang dagens lys i 1950, med en afledt pickup-model – A107 – der fulgte senere. Antallet af modeller steg hurtigt, herunder køretøjer med et særligt chassis til tiplad og renovationsvogne og en serie af militærkøretøjer. Inden for kort tid havde DAF udviklet sig til et lastbilmærke, der ville blive en umiskendelig del af landskabet.

På det tidspunkt rullede alle lastbilerne af samlebåndet som et chassis med motor og kølergitter. Konstruktionen af førerhuse lå stadig i karosseribyggernes hænder. Alt dette ændrede sig i 1953, da DAF begyndte at fremstille sine egne førerhuse. I 1955 kunne fabrikken fejre produktionen af chassis nr. 10.000 – en begivenhed, der blev gjort ekstra speciel takket være en ordre fra den hollandske hær på 3.600 køretøjer. Kort tid efter begyndte DAF også at udvikle og bygge sine egne (diesel)motorer. DAF skulle blive de første til at tilføje en turbokompressor til sine lastbiler for at give ekstra hestekræfter og større effektivitet.

 

International transport

I 1957 kunne DAF præsentere DO’en, en lastbil med et karakteristisk design og en 10 tons bagaksel, der var udviklet specielt til denne serie. Den gjorde DO’en særligt velegnet til tung og international transport, som gradvist blev mere populær. Den anden generation af DO’en havde endda en simpel seng – en nyhed på det tidspunkt.

I begyndelsen af 1960'erne overraskede den hollandske lastbilproducent igen alle. Denne gang med DAF 2600, en lastbil, der i endnu højere grad var rettet direkte mod international transport end DO’en. Førerhuset var revolutionerende. Den firkantede form maksimerede opholdsområdet – og komforten – for chaufføren, som nogle gange var væk hjemmefra i flere uger ad gangen. Førerhuset havde plads til en seng og endda en køjeseng, hvis det var nødvendigt. De store vinduer gav masser af lys og et enestående udsyn hele vejen rundt, hvilket forbedrede sikkerheden. 2600 serien blev kendt som "den internationale transports moder".

 

Trendsætter

I 1970 lancerede DAF F1600-F2200 serierne. Køretøjerne var udstyret med et tipbart førerhus, og DAF var en af de første til at introducere denne teknologi. Fordelene ved det tipbare førerhus var enorme. Det gjorde det nemmere for mekanikere at udføre vedligeholdelse, endda bedre og hurtigere, og det gav chaufføren en meget mere støjsvag arbejdsplads, fordi motoren var indkapslet i førerhuset.

I 1973 gav den revolutionerende 2600 plads til den helt nye 2800 (og senere 3300 og 3600). 2800 havde ikke bare én, men to senge, og takket være den utrolige komfort endte den med at blive den foretrukne lastbil til langdistancetransport. DAF var også den første producent, der lancerede turbointercooleren for at opnå mere moment, mere effekt og et lavere brændstofforbrug.

 

Super Space Cab

I 1980'erne fornyede DAF langdistancetransport og tung transport med introduktionen af DAF 95, som også kunne udstyres med et ekstra højt tag for uovertruffen chaufførkomfort: Space Cab. Den blev endda efterfulgt af et Super Space Cab, det ultimative inden for plads og luksus. Til regional og national transport introducerede DAF serierne DAF 65/75/85.

Nr. 1 inden for bæredygtighed

I årene efter slog denne serie af køretøjer – og deres efterfølgere, CF og XF – igennem inden for bæredygtighed i Europa og blev også mere og mere populære længere væk. Det samme gjaldt for den nye LF serie, som blev lanceret omkring århundredeskiftet og var rettet mod regional og lokal distribution. I 2010 var DAF de første til at introducere en hybridlastbil på markedet. LF Hybrid reducerede brændstofforbruget og CO2-emissionerne med 20% takket være brugen af en elmotor i byområder. LF Hybrid eksemplificerede DAF's førerposition med hensyn til at gøre vejtransport mere bæredygtig, og denne position blev yderligere understreget i 2018 med introduktionen af DAF CF Electric, den første fuldelektriske lastbil fra en europæisk producent.

 

New Generation DAF

EU udarbejdede de år nye regler for lastbilers vægt og dimensioner. Da de trådte i kraft ved udgangen af 2020, var DAF den første lastbilproducent, der var klar til dem. Det førte til, at New Generation DAF lastbilerne, der blev lanceret i 2021, blev lige så revolutionerende, som de berømte modeller DO, 2600, 2800 og XF i sin tid havde været.

Reglerne giver lastbilproducenter muligheden for at gøre deres førerhuse lidt længere, forudsat at den ekstra længde er til gavn for miljøet, køretøjets sikkerhed og manden eller kvinden bag rattet. New Generation DAF lastbilerne byder på betydeligt mere plads til chaufføren, er betydeligt mere effektive takket være deres strømlinede design, og med deres ultralave forrudelister og intelligente kamerasystemer er de bygget til at maksimere sikkerheden på vejen. DAF's XF, XG og XG+ til krævende arbejde og langdistancetransport og XD serien (til national og regional distribution) er blevet kåret som "International Truck of the Year" to gange i træk.

XD og XF fås også med en fuldelektrisk drivlinje og har en rækkevidde på op til 500 emissionsfri kilometer på en enkelt opladning. XD og XF Electric bliver bygget på samlebåndet til elektriske lastbiler, en helt ny produktionslinje, der blev taget i brug på DAF fabrikken i Eindhoven i 2023. DAF har også introduceret en fuldelektrisk version til distribution i byområder – New Generation DAF XB – som produceres af Leyland Trucks i Storbritannien.

 

Klar til fremtiden

DAF er helt klar til fremtiden. Ikke kun takket være den nye generation af køretøjer, men også fordi virksomheden fortsat arbejder hårdt på innovative transportløsninger. DAF er f.eks. i gang med at udvikle nulemissionsbrintmotorer, der kun udleder vanddamp. Samtidig gennemfører DAF's moderselskab, PACCAR, tests med ultraren brændselscelleteknologi og gør store fremskridt inden for udviklingen af elektriske drivlinjer.

DAF lastbiler sælges over hele verden. Fra Afrika til Oceanien. Fra Sydamerika, hvor DAF har sin egen fabrik i Brasilien, til Asien. Og naturligvis i Europa, hvor der sidste år blev bygget et rekordstort antal lastbiler: 69.800. DAF's kunder er ikke kun afhængige af deres lastbilers driftssikkerhed, men også af den omfattende portefølje af supporttjenester – fra DAF's internationale havariservice, førsteklasses reservedelsforsyning og finansieringsløsninger til hurtigladere til elektriske lastbiler og endda installation af selvforsørgende lokale energinet. Der ligger meget mere i transporteffektivitet end bare højteknologiske lastbiler.

 

Originale DAF lastbiler

"Hub og Wim van Doorne ville næppe tro deres øjne, hvis de kunne se produkterne i 2024," siger Harald Seidel, administrerende direktør for DAF Trucks. "Samtidig ville de uden skyggen af tvivl kunne bekræfte, at vores lastbiler er ægte DAF lastbiler: innovative, af høj kvalitet og udviklet til at levere maksimal effektivitet, maksimal chaufførkomfort og uovertruffen sikkerhed. De ville være meget stolte. Lige så stolt som jeg er af vores fortid, vores nutid og vores planer for fremtiden."

 

 

Press Contacts

Are you a journalist and do you have a question? Please contact: 

Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department

Tel: +31 (0)40 214 2874 
E-mail:  rutger.kerstiens@daftrucks.com

 

For general questions about DAF, please use:

Tel: +31 (0)40 214 9111 
E-mail:  info@daftrucks.com

 
Rutger Kerstiens