
DAF LF Electric
Den perfekte emissionsfrie distributionslastbil
Den perfekte emissionsfrie distributionslastbil
Med nem adgang til førerhuset, uovertruffen manøvredygtighed samt en lav egenvægt og dermed en høj nyttelast er en DAF LF lastbil perfekt til distributions- og erhvervsbrug. LF Electric tilbyder alle disse egenskaber samt nulemission og nærmest lydløs kørsel. Det er nemt at se, hvorfor DAF LF er så stor en succes. Den sikrer optimal komfort og praktisk anvendelighed for chauffører, der ofte skal ind og ud af lastbilen, eller som nemt skal kunne håndtere fragtdokumenter. Den er designet specielt til bykørsel og har et rummeligt, men alligevel kompakt førerhus, fremragende køreegenskaber og en god kørestilling.
Kompatibel med netspænding
LF Electric har et kombineret ladesystem. Den har indbygget opladning, hvilket betyder, at den kan sluttes til en 3-faset strømforsyning til opladning natten over — dette er perfekt, når køretøjet vender tilbage til sin base sidst på dagen. Batterierne kan oplades fra 20% til 80% på 6,5 timer og fra 0% til 100% på 12 timer.
Rækkevidde på 280 km
Den 19 ton tunge LF Electric har en 260 kW (370 kW maks.) elektrisk motor, der drives af en 282 kWh (252 kWh effektiv) batteripakke. Resultatet er en enestående ydeevne og endnu vigtigere: en rækkevidde på op til 280 kilometer. Det er unikt i denne klasse!

Virkelig hurtig opladning
Hurtigopladning er også muligt. Denne funktion kræver installation af en DC-oplader (650 V DC, 150 kW) på din lokalitet, hvilket gør det muligt at oplade batterierne fra 20% til 80% på kun én time og fra 0% til 80% på kun to timer. Dette maksimerer driftstiden for din LF Electric.
Smart e-PTO
DAF kan udstyre LF Electric med et e-PTO til strømforsyning af hjælpeudstyr og opbygning efter behov. Dette eliminerer behovet for en separat strømkilde og giver dig mulighed for at bruge eldreven køle- og renovationsudstyr, hvilket gør lastbilen fuldstændig CO2-emissionsfri hele vejen rundt.
Høj nyttelast
LF Electric fås som forvogn med en akselafstand på 5,30 m eller 5,85 m. Den har en totalvægt på 19 ton og en tilladt vægt på 11,7 ton for karosseri og nyttelast, hvilket er tilstrækkeligt til de fleste distributionsopgaver.

DAF LF Electric
Chassis | Forvogn 4x2 |
---|---|
Totalvægt | 19 ton |
Akselafstand | 530/585 centimeter |
Chassisvægt | 7.300 kg |
Nyttelast | 11.700 kg |
Elektrisk motor | Dana, permanent magnet |
Effekt | 260 kW nominel (370 kW (maks.) |
Drejningsmoment | 1970 Nm |
Batterikapacitet | 282 kWh (254 kWh effektiv) |
Rækkevidde fuldt opladet | Op til 280 km |
Den nyeste batteriteknologi
Du kan ikke se det. Alligevel er DAF LF Electric udstyret med en af de største nyskabelser inden for teknologi til elektriske lastbiler i de seneste år: LFP-batteriet. LFP står for Lithium (litium), Ferro (jern) og Phosphate (fosfat) og henviser til strømkildens tre hovedkomponenter.
DAF Trucks er den første større OEM, der bruger denne type motor i sine lastbiler, naturligvis efter langvarige tests og omfattende undersøgelser. LFP-batterier har tre enorme fordele i forhold til de eksisterende batterier, der indeholder kobolt og magnesium: De er fuldstændig "koboltfri", "Cell to Pack" og ekstremt sikre.
Koboltfri
Kobolt betragtes ofte som et vigtigt råmateriale til batterier. Men ikke blot er der kun en begrænset mængde kobolt, dets udvindelse betragtes heller ikke som bæredygtig. En god grund til, at DAF søger et alternativ, der eliminerer begge ulemper. Og LFP opfylder dette krav, hvilket LF Electric til en endnu grønnere lastbil.
Cell to Pack
Desuden er batteriet "Cell to Pack". Det betyder, at de enkelte battericeller kan stables, og at der ikke er behov for buffermoduler mellem cellerne. Derved øges energitætheden pr. liter enormt, og det afspejles i den nye LF Electric lastbils rækkevidde. Selv om batteripakkens størrelse stort set er den samme, er tredje generation af LF Electric lastbilens rækkevidde fordoblet i forhold til forgængeren: fra over 100 til over 200 kilometer på én opladning.
Højeste sikkerhed
En sidste vigtig fordel i forhold til anden almindelig batterikemi er den termiske og kemiske stabilitet i en LFP-strømkilde. Sammensætningen af litium, jern og fosfat forbedrer ikke blot batteriets modstandsdygtighed over for overophedning, men eliminerer også den såkaldte termiske ustabilitet en kædereaktion i en batteripakke. Som følge heraf reduceres muligheden for en spontan tænding til nul ved at montere LFP-batterier, hvilket yderligere forbedrer LF Electric lastbilens sikkerhedsstandarder.
Forretningspartner
Ønsker man at opnå emissionsfri transport, handler det om mere end blot at købe en elektrisk lastbil. DAF har udviklet avancerede ruteanalyse- og simuleringsværktøjer for at opnå en effektiv emissionsfri transportløsning. Erfarne DAF salgskonsulenter bruger disse værktøjer til at kortlægge en emissionsfri transportopgave baseret på forskellige konfigurationer og specifikationer for ladeudstyr til DAF's elektriske lastbiler. De udforsker alternative tekniske løsninger, giver et klart indblik i konsekvenserne af disse løsninger og fastlægger den optimale løsning til en emissionsfri transportopgave. Gennem alle disse trin samarbejder vi tæt med vores kunder.

Service på elektriske lastbiler
En elektrisk lastbil kræver anden service end traditionelle lastbiler. DAF forhandleren har den mest opdaterede viden samt specialister, der er fuldt uddannede og certificerede til at holde dine lastbiler kørende.