DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF-CF-Hybrid-main-press-release-iaa

Hybridelektriske køretøjer

Det bedste fra begge verdener

 

Hybridelektriske køretøjer – de kombinerer det bedste fra begge verdener: fuldelektrisk kørsel i byområder og ren dieselteknologi alle andre steder. DAF har testet denne meget lovende teknologi, som har den store fordel, at den kan tilpasses næsten alle situationer.

 

 
DAF-CF-Hybrid-Driveline

DAF CF Hybrid

Netop nu testes DAF CF Hybrid Innovation lastbilerne på vejene. De er udstyret med en 10,8 liters PACCAR MX-11 dieselmotor (op til 330 kW/450 hk) og en ZF-elmotor (75 kW/100 hk, maksimal effekt: 130 kW/175 pk), hvori der er indbygget en særlig ZF TraXon-gearkasse til hybriddrivlinjer. Elmotoren drives af en 85 kWh batteripakke, som genoplades, når dieselmotoren anvendes. Når batteriet er fuldt opladet, har lastbilen – afhængigt af den samlede vægt – en elektrisk rækkevidde på op til 50 kilometer, hvilket er mere end nok til at køre ind og ud af byområder.

Uden for byområder drives CF Hybrid af den rene og effektive PACCAR MX-11 dieselmotor, som har stor rækkevidde. Den energi, der genereres af udstødningsbremsen og Downhill Speed Control, bruges af elmotoren til at hjælpe dieselmotoren. Dette er en stor fordel med hensyn til både brændstofforbrug og CO2-udledning, når dieselmotoren er i brug.

 

 
DAF CF Hybrid-Innovation Truck

DAF starter test i marken med CF Hybrid

Marcel Pater (Peter Appel Transport): "Sammen med vores kunde Albert Heijn er vi hele tiden på udkig efter måder at reducere vores CO₂-aftryk på. I byen kører vi fuldelektrisk med DAF CF Hybrid, og lastbilen kan med sin dieselmotor køre til og fra de forskellige distributionscentre uden problemer."

Læs mere
 

Overholdelse af strengere regler for udledning

Med hybridløsninger kan vognmænd overholde de stadig strengere regler for udledning. Fra 2025 vil flere europæiske byer kun lade emissionsfri erhvervskøretøjer køre i bymidten. Hybridteknologien er den perfekte løsning på denne begrænsning for tunge og mellemstore lastbiler, der lægger størsteparten af deres kilometer bag sig uden for byområderne. Med fuldelektrisk kørsel sker der ingen udledning i bycentre, mens ren dieselteknologi giver maksimal rækkevidde og fleksibilitet uden for byerne.

DAF-CF-Hybrid-Ghostview
 
DAF-CF-Hybrid

DAF hybridteknologi

’DAF har opnået en lang række resultater inden for hybridteknologi. I 2010 udviklede vi LF Hybrid, som havde en fuldelektrisk rækkevidde på 2 kilometer. Vores eksperimentelle XF Hybrid blev udviklet i 2012 og kunne køre 1,5 kilometer på el alene. DAF Convenient, som var opkaldt efter et EU-finansieret projekt i 2016, var et hybridtestkøretøj, der opnåede forbedret brændstofeffektivitet og en fuldelektrisk rækkevidde på 3 til 6 kilometer. I 2017 producerede EU's EcoChamps-projekt et hybridkøretøj med forbedret brændstofeffektivitet og en fuldelektrisk rækkevidde på 10 kilometer med reducerede omkostninger og reduceret vægt.

 
 
 

Relaterede oplysninger