DAF in Action
"Britisklignende" udfordringer i Europa?
I de seneste måneder har manglen på lastbilchauffører givet dramatiske avisoverskrifter i Storbritannien. Briterne er imidlertid ikke de eneste, der lider under mangel på chauffører.
Af: Bert Roozendaal og Richard Simpson
Selv om problemet måske endnu ikke har nået britisk omfang i EU, kan der uden en omlægning af politikken opstå en lignende situation på kontinentet inden for nogle få år, herunder lange køer ved servicestationer og tomme hylder i supermarkederne. Puljen af lastbilchauffører bliver hurtigt ældre, og der kommer meget lidt frisk blod til.
Det er naturligvis ikke noget nyt. Der har været mangel på chauffører i mange år. I 2016 var manglen næsten lige så slem, som den er nu, og tre år senere advarede den Internationale Vejtransportunion (IRU) endnu en gang om, at problemet blev stadig værre i hele Europa. Covid medførte en vis midlertidig lettelse, da efterspørgslen efter transport faldt, og manglen på chauffører faldt også til kun 7 %. Men som følge af den hurtige økonomiske genopretning forventes dette tal at stige til 17 % meget snart. Det er klart, at der er behov for handling, hvilket både arbejdsgiverorganisationer og politikere har sagt i årevis. Men trods gennemførelsen af visse foranstaltninger – herunder på europæisk plan – ser det ud til, at der ikke er sket meget.

Den store gruppe af chauffører på halvtreds år og derover vil trække sig tilbage inden for de næste ti år.
En aldrende sektor
Set fra et globalt perspektiv er der ingen mangel på unge, som IRU allerede har påpeget. Men situationen er anderledes i Vesteuropa, hvor befolkningen ældes hurtigt og puljen af lastbilchauffører endnu hurtigere. Ud af hele puljen af europæiske chauffører er kun 5 procent under 25 år. Der er en række grunde hertil. I nogle europæiske lande giver transportvirksomhederne økonomiske og lovbestemte begrænsninger skylden. Det kan koste op til €10.000 at få kørekort til lastbil, og i nogle lande skal arbejdsgiverne også tage sig af høje forsikringsomkostninger og lovgivning, der gør det svært for personer under 21 år at blive lastbilchauffører. Men det er ikke hele forklaringen, for andre lande, hvor disse begrænsninger ikke er så alvorlige, står stadig over for det samme problem: Mangel på gode chauffører. Og alt dette i visheden om, at den store gruppe chauffører på 50 år og derover vil trække sig tilbage inden for de næste 10 år.
Rekruttering og fastholdelse
Siden 1990'erne har mange vesteuropæiske transportvirksomheder kunnet ansætte chauffører fra andre lande i EU takket være det frie arbejdsmarked i Europa. På kort sigt giver det en løsning på problemet med mangel på chauffører, og det er også billigere for transportvirksomheden. Men de lavere omkostninger har også en pris. Ifølge fagforeningerne har sektoren svækket sin egen forhandlingsposition over for sine kunder ved at tilbyde transport til en stadig lavere pris. Og lavere indtægter er et dårligt udgangspunkt for at foreslå højere lønninger, hvilket også sætter lønstrukturen i transportørens eget land under pres. I sidste ende letter intet af dette arbejdet med at rekruttere nye chauffører og fastholde dem, der stadig er ansat.
EU-chauffører vender ikke tilbage
Mens dette problem bliver mere og mere foruroligende i Europa, har det allerede udløst en krise i Storbritannien. Udenlandske chauffører stod for at køre en stor del af de britiske lastbiler, indtil Brexit blev en realitet, og de forlod Storbritannien. Covid-pandemien gjorde kun tingene værre, og der er nu en strukturel mangel. Der hersker stor tvivl om, hvorvidt tidevandet kan vendes gennem den britiske regerings melding om en midlertidig lempelse af restriktioner for arbejdstagere fra lande uden for Storbritannien. De fleste af disse arbejdstagere har siden fundet arbejde tættere på hjemmet, da chauffører nu er meget efterspurgte i næsten alle lande i Europa.

