Brint
En interessant mulighed for fremtiden
DAF’s filosofi er, at vi er nødt til at udforske hele pakken af teknologier på vejen mod udfasning af brugen af fossile brændstoffer inden for vejtransport. Ud over batteridrevne elektriske løsninger, som vi allerede tilbyder i dag, og hybridlastbiler, som er under udvikling, kan brintteknologi blive en meget interessant mulighed for fremtiden.
Forsøg med brændselscelleteknologi
Hvis vi vil opnå et reelt gennembrud med brintteknologi i fremtiden, er det vigtigt, at de første skridt tages nu. Og det er netop det, vi gør. Sammen med Toyota og Shell har DAF’s moderselskab PACCAR startet omfattende forsøg med brintdrevne lastbiler med avanceret brændselscelleteknologi i havnen i Los Angeles.
‘Truck Innovation Award 2022’
Med introduktionen af New Generation DAF lastbilerne har vi en komplet og meget energieffektiv platform for nye generationer af alternative energibærere og drivlinjer. Et godt eksempel er den nye DAF XF H2 Innovation Truck med brintforbrændingsmotorteknologi, som er blevet hædret med prisen European ‘Truck Innovation Award 2022’.
Truck Innovation Award er et initiativ fra International Truck of the Year (IToY) juryen, der anerkender nye, lovende teknologiske udviklinger, som kan spille en afgørende rolle i en bæredygtig fremtid inden for erhvervskøretøjssektoren.
Lastbiler drevet af brint
På lang sigt vil brint helt sikkert være en mulighed, når man skal drive lastbiler. Faktisk er der to forskellige muligheder. I begge tilfælde er det muligt at reducere CO2-udledningen med 100% ved brug af grøn brint.
- en brændselscelle, der bruger brint til at generere elektricitet til den elektriske motor
- eller brug af brint som brændstof til forbrændingsmotoren.