DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
 
Download
  • 9. februar 2024
 

Syv nye DAF XG til DK Logistik

DK Logistik A/S med hovedsæde i Fredericia driver en velvoksen distributionsforretning med biltyper fra 3,5 til 26 tons totalvægt samt vogntog på op til 56 tons. Til sidstnævnte kategori har DK Logistik fornyet vognparken med syv nye DAF XG sættevognstrækkere, som ESA Trucks Danmark i Kolding netop har leveret.

 
DK-Logistik-on the-road
 

- Vi satser på fleksibilitet og kundetilpassede løsninger inden for distribution, krankørsel, lagerhotel, plukning mv. Derfor er vores vognpark bredt sammensat af køretøjer fra små kurér-biler over forvogne og kranbiler til velvoksne trækker/trailer-vogntog, fortæller transportchef Lars Vestergaard. - Vi råder over godt 30 lastbiler og 45 kørende enheder i alt, og vores nye DAF’er er fordelt på seks XG 530 6x2-trækkere og en enkelt XG 480 4x2-trækker. De får det meste af Danmark som arbejdsplads, for ud over hovedsædet i Fredericia har vi også afdelinger i Klarup ved Aalborg, i Randers og i Kibæk syd for Herning. Vi kører desuden en del i Nordtyskland, så de nye biler får nok at se til, fastslår han.

Bilerne er tilpasset deres primære kørselsopgaver, når det gælder specifikationer og opbygning. De er alle udrustet med det store XG-førerhus med forlænget, aerodynamisk front samt forlænget sovekabine. - Vi har bl.a. valgt DAF XG af hensyn til chaufførerne. Det store førerhus byder på suveræn komfort, og da vi både kører dag og nat, giver den forlængede sovekabine suveræne pladsforhold til hvil og overnatning, fremhæver Lars Vestergaard.

Store forventninger

- De nye biler skal erstatte en håndfuld lastbiler af svensk oprindelse samt en enkelt ældre DAF, og vi har store forventninger til driftsøkonomien på de nye biler. Den tekniske udvikling går stærkt, og bl.a. takket være den aerodynamiske front forventer vi mærkbare brændstofbesparelser på DAF’erne, siger han. Bilerne er i øvrigt forholdsvis standard af hensyn til driftsomkostningerne, uden at de af den grund er skrabede. - Vi ofrer ikke formuer på ekstra gejl og plys. XG’erne er født med et righoldigt standardudstyr, som dækker de allerfleste behov, og de chauffører, der har særlige ønsker og vil ofre lidt ekstra, er velkomne til det – efter forudgående aftale med mig, understreger Lars Vestergaard. Det lyder fedtet, at chaufførerne selv må til lommerne, hvis de ønsker yderligere udstyr, men der har virksomheden aldrig oplevet som et problem. - Vi byder på ordnede forhold med løn efter gældende overenskomst, arbejdstøj, sikkerhedsudstyr osv., og det er mere værd end ekstra lygter, klunkegardiner og plys. Vi har ikke problemer med at tiltrække og fastholde dygtige chauffører, og vi er sikre på, at de nye DAF’er vil bidrage til netop dette, slutter Lars Vestergaard.

Fakta om DK Logistik A/S’ nye DAF XG

Seks stk. XG 530 6x2 FTS og ét stk. XG 480 4x2 FT sættevognstrækkere. Drivline: 13-liters 6-cyl. MX13-motor med max effekt på hhv. 530/480 hk (2.700/2.500 Nm). 12-trins ZF TraXon 12TX2620/-10-gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem samt enkeltreduceret DAF SR1347/SR1344-bagaksel med differentialespærre. Chassis: 8 tons foraksel med parabelfjedre, 20 tons bogie/13 tons bagaksel med 4-punkt luftaffjedring. Fabriksopbygget med drejeskammel, 510/1.195 liter brændstoftanke og 85 liter AdBlue-tank under førerhuset over venstre forskærm. Catwalk bag førerhuset, standard bagskærme. Førerhus: XG-førerhus med 16,5 cm forlænget aerodynamisk front samt 33 cm forlænget sovekabine. Extra Comfort springmadras og topmadras i underkøjen samt overkøje. DAF Luxury Plus Infotainment-system med integreret navigation. Luxury Air førersæde samt Comfort Plus passagersæde med integreret varme og luftaffjedring. Elektrisk taglem. Køleskab og opbevaringsskuffe under underkøje. LED for-, tåge-, sidemarkerings- og baglygter mm. Bilerne er opbygget af ESA i Padborg samt klargjort og synet af ESA i Kolding. Bogh Skilte i Herning har dekoreret førerhusene med tekst og striping, og bilerne er leveret af salgskonsulent Klaus Hauge fra ESA i Kolding.

 
 
 

For yderligere oplysninger:

DAF Trucks Danmark A/S
Rita M. Hansen,
2142 7971