Europa-Kommissionen har indtrængende appelleret til medlemsstaterne om at sørge for flere (og vigtigst af alt: sikre) parkeringspladser. Det vil også tilskynde flere kvinder til at overveje en karriere som lastbilchauffør.
Bedre lønninger
Bedre lønninger kunne også være en løsning. Kravet om højere lønninger lyder i alle sektorer, hver gang der er mangel på arbejdstagere. Men enhver arbejdsgiver ved, at tiltrækningen ved en højere løn hurtigt er glemt, hvis arbejdsforholdene ikke også forbedres. Derfor arbejder EU på begge aspekter, på den ene side med en obligatorisk mindsteløn og tiltag til at tackle løndumping og på den anden side tiltag med henblik på at adressere det sociale aspekt. På trods af de gode intentioner bag sådanne foranstaltninger er det imidlertid stadig spørgsmålet, om de virkelig vil løse noget. Det er meget fint, når man beslutter, at en chauffør, der har arbejdet 14 dage i træk, skal holde sig væk fra førerhuset i mindst 24 timer. Men hvor skal han eller hun så tage hen? Heldigvis bliver lastbiler mere og mere komfortable. Og selv om det aldrig bliver muligt at udstyre et førerhus med et brusebad, afslører blot et enkelt kig på den nye serie af DAF lastbiler et hidtil uset niveau af luksus, der er med til at gøre chaufførens liv og arbejdsforhold meget bedre.
Intermodal
Hvad angår vejfaciliteterne: Til trods for at Europa har 300.000 parkeringspladser langs de vigtigste trafikruter, er antallet stadig knap 100.000 lavere end det faktiske behov. Europa-Kommissionen har derfor indtrængende appelleret til medlemsstaterne om at sørge for flere (og vigtigst af alt: sikre) parkeringspladser. Det vil også tilskynde flere kvinder til at overveje en karriere som lastbilchauffør. Desuden er kravet om en mere intermodal transport blevet højere i Europa-Parlamentet. Men det meste af jernbanenettet er allerede tæt på fuld kapacitet, og det kan tage flere år at bygge flere jernbaner. Denne form for transport skal også kunne opfylde industriens særlige behov, som ofte anvender "just-in-time"-modeller; et område, hvor den intermodale transport er mindre effektiv. Der er stadig en betydelig kløft, der skal overvindes for at opfylde transportørens behov, som i sidste ende foretrækker at løse problemer i dag og ikke i morgen.

En god og rummelig vejinfrastruktur kan være med til at gøre erhvervet mere attraktivt.
Nytænkning
Selv om højere lønninger kan være en kortsigtet løsning og tilskynde flere unge til at blive lastbilchauffører og forblive i erhvervet på lang sigt, lader det til, at bedre arbejdsforhold faktisk er nøglen til varig succes. Og det kræver seriøs nytænkning inden for sektoren. Med hensyn til international transport kan det være muligt at forbedre forholdene for chauffører i form af social isolation ved at give dem mulighed for at afkoble deres køretøj oftere, end det er tilfældet i øjeblikket. Det ville give chaufførerne mulighed for at foretage kortere ture og være hjemme oftere. Fremskridt inden for IT betyder, at dette bør være muligt. Afkobling er dog ikke altid en mulighed for indenlandsk distribution, som udgør hovedparten af al transport. Vi må igen vende blikket mod IT for at finde de nødvendige løsninger, og det er et område, hvor der kan ske forbedringer i mange lande i Europa. Sammen med en god og rummelig vejinfrastruktur og tilstrækkelige faciliteter på vejen kan dette bidrage til at sikre, at de indenlandske chauffører ikke blot ved, hvornår de skal afsted om morgenen, men også hvornår de kan forvente at være hjemme igen. Og det er et meget vigtigt aspekt, især for de unge i dag.
Perfekt stilhed. I førerhuset og på gaden
Elektriske køretøjer overtager stille og roligt gaderne på to fronter, hvor elbiler på den ene side stille etablerer sig i samfundet og på den anden side arbejder i perfekt stilhed. Resultaterne af et pilotprojekt, som Rotterdams byråd kører med elektriske renovationskøretøjer, har været meget positive. Byrådets renovationsafdeling er ikke kun begyndt at bruge DAF CF Electric, men medarbejderne var også involveret i udviklingen af den. "Reaktionerne har været meget positive."
Af: Guus Peters
Fotos: Marieke van Gvinsven
Sloganet på siderne af den hvide og grønne DAF CF renovationsvogn, der nærmer sig lydløst langs Spartastraat i Rotterdam, kan oversættes som “Jeg er positivt ladet.” Lastbilen standser lige over for Sparta FC stadion – eller ‘slottet’, som det kaldes lokalt. Chaufføren Paul Keijzer stiger ud og tager lastbilens fjernbetjening på. Den enorme arm på HIAB XS 211 W kranen går i gang, og det tager kun et par sekunder at løfte en stor skraldespand op fra dens underjordiske placering. Beholderen svæver over lastbilen og tømmer sit indhold, før Keijzer sætter den pænt tilbage i det firkantede hulrum i fortovet. Keijzer sætter sig derefter ind i sin lastbil igen og kører videre.
Det mest bemærkelsesværdige ved hele operationen er, hvor stille det hele sker.
Emissionsfri
Den mest bemærkelsesværdige egenskab ved hele operationen er, hvor stille det hele sker, når kun en blid susen fra lastbilen bryder stilheden på gaden. Det skyldes, at den pågældende DAF CF er en elektrisk model. Til pilotprojektet har Rotterdams byråd erhvervet fire fuldt elektriske renovationsvogne, der har været anvendt dagligt i de sidste 18 måneder. "Den Europæiske Union har påbudt, at vi alle skal reducere vores CO2-emissioner. EU-kommissær Frans Timmermans har sat en række mål, som vi i Rotterdams byråd er fuldt engagerede i," siger Paul van Emmerik, salgschef for byrådets transport- og materialeafdeling. "Vores flåde består af ca. 1.500 køretøjer, som alle skal være emissionsfrie i 2050, og derfor har vi startet en række pilotprojekter med elektriske køretøjer. Denne DAF CF Electric er vores første fuldt elektriske renovationsvogn."

