
Brint
En interessant mulighed for fremtiden
DAF's filosofi er at udforske alle teknologier på vejen til bæredygtig vejtransport. Og brintdrevne lastbiler er bestemt et lovende alternativ på længere sigt, især på mellemlange og lange afstande. Der er endda to muligheder: I den første bruger en brændselscelle brint til at generere elektricitet til at drive elmotoren, og i den anden bruges brint direkte som brændstof til brintmotoren. I begge tilfælde kan CO2 reduceres med 100%.
Stor erfaring med brint
DAF's moderselskab, PACCAR, har allerede opnået stor erfaring (i samarbejde med Toyota og Shell) med lastbiler med brintteknologi, der anvender en brændselscelle. Der er foretaget omfattende tests inden for de seneste år i og omkring havnen i Los Angeles.
PACCAR og Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) har også annonceret en udvidelse af deres fælles indsats for udvikling og produktion af emissionsfri Kenworth og Peterbilt lastbiler med brintbrændselsceller (FCEV).
Brintmotor
DAF fokuserer også på den videre udvikling af brintteknologi. Et godt eksempel er New Generation DAF XF lastbilen med brintforbrændingsmotor, som vandt den prestigefyldte "Truck Innovation Award 2022".
Sammenlignet med brugen af brint til brændselsceller kræver løsningen med forbrændingsmotor mindre kølekapacitet, og den eliminerer behovet for batterier til at generere elektricitet. Brintforbrændingsmotoren er desuden mindre følsom over for brintkvalitet. Ved at anvende brint direkte som brændstof kan vi udnytte forbrændingsmotorens gennemprøvede effektivitet, pålidelighed og levetid fuldt ud. Desuden er det vigtigt at anerkende den omfattende viden og ekspertise, vi har i Europa, hvad angår udvikling og produktion på dette område.

Brint kan produceres på flere måder. For det første gennem brydning af fossile brændstoffer. Resultatet kaldes grå brint, fordi der altid frigives CO2, når fossile brændstoffer behandles. En anden og meget renere måde at producere brint på er gennem elektrolyse. Elektricitet genereres fra vedvarende kilder (ved hjælp af sol eller vind) og ledes gennem vand for at producere ilt og brint: grøn brint til en 100% CO2-fri "kilde-til-hjul"-løsning.