DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
 
Download
  • 21. november 2023
  • DAF Denmark
 

Lykken er 20 nye DAF XG til Kloster A/S

Kloster A/S i Løsning er en alsidig vognmandsforretning med 126 lastbiler og 600 sættevogne og påhængskøretøjer, der bl.a. er beskæftiget med entreprenør- og containerkørsel, kranopgaver, specialtransport samt fejning og træfældning.

 
koster
 

Helt ens – næsten

De 20 nye lastbiler til Kloster A/S er er helt ens bortset fra, at halvdelen af dem er opbygget med 2-strengs hydraulikanlæg, mens den anden halvdel er opbygget som traditionelle sættevognstrækkere. Selve DAF-chassiserne er leveret af Carsten Lykke i Hedensted, mens PM Lastvognsservice i Hedensted, hvor Carsten Lykke også har kontor, har stået for opbygning af alle de nye DAF’er og som aut. DAF serviceforhandler også skal stå for den efterfølgende service og vedligeholdelse.

Carsten Lykke har også tidligere leveret et antal DAF’er til Kloster A/S og kender derfor vognmandsforretningen godt. Han kunne derfor på en god måde rådgive om de korrekte specifikationer og opbygninger på bilerne med henblik på at opnå de laveste driftsomkostninger i samarbejde med Mads Kloster og PM.

Effektiv drivline

Blandt de vigtigste specifikationer på bilerne er en drivline bestående af 6-cyl. 12,7 liters MX13 dieselmotor på max. 530 hk/2.700 Nm, MX-motorbremse og 12-trins ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem samt enkeltreduceret SR1347-bagaksel med differentialespærre og udveksling passende for 56 tons. Den bageste aksel er el-hydraulisk styrbar for dels at opnå de bedst mulige manøvreegenskaber under snævre forhold, dels holde dækslitagen på et minimum samt ikke mindst fjerne det vrid, der er på bilens chassis under f.eks. bakkemanøvrer med fuldt læs til gavn for levetiden på opbygningen.

Førerhuset på de 20 nye DAF’er er af XG-typen, der er kendetegnet ved optimal aerodynamik takket være en 16,5 cm forlænget front, overlegne pladsforhold og ekstra komfort for chaufføren takket være en 33 cm forlænget sovekabine samt omfattende sikkerhedsudstyr inkl. den såkaldte Corner View kameraløsning på forreste højre hjørne lige under forruden for ekstra godt udsyn til området lige foran og på lastbilens højre side.

Vigtig detalje

En lille men vigtig detalje på de nye førerhuse er, at de også er forsynet med et praktisk opbevaringsrum udvendigt ved det øverste indstigningstrin i venstre side. Her kan chaufføren både lægge sine arbejdshandsker, der ofte lugter af dieselolie, og sætte sine træsko, der ellers kan svine gulvet i førerhuset.

Carsten Lykke har selv udviklet løsningen til DAF XG- og XG+-modellerne, så chaufførerne får mulighed for at opbevare deres arbejdshandsker eller træsko på en både praktisk, effektiv, vandtæt og elegant måde.

Større tilladt totallængde– som det hidtil eneste

Det er også værd at bemærke, at DAFs XF-, XG- og XG+-førerhuse som de hidtil eneste på det europæiske marked opfylder det nye EU-Direktiv 96/53/EF. Dermed kan DAFs nye lastbilgeneration - både som trækkere og forvogne – indgå i længere vogntog end de hhv. 16,5 meter for sættevogntog og 18,75 meter for forvogn-/påhængsvogntog, som andre standardlastbiler er begrænset til. Den forlængede front og sovekabine betyder dermed ikke noget for længden på lastefladen, hvilket havde afgørende betydning for Kloster A/S’ valg af de nye DAF XG’er.

 

 
 
 

For yderligere oplysninger:

DAF Trucks Danmark A/S
Rita M. Hansen,
2142 7971