Rotterdams byråd har sin egen opladningsinfrastruktur til køretøjerne.
Støjsvag
Vi mødes med Van Emmerik til en snak på Rotterdam byråds serviceområde på Kleinpolderplein. Dieselbiler kører ind og ud i baggrunden, men dem, der har øjnene (og ørerne) med sig, kan ikke undgå også at lægge mærke til den stille passage af fuldt elektriske køretøjer. Parkeringsstyringstjenestens vejfejemaskiner og e-scootere suser lydløst forbi, mens byrådets fuldt elektriske Nissan LEAF Scan-biler venter på deres tur på ladestationerne. DAF CF Electric har sin egen hurtigoplader på stedet, og den er konstant i brug. "Dette køretøj er specielt anskaffet til tømning af beholdere med tragt. Vi har også en række baglæsserskraldevogne til tømning af minibeholdere, som dem, man finder på offentlige steder," forklarer Van Emmerik.
Kapacitet
Under vores samtale med Van Emmerik bruges ordet "kapacitet" mere end én gang med henvisning til to forskellige ting: For det første for at angive den maksimale belastning, som et køretøj kan bære, og for det andet hvad angår opladning af batteriet i elektriske køretøjer. Van Emmerik: "Denne lastbil kan transportere op til fem og en halv ton affald. Med en elektrisk drevet lastbil betyder batteriets vægt, at man er nødt til at ofre noget af lastkapaciteten. Det er et kompromis, man er nødt til at acceptere. Vi håber på store forbedringer af batteriteknologien; en proces, der allerede er i gang. Under udviklingen af denne lastbil er batteriernes kapacitet f.eks. blevet fordoblet ved samme vægt og volumen."
Ekstra batteri
Det er klart, at en elektrisk lastbil skal genoplades oftere, end en diesel skal tankes op. "En af de største udfordringer i udviklingen af elektriske lastbiler er opladning af batteriet," siger Van Emmerik. "På den ene side, fordi du har brug for en vis mængde kilowatt – opladningskapacitet – og på den anden side, fordi opladningen tager tid. Chaufføren er den dyreste del af en lastbil, så vi ønsker den størst mulige opladningskapacitet på kortest mulig tid. Og det kan være et problem for os her i Rotterdam. Vi har et ekstra batteri i en beholder, der kan bruges, når her bliver meget travlt. Men den slags problemer har de f.eks. ikke hos HVC Group i Alkmaar, hvor de også bruger elektriske DAF lastbiler. HVC-affaldsbortskaffelsesvirksomheden har sit eget kraftværk lige ved siden af: Forbrændingsanlægget i Alkmaar. Den luksus har vi ikke."

Paul van Emmerik: “Under udviklingsprocessen har batterierne opnået dobbelt så stor kapacitet ved samme vægt og volumen.”
Udvikling
Det er intet tilfælde, at Van Emmerik henviser til HVC, for byrådet i Rotterdam og HVC i den hollandske by Alkmaar arbejder tæt sammen med affaldshåndteringsvirksomhederne Cure i Eindhoven og Rova i Zwolle om udviklingen af DAF's elektriske renovationsvogne, som dem, der bruges her. "Til dette projekt er der blevet indsendt en anmodning om støtte, som RVO (den hollandske virksomhedsstyrelse) yder til innovative projekter." Deler de involverede parter så deres erfaringer med hinanden? "Ja. Vi afholder evalueringsmøder og diskuterer vores resultater og mulige forbedringsområder. For eksempel er regenereringsenergien fra bremserne blevet væsentligt forbedret over tid," siger Van Emmerik.
Fred og ro
Rotterdam håndplukkede en række chauffører til de elektriske lastbiler. "Det er alle sammen mennesker med et dybt engagement i CO2-neutrale og emissionsfri lastbiler. Chauffører, der længe har haft en reel interesse i denne type køretøjer. Dette er en af grundene til, at vi præsenterede lastbilen som en prototype, så chaufføren er klar over, at ikke alt altid vil være, som de forventer det," siger Van Emmerik, som tilføjer, at mange chauffører er meget tilfredse med den fred og ro, som førerhuset tilbyder, og det gør deres arbejde endnu mere behageligt. "Og de sætter også pris på, at de ikke får klager over støj fra beboerne, når de skal i gang tidligt om morgenen. På den anden side skal chaufførerne stoppe oftere for at genoplade og vænne sig til at bruge energi på en anden måde. Det kræver lidt tid og kræfter. Derfor er en større batterikapacitet ønskelig, og udviklingen af teknologien gør det allerede muligt. Dette er også en af grundene til, at lastbilen snart vender tilbage til DAF."
Støj
CF Electric frembringer godt nok en smule støj, til dels for at advare personer, som befinder sig i nærheden af køretøjet, men støjniveauet er langt under en diesellastbils ifølge Van Emmerik. "Derudover har Rotterdams byråd underskrevet "Green Deal Zero Emission City Logistics" med det formål at etablere en nulemissionszone i bymidten inden 2025, et meget vigtigt projekt for Rotterdam. Byrådet har planer om at indføre en politik om, at der kun må køre emissionsfri køretøjer i byens centrum. Busserne i den offentlige transport er f.eks. allerede fuldt elektriske, og ud over at være emissionsfri frembringer de heller ingen støj. Det er et frisk pust for byen."

DAF CF Electric i aktion på Spartastraat i Rotterdam.
Tager over
Paul van Emmerik har hørt masser af gode reaktioner på de elektriske renovationsvogne. "De fleste mennesker siger, at de ser fantastiske ud, før de tilføjer: "Men de må være meget dyre". Og det er rigtigt, at disse lastbiler er relativt dyre, og derfor er den hollandske regering nødt til at støtte udviklingen af køretøjerne og fremme brugen af dem. Individuelle transportvirksomheder vil ikke se en forretningsmulighed i lastbilen, men hvis den bliver endnu renere og mere effektiv, vil det ikke vare længe, før den elektriske skraldevogn begynder at tage over fra dieselbilen. Det er virkelig kun et spørgsmål om tid."
Positiv reaktion
Chaufføren Paul Keijzer, som har arbejdet for byrådet i 33 år, har også fået en masse positive reaktioner på sin elektriske DAF lastbil.

"Nogle gange kommer folk op til mig på gaden for at spørge mig om lastbilen. For nylig kom en anden chauffør med en skraldevogn op til mig i byens centrum og var så interesseret, at han næsten ikke kunne holde op med at stille mig spørgsmål."
Paul Keijzer,
chauffør
En lastbil er en levende ting
Det er måske et mindre kendt faktum, men DAF har været det bedst sælgende europæiske lastbilmærke i Taiwan i mange år. Økonomien på denne højtudviklede ø er stærkt afhængig af logistik; et aspekt, hvor DAF har spillet en vigtig rolle takket være sine topmoderne, effektive og meget rene Euro 6 erhvervskøretøjer.
Af: Bert Roozendaal
DAF lastbilernes rene teknologi passer perfekt sammen med det taiwanske folks dybe tilknytning til øens historie, kultur, videnskabelige arv og naturskønhed; et faktum, der bliver tydeligt for os, når vi mødes med Tom Wu Xinjun, direktør for YI SIAN Transport Inc., for at tale om ‘hans’ Taiwan. “Jeg bor på en smuk ø, der engang hed Formosa, og som har en rig historie. Ligegyldigt hvor man tager på øen – bjergene, kysten, byerne – er den lige smuk overalt. Taiwanerne er et venligt folk og i komplet harmoni med deres omgivelser.”
Stræben efter velstand
Der er især én ting, som det taiwanske folk har til fælles: Deres stræben efter velstand. De har i de seneste årtier arbejdet utroligt hårdt på at udvikle økonomien. Det er et meget tæt befolket land med 23,5 millioner indbyggere på et område på blot 36.192 km². Ud over respekten for de traditionelle værdier har taiwanerne også en fantastisk iværksætterånd. Der findes et velkendt taiwansk ordsprog, som lyder: ‘Hvis du ønsker Guds velsignelse, skal du først lære at stå på dine egne to fødder og bevæge dig fremad.’

Taiwan har mange havne, hvoraf Kaohsiung i syd er langt den største
Fremstillet i Taiwan
Denne faste tro på egne evner har været meget gavnlig for øen. I 2020 blev Taiwan kåret som nr. 19 på listen over de rigeste økonomier i verden, foran Australien. "Made in Taiwan" er en meget anvendt sætning over hele verden, uanset hvor varerne er fremstillet; i begyndelsen af det 21. århundrede begyndte den indenlandske produktion i Taiwan at vokse så hurtigt, at en stor del af produktionen faktisk måtte udføres på det kinesiske fastland, som ligger blot 97 km væk over havet.
Sundt overskud
I 2020 blev Taiwans eksport af varer og tjenesteydelser vurderet til 304 mia. euro, mens importen blev vurderet til 252 mia. euro. Dette resulterede i et meget sundt handelsoverskud. Det enorme omfang af Taiwans økonomiske aktivitet betyder, at transport og logistik er afgørende for øens succes. De er faktisk smøremidlet til den økonomiske motor. I 2019 bidrog transport med ikke mindre end 7 % til landets bruttonationalprodukt. Sektoren er en af Taiwans største arbejdsgivere, fordi landet kun har én jernbane, og størstedelen af varerne skal transporteres via vejene på denne 400 km lange ø. En stor del af denne transport foregår mellem øens havne, hvoraf Kaohsiung i syd er langt den største.

YI SIAN Transport Inc. transporterer bildele, kemikalier, vand og drikkevarer til sine kunder i det centrale og sydlige Taiwan
Lastbiler fra Hélán
Formosa Plastics Group har nydt godt af øens overvejende brug af vejnettet til godstransport. Virksomheden introducerede DAF på øen, og det varede ikke længe, før det var blevet etableret som ‘det førende europæiske mærke’ i Taiwan. Hver uge sender DAF Trucks en ny leverance af reservedele og komponenter fra deres fabrikker i Eindhoven og Leyland til Taiwan, hvor de samles af Formosa Plastics på en ultramoderne fabrik i Dadu. Taiwanske transportører er altid ivrige efter at køre de moderne lastbiler fra det fjerne Holland, eller ‘Hélán’, som de selv kalder det. En af disse transportører er den 43 år gamle Tom Wu Xinjun. Hans virksomhed, YI SIAN Transport Inc., transporterer bildele, kemikalier, vand og drikkevarer til deres kunder i det centrale og sydlige Taiwan. “Vi har 10 lastbiler, der vejer mellem 18,5 og 46 ton. DAF CF trækkeren udgør størstedelen af vores vognpark, men vi har også en række forvogne.”
Transport i blodet
Tom Wu Xinjun har transport i blodet. “Vores familie har arbejdet i vejtransportbranchen i mange generationer. Jeg lærte at køre lastbil, før jeg var færdig med gymnasiet. Jeg kan faktisk køre alle slags køretøjer, bortset fra måske et jernbanelokomotiv”, siger han, og udviser ikke noget af sin sædvanlige generthed, når taler falder på hans yndlingsemne.
En lastbil er en levende ting
“Vores familie var meget fattig. Men takket være den indtægt, vores lastbil genererede, kunne vi købe nok mad og tøj, og jeg kunne gå i skole. Jeg er meget knyttet til mine lastbiler. For mig er en lastbil en levende ting”. I Taiwan er det ikke usædvanligt for transportoperatører at bede en bøn for en lastbils sikkerhed, når de tager et nyt køretøj i brug.
Tom Wu Xinjun kan stadig godt lide at tage en tur i lastbil selv, når hans job som virksomhedsleder tillader det.
Sikkerhed frem for alt
Tom sætter dog ikke al sin tillid til gudernes visdom. "Det koster 100 dråber sved at producere et korn ris," siger han. "Hvis jeg vil have succes, skal mine lastbiler ikke kun køre ofte og langt, men også sikkert. Så jeg sørger for, at hvert køretøj bliver serviceret til tiden og kontrolleret af chaufføren, før de kører ud på vejen. Den vedligeholdelsesservice, som Formosa Automobile Sale Corporation yder, er sin vægt værd i guld. Og derfor er DAF helt sikkert mit foretrukne mærke sammen med dets fremragende ydeevne og brændstofeffektivitet."
Helt i top
Korrekt vedligeholdelse, god uddannelse af chauffører og fremragende eftersalg er hjørnestenene i YI SIAN Transport Inc. "Vi kan kun vinde og bevare kundens tillid, hvis vi leverer deres varer sikkert og til tiden. Vi skal altid være helt i top," forklarer Tom Wu Xinjun, der stadig godt kan lide at tage en tur i lastbil selv, når hans job som virksomhedsleder tillader det. Som han selv siger: selvom han måske også har en passion for ting som god mad, er transport for ham "en livsstil".
"Overgår forventningerne"
Med lanceringen af New Generation DAF XF, XG og XG+ – som for nylig blev kåret som ‘International Truck of the Year 2022’ – indleder DAF en ny æra inden for vejtransport. Det nye flagskib repræsenterer det største investeringsprojekt nogensinde i virksomhedens historie. Ikke kun med hensyn til produktudvikling og nye produktionsfaciliteter, men også med hensyn til serviceydelser; et aspekt, som DAF fortsat investerer i, ifølge Richard Zink, salgs- og markedsføringschef.
Af: Henk de Lange
“Lastbilen er faktisk kun én del af den samlede logistikpakke, som vi kan tilbyde vores kunder,” fortæller Zink. “Vi leverer ikke kun lastbiler, men også merværdi.” Og ifølge salgs- og markedsføringschefen starter det hele med DAF forhandleren.
“Længe før vi lancerede New Generation DAF, gav vi vores forhandlere omfattende undervisning,” forklarer han. “Og ikke kun forhandlerne selv, men også mekanikerne på værkstederne.” Apropos forhandlere har DAF også investeret kraftigt i dette aspekt i de seneste år, og kunderne kan nu benytte sig af deres tjenester på flere end 1.000 steder over hele verden.

“Næsten alle DAF forhandlere opererer som en uafhængig virksomhed. Derfor har de alle den slags iværksætterånd, der får dem til at gøre en ekstra indsats for kunden.”
Richard Zink
Salgs- og markedsføringschef
Førsteklasses
“DAF er et førsteklasses mærke, og et førsteklasses mærke fortjener et førsteklasses forhandlernetværk,” fortsætter Zink. “Det betyder, at kvalitet, service og kundeoplevelse skal opfylde de højeste standarder. Vi ønsker at kunne levere den samme kvalitet over hele verden.” Hvordan gør man det? “I 2020 omformulerede vi vores forhandlerstandarder,” forklarer Zink. “Fordi kundens behov og krav har ændret sig gennem årene. De nye forhandlerstandarder tilskynder forhandlerne til at investere mere i deres virksomhed for at forbedre deres kundeoplevelse og til løbende at forbedre sig. Det resulterer i en win-win situation: Forhandlerorganisationens kvalitet stiger, og dette fører til større kundetilfredshed. Det er selvfølgelig det ultimative mål: Glade DAF kunder.”

Kunderne kan nu benytte sig af DAF’s tjenester på flere end 1.000 steder over hele verden
Tilslutning
Samtidig med lanceringen af XF, XG og XG+ blev der taget vigtige skridt med hensyn til de tjenester, der ledsager denne nye generation af lastbiler. Listen over nyskabelser er lang, siger Zink. Et eksempel er DAF Connect online vognparkstyringssystemet. "En platform, der løbende opdaterer en vognparks ydeevne," forklarer han. "Det hjælper kunden med at bevare et klart billede af de logistiske processer og få det bedste ud af deres medarbejdere og køretøjer. For eksempel gør DAF Connect navigationssystemet i stand til at vise trafikoplysninger i realtid og gør det muligt for hjemmebasen at give chaufførerne de bedste ruter. Forestil dig, hvor meget brændstof, tid og frustration, det kan spare."
Enestående i branchen
Med introduktionen af New Generation XF, XG og XG+ introducerer DAF over-the-air opdateringer til motoren og efterbehandlingssystemet, køretøjs-ECU'en, den centrale sikkerhedsgateway (CSG) og DAF Connect. Der er også udviklet en helt ny infrastruktur til diagnosticering af New Generation DAF køretøjer. Zink: "Et udvidet serviceinterval på op til 200.000 kilometer betyder, at vedligeholdelse ofte kun er påkrævet én gang om året. Det er fem gange rundt om i verden, før lastbilen skal til service. Det er enestående i branchen."
Paneuropæisk
Med hensyn til vedligeholdelse tilbyder DAF MultiSupport pakker til vedligeholdelse og reparation på paneuropæisk plan. "Det hjælper med at holde flåden perfekt vedligeholdt og altid klar til at køre. Ideelt for kunden, som derefter kan fokusere på sine kerneaktiviteter."
Ro i sindet
Ro i sindet – det er det gennemgående tema i samtalen med Richard Zink. "Ja, det er det, vi ønsker at give vores kunder," bekræfter han. "Og det gælder også for finansieringen. Når du indgår en finansieringsaftale med PACCAR Financial efter at have erhvervet et køretøj, skal du kun underskrive én kontrakt for hele pakken, og din lastbil er klar til at køre med det samme. Det kan ikke blive hurtigere end det." Han slutter af med at sige: "Vi har indledt en ny æra med øget integration mellem køretøjer og deres ledsagende tjenester. Og i den henseende er vores ambition stadig den samme: At overgå vores kunders forventninger."
Flere historier
Test den bedste
Efter at have kørt over 30.000 kilometer i DAF XG+ er Michael Evertz helt overbevist. Den nye generation af DAF lastbiler har gjort et fantastisk indtryk på den tyske transportoperatør, hvis virksomhed udfører felttest for den hollandske lastbilproducent. Lastbilen imponerer ikke blot med hensyn til plads, komfort og ydeevne, men især med hensyn til brændstofforbrug.
Af: Frank Hausmann
Fotografi: Steffen Löffler
Michael Evertz er administrerende direktør og ejer af Transporte Evertz i Mechernich i Eifel, Tyskland. Han var så heldig at få mulighed for at afprøve den nye generation af DAF køretøjer før de fleste af sine kolleger. Hans virksomhed var også en af de meget få, der fik mulighed for at teste DAF's nye flagskib på vejen som led i en stor felttest før den officielle lancering af lastbilen.
Cement og kalk
Med en flåde af silo-sættevogne og en tipvogn transporterer Evertz cement og kalk til sine kunder i betonindustrien. En af dem er Zieglowski, hvilket forklarer striberne på hans lastbil. Han udfører det meste af sit arbejde i området omkring Aachen, Köln og Koblenz, men transporterer også varer til Münster- og Saarland-regionerne samt til Benelux-landene. Hans virksomhed transporterer råmaterialer til virksomheder, der er specialiseret i jordstabilisering og behandling af spildevand i rensningsanlæg.
Stabil vækst
For 15 år siden besluttede Michael Evertz og hans kone at tage springet og starte som selvstændig transportør med én lastbil. Inden for tolv måneder havde de købt endnu en trækker med anhænger, og siden da er vognparken vokset støt takket være en konstant stigning i antallet af ordrer. Deres vognpark består i øjeblikket af 15 silo-sættevogne, en tipvogn og 13 trækkere.

Intet uheld
Det faktum, at Evertz administrerer 13 trækkere, har ikke bragt ham uheld. Især når man tænker på, at ikke alle får chancen for at teste den nye XG+ grundigt før den officielle lancering af DAF’s nye flagskib. Relationen mellem Evertz og DAF begyndte for fire år siden, da virksomheden var på udkig efter trækkere, der både var brændstofeffektive og lettilgængelige. Michael Evertz fandt til sidst vej til DAF service- og salgspartneren Loven i Eschweiler. De forsynede ham med hans første DAF, en XF 530, og i dag er fire af disse DAF køretøjer udstyret med den mest kraftfulde PACCAR motor, der findes i vognparken hos denne bulktransportør.
Fremragende relation
Det skyldes alt sammen den fremragende relation, som Evertz har til Loven-teamet. “Naturligvis er købsprisen, de samlede ejeromkostninger, kvaliteten, ydeevnen og pålideligheden de vigtigste faktorer for os, når vi køber en ny lastbil. Og DAF opfylder alle disse krav. Vi sætter også stor pris på vores relation til forhandleren bag produktet, og alt fungerer så problemfrit mellem vores virksomhed og Loven, at vi er 100 % sikre på, at vi har valgt det rigtige lastbilmærke,” siger Michael Evertz.
Input
Evertz er meget åben, når det drejer sig om at give chaufførerne mulighed for at sige deres mening om lastbilens interiør. De er fuldt involveret, hver gang der bliver bestilt en ny lastbil, og det giver en høj grad af chaufførloyalitet over for både arbejdsgiveren og mærket. Michael Evertz ved også præcis, hvad han taler om med hensyn til sine lastbiler. “Jeg kører dem stadig regelmæssigt selv, og jeg sætter stor pris på komforten i en DAF lastbil, hver gang jeg kører afsted i en, især på en lang køretur. Det skyldes alt sammen den enorme mængde plads i førerhuset, de komfortable sæder, det suverænt designede instrumentbræt og motorens kraft. Lige de ting, jeg også gerne vil have, at mine chauffører har, fordi de ofte er ude på vejen i flere dage ad gangen,” siger Evertz.

“En af Evertz’ største kunder er Zieglowski, hvilket forklarer striberne på hans lastbil.”
Hjerte
Den 55 år gamle transportør var også involveret i at definere specifikationerne for DAF XG+ til felttesten. “Jeg ville have en lastbil med det største førerhus og den kraftigste motor. DAF XG+ 530 tilbyder alt, hvad en lastbilchauffør kan ønske sig. Det længere førerhus har enormt meget plads. Intet andet førerhus til lastbiler kan tilbyde 2,20 m ståhøjde, endeløs opbevaringsplads og 80 cm brede senge i hele lastbilens bredde, der kan betjenes elektrisk,” siger Evertz med stor entusiasme.
Høj kvalitet
Han er også meget imponeret over de anvendte højkvalitetsmaterialer og sæderne, der kan drejes i hvileperioder for at give førerhuset fornemmelsen af en stue. For slet ikke at tale om det digitale cockpit, den justerbare ratstamme, der kan parkeres langt fremad for at give optimal adgang, og det fuldt integrerede parkeringsairconditionsystem.
Sikkerhed og bæredygtighed
“Sikkerhed og bæredygtighed er meget vigtige for os”, forklarer Evertz. “Og derfor er jeg meget tilfreds med den fantastiske spejlkonfiguration og det perfekte udsyn hele vejen rundt. Det skyldes spejlhusets smukke, slanke design,” tilføjer Evertz, som allerede har kørt over 30.000 kilometer i den nye DAF lastbil.
“På natturene nød jeg virkelig de fulde LED-forlygter, der sammen med LED Skylights giver fremragende vejbelysning. Jeg er også meget glad for, at DAF har installeret hele sortimentet af deres chaufførhjælpesystemer og sikkerhedssystemer i denne lastbil.”
Michael Evertz,
administrerende direktør og ejer af Transporte Evertz i Mechernich i Eifel, Tyskland

Camoufleret
Evertz kommer stadig til at smile, når han tænker tilbage på de overraskede udtryk, han blev mødt af, da han udførte leverancer i den nye DAF lastbil. I starten var hans medchauffører ikke i stand til at identificere den lastbil, han kørte i. Det skyldes, at den nye lastbil var blevet kraftigt camoufleret og endda havde fået skjult sine logoer og kølergitre. Det betød, at det var umuligt at identificere køretøjet som en DAF lastbil. Men det, der ikke kunne skjules, var førerhusets enorme størrelse; et kendetegn, som sendte mange nysgerrige og beundrende blikke i Michael Evertz’ retning.
Imponeret
Ud over køretøjets ydre udseende, rummelige interiør og fremragende finish er Evertz også meget imponeret over den nye DAF’s vejgreb, styretøj og drivlinje. “Det er lykkedes DAF at gøre PACCAR MX-13 motoren endnu mere effektiv,” siger han. “I den nye XG+ bruger vi op til fem liter mindre diesel pr. 100 kilometer sammenlignet med vores nuværende generation af DAF XF lastbiler. Forestil dig, hvor meget det vil spare os med en lastbil, der kører op til 120.000 kilometer om året! Det vil betyde en markant reduktion af vores brændstofomkostninger.”

Vigtig beslutning
Den nye generation af DAF lastbiler har hjulpet Evertz med at træffe en vigtig beslutning. “Fra nu af vil jeg kun udvide min vognpark med den nyeste generation af DAF lastbiler. Denne test har overbevist mig om, at DAF XG+ har fremragende køreegenskaber, brændstofeffektivitet og komfort.” Det er en beslutning, der vil blive hilst velkommen af hans chauffører, for de vil alle sammen gerne køre lastbilen med det største førerhus på markedet. Og jo hurtