DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.

Power-to-Liquid

Op til 100% reduktion i CO<sub>2</sub>-udledning

 
Hvis man ser på fremtiden, er der brændstoffer på vej, som er 100%CO2-neutrale fra produktion til forbrænding, og som er perfekt egnede til forbrændingsmotorer. Et eksempel er de såkaldte vedvarende "Power-to-Liquid"-brændstoffer eller såkaldte e-brændstoffer, hvor brint genereres via elektrolyse ved hjælp af grøn elektricitet fra vind- og solenergi.
 
 
Opsamling afCO2 Denne brint bruges sammen med genanvendtCO2 til at producere et syntetisk brændstof. Filtre, der er under udvikling, og som har til formål at indfange og lagreCO2, er centrale for princippet bag "Power-to-Liquid"-brændstoffer. Ved at opsamle denCO2, der udledes under forbrændingen, og kombinere den med brint, fuldendes cyklussen. Faktisk bruges denCO2, der forlader udstødningen, til at producere nyt brændstof.
 
CO2-neutral De fremtidige "Power-to-Liquid"-brændstoffer kan distribueres via eksisterende brændstofdistributionsnetværk og kunne allerede anvendes i den moderne forbrændingsmotor. Brugen af disse brændstoffer er 100%CO2-neutral, forudsat at brinten produceres ved hjælp af f.eks. sol-, vand- eller vindenergi. "Power-to-Liquid"-brændstoffer produceres i øjeblikket i lille målestok til høje priser. Det forventes, at disse brændstoffer vil blive mere tilgængelige mellem 2025 og 2030.