Download
  • 31. marts 2025
 

Første nye DAF til LMT i Hedensted

Fra 1,4 tons til 34 tons nyttelast. Flåden af køretøjer hos LMT Transport i Hedensted spænder vidt, og det samme gør de transportopgaver, som virksomheden udfører for sine kunder. For nylig blev flåden suppleret med to nye DAF XF 410 6x2, der er de første nye DAF’er i virksomhedens 44-årige historie.

 
LMT-DAF-1
 

LMT definerer sig selv som et serviceforetagende, der tilbyder næsten alle former for transport med speciale i kurérkørsel i hele Danmark og Europa. Det kræver en alsidig vognpark – fra varebiler med plads til 4 paller og 1,4 tons nyttelast over 2- og 3-akslede forvogne til 6-akslede vogntog med plads til 34 paller og 34 tons nyttelast. De to nye DAF’er placerer sig midt i feltet med plads til 18 paller og 16 tons nyttelast.

  • Vi råder i øjeblikket over 23 biler i alle størrelser. Vi kører kurér- og firma-kørsel og udfører dag-til-dag-transport af alt fra pakker til paller og full-loads, fortæller LMT’s ejer Jesper Kjærsgaard. Han har overtaget virksomheden fra sine forældre, Anne Marie og Aage Kjærsgaard, der grundlagde den i 1981.
  • Vi har gennem tiderne rådet over mange forskellige mærker men har i de senere år især kørt med franske og tyske mærker samt et par svenskere. Det bliver nyt og spændende for os til at prøve de første hollændere i vognparken, siger Jesper Kjærsgaard.
  • Det kan vi takke DAF-sælger Carsten Lykke for. Han har tidligere leveret adskillige nye biler til os, og det har vi været rigtig godt tilfredse med. Carsten er god til at sætte sig ind i sine kunders behov, og han har stor teknisk indsigt i DAF’s lastbiler. Derfor er vi helt trygge ved de løsninger, som han har leveret, fastslår Jesper Kjærsgaard.

 

De to nye DAF’er er begge af model XF 410 6x2 FAR, dvs. 3-akslede biler med løftbar bogieaksel. Opbygningen består af 7,25 meter fast aluminium-lad med gardinsider, men alligevel holder totallængden sig under 10 meter. Den indvendige ladhøjde er 2,8 meter, og bagest er der monteret en 2-tons Z-lift med 2 meter liftplade samt topklap. Under ladet er der i venstre side monteret rummelige værktøjskasser og 75 liter AdBlue-tank og i højre side 545 liter brændstoftank samt lukket af med sideskørter. Opbygningerne er udført og monteret af Hedensted Ladfabrik.

LMT-DAF-2

DAF-chassiserne er udstyret med DAFs høje XF-førerhus med sovekabine samt mellemhøjt tag, hvilket giver meget stor rummelighed og komfort. Førerhusene er righoldigt udstyret med komfort- og sikkerhedsudstyr, herunder det unikke DAF digitale kamerasystem og Corner View, der erstatter de traditionelle side-, front- og nærzonespejle. Der er desuden monteret ekstra bakkamera med direkte udsyn bagtil ved bakning. For at reducere egenvægten er der monteret højglanspolerede Alcoa Dura-Bright alu-fælge på alle hjul, og der er luftaffjedring på alle tre aksler.

Den meget brændstoføkonomiske drivline består af en 11-liters 6-cyl. MX11-motor, 12-trins ZF TraXon TX2010-gearkasse med fuldautomatisk gearskifte samt enkeltreduceret DAF SR1344 trækaksel med en hurtig og dermed brændstoføkonomisk 2,21:1-udveksling. Bilerne er selvfølgelig klassificeret i klasse 3 i forhold til den danske kilometerafgift – den bedst mulige for diesellastbiler. 

Bilernes førerhuse er malet i LMT’s traditionelle rød-gul-grønne farver af Taulov Autolakering og skal fremover serviceres af aut. DAF-servicepartner PM Lastvognsservice i Hedensted.