DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
still-paccar-motor

Ren dieselteknologi

Den moderne forbrændingsmotor bliver endnu renere og mere bæredygtig

 

Trods fremskridt inden for alternative teknologier som f.eks. hybridelektriske og fuldelektriske løsninger samt brintløsninger vil dieselmotoren forblive den primære drivlinje for erhvervskøretøjer i en overskuelig fremtid. I øjeblikket er der ingen anden type motor, der er lige så effektiv, omkostningseffektiv og pålidelig.

 
 

Forbedring af dieselmotorens ydeevne

Ved hjælp af avancerede brændstofindsprøjtningsteknologier og systemer til behandling af udstødningsemissioner er moderne dieselmotorer allerede meget "rene". Faktisk er udledningen fra udstødningen næsten ikke målbar mere.

DAF vil fortsat forbedre og forfine dieselmotoren, bl.a. for at opnå endnu større reduktion af udledningen. Der kan også forventes yderligere forbedringer som følge af udviklingen af nye typer brændstof som brintbehandlet vegetabilsk olie (HVO) og Power-to-Liquid.

 

 
 

Store reduktioner i udledning af NOx og sod

Det er nyttigt at stoppe op nu og da og tænke over de imponerende resultater, der allerede er opnået med hensyn til lastbiler og udledning. Nitrogenoxidudledningen fra en moderne lastbil med en Euro 6-dieselmotor er hele 95% lavere end for en tilsvarende lastbil for 25-30 år siden. Og partikeludledningen er faldet endnu mere – 97% – i samme periode. 

Med andre ord:

En enkelt Euro 1-lastbil bygget i 1994 producerer den samme mængde NOx som 20 moderne lastbiler.

Og hvad angår partikeludledning: En Euro 1-lastbil fra 1994 forurener lige så meget som 35 lastbiler bygget i dag.

Euro 1 6 compared

Og hvad med CO2?

Den seneste generation af DAF lastbiler er ikke mindre end 20% mere effektive end deres forgængere for 20 år siden. Og i dette tilfælde betyder 20% mindre brændstofforbrug en direkte reduktion af CO2-udledningen på 20%.

 

 
 
 
 

Relaterede oplysninger