DAF Trucks Flandern 3.000.000 aksler på 50 år
Investeringer i produktionsfaciliteter vil fortsætte med uformindsket styrke
I sidste uge producerede DAF Trucks Flandern sin aksel nr. 3 million – en milepæl, der falder sammen med 50-årsdagen for akselfabrikken i Westerlo, Belgien. Store investeringer i de moderne produktionsanlæg har for nylig ført til lanceringen af en ny generation af utroligt effektive bagaksler.
For at sikre optimal ydeevne og garantere effektiviteten af drivlinjerne har DAF Trucks udviklet og bygget næsten alle sine egne aksler i en stor del af sin lange historie. I 1971 blev produktionen flyttet til fabrikken i Westerlo, hvor DAF’'s højkvalitetsførerhuse også fremstilles.
Hver dag produceres der over 600 for- og bagaksler på fabrikken på E313 mellem Liège og Antwerpen. “Da hver lastbil er unik, er akslerne også finjusteret, så de passer til den specifikke anvendelse,” forklarer George Beekwilder, fabrikschef på akselfabrikken. “Foraksler, primære aksler, pusheraksler, enkelt- og dobbeltdrevne tandemaksler, styreaksler, aksler med eller uden navreduktion – mulighederne, som DAF tilbyder, er uendelige. Og ligesom vores fabrikker i Eindhoven og Leyland er i stand til at producere kundespecifikke lastbiler, gør vi det samme med akslerne her i Westerlo. Dette gør det muligt for os at garantere optimal ydeevne og maksimal effektivitet for hver lastbil.”
Hovedleverandør til busproducenter
Ud over aksler til lastbiler producerer DAF Trucks Flandern også flere tusinde aksler om året til busproducenter samt til specialkøretøjer. Disse aksler kan findes over hele verden, normalt i kombination med DAF byggede PACCAR motorer.
Mere effektive
For en lægmand ser akslerne i dag ud, som de altid har gjort, men akslerne hos DAF har gennemgået en enorm udvikling i de seneste årtier. De er blevet lettere og lettere, men også stærkere og stivere, for at sikre en optimal levetid. Der er også taget vigtige skridt med hensyn til effektivitet, herunder en ny bearbejdningsproces, der gør det muligt for tandhjulene i differentialet at låse på en endnu mere præcis og effektiv måde.
Ny generation af bagaksler
Når det kommer til effektivitet, repræsenterer bagakslerne på New Generation DAF XF, XG og XG⁺ lastbilerne til langdistancetransport, som DAF vil sætte i produktion i begyndelsen af oktober, endnu et vigtigt skridt fremad. Disse aksler er ikke blot meget lettere og mere robuste end deres forgængere, men vigtigst af alt er de også 3% mere effektive. Dette er opnået ved at reducere friktionstabet i akselhuset ved hjælp af nye spidshjulslejer og pakninger og en lavere oliestand.
Investering i processer
Beekwilder afslører, at der faktisk ikke er nogen ende på alle disse nye udviklinger. “DAF investerer i øjeblikket mange millioner i akselfabrikken, så vi kan styre hele akselproduktionsprocessen: fra svejsning og sandblæsning til fremstilling af nav. Dette vil give DAF og deres kunder en enorm fordel, da det betyder, at køretøjer og aksler altid vil være perfekt afstemt med hinanden for at sikre en optimal levetid, en høj ydeevne og de lavest mulige omkostninger pr. kilometer.”
Beskytter både mennesker og planet
Investeringerne vil være til stor fordel for de 600 ansatte på den 25.000 m2 store akselfabrik, for ikke at nævne miljøet. “Maskinerne bliver meget mere støjsvage, og tungt arbejde vil blive udført af højteknologiske robotter. Den øgede bæredygtighed i vores processer har f.eks. ført til en massiv reduktion i kemisk affald på 98%. På denne måde kan ergonomi og miljømæssige hensyn gå hånd i hånd med yderligere forbedringer af kvalitet og effektivitet.”
Pressekontakter
Er du journalist? Kontakt os for at få flere oplysninger om virksomheden, vores produkter og tjenester samt andre emner.
Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department
Telefon +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com