• 20. januar 2021
  • Eindhoven
 

Storbyer indfører obligatoriske foranstaltninger vedrørende udsyn for tunge køretøjer

Et stigende antal europæiske storbyer indfører lovgivning, der har til formål at forbedre trafiksikkerheden. I Greater London – et område med næsten ni millioner indbyggere – har foranstaltningerne været trådt i kraft siden oktober. Køretøjer, der vejer over 12 ton, må kun køre i området, hvis lastbilejerne har en sikkerhedsgodkendelse.

 
DKNewsAlert
 

DVS-lovgivningen (British Direct Vision Standard) er ikke unik. Den gradvise, men obligatoriske indførelse af systemer til overvågning af blinde vinkler i Europa forventes påbegyndt i juli 2022. Hvad betyder det for dig?

DVS-tilladelser er allerede obligatoriske i Greater London

Tallene taler deres tydelige sprog: Antallet af trafikulykker i den britiske hovedstad er dobbelt så højt som i resten af landet. Sammenlignet med Manchester er andelen af cyklister og fodgængere, der er involveret i alvorlige ulykker, mere end 33% højere i London. Det er velkendt, at kombinationen af begrænset udsyn, smalle gader og et stort antal trafikanter kan skabe en farlig situation. Derfor indførte Greater London Authority DVS-tilladelsen for HGV'er (tunge køretøjer). Uden en tilladelse løber lastbilejerne risikoen for en stor bøde. Kravene til tilladelser gælder døgnet rundt for alle køretøjer over 12 ton, uanset hvilket land lastbilen er registreret i.    

Foranstaltninger vedrørende udsyn og sikkerhedssystemer

Hvilke foranstaltninger kræves der for at køre rundt i Greater London? Dette afhænger af din lastbils stjernemærkning. Nye DAF LF lastbiler (16 ton og 18 ton) er fra fabrikken udstyret med passende foranstaltninger vedrørende udsyn og opfylder kravene til en DVS-tilladelse. Tilladelser kan rekvireres gratis her.

En lang række TRP systemer til overvågning af blinde vinkler er tilgængelige til eftermontering på DAF CF/XF lastbiler og andre lastbilmærker. Disse sæt forbedrer sikkerheden for sårbare trafikanter i lastbilernes blinde vinkler og giver chaufføren ro i sindet. Det er lige så vigtigt, at du opfylder kravene for at ansøge om en DVS-tilladelse. 

De vigtigste funktioner i vores TRP London DVS-sæt

  • Sensorsystem til medchaufførsiden af lastbilen
  • Visningssystem til overvågning af medchaufførsiden af lastbilen
  • Et miljømæssigt passende akustisk advarselssystem ("hvidt støjsignal"), der advarer sårbare trafikanter om, at lastbilen drejer til højre eller venstre
  • Advarselsmærkater til påsætning bag på lastbilen advarer sårbare trafikanter om lastbilens blinde vinkler

Hvert sæt leveres med detaljerede monterings- og justeringsinstruktioner. Du kan naturligvis også kontakte os for at sikre dig, at sensor- og visningssystemet er monteret og kalibreret fuldt ud i overensstemmelse med forskrifterne.

Foranstaltninger i andre europæiske byer

Andre byer er også i gang med at indføre lovgivning og forskrifter for at forbedre trafiksikkerheden. I Tyskland og Østrig anbefales det nu på det kraftigste at anvende et system til overvågning af blinde vinkler. Desuden har et system til overvågning af blinde vinkler været obligatorisk for nyregistrerede LHV'er (længere tungere køretøjer) siden den 1. juli 2020, og denne lovgivning vil snart blive udvidet. Siden begyndelsen af dette år har Frankrig krævet, at lastbilejerne udstyrer deres køretøjer med tre advarselsmærkater, der markerer de blinde vinkler på køretøjerne over for andre trafikanter. Du kan finde en oversigt over relevante DAF og TRP dele nedenfor.

Tyskland - Svingassistenter

Storbritannien, London - Direct Vision Standard

Frankrig - Advarselsmærkater

 

Læs også de øvrige artikler

 

Arkiv med nyheder om reservedele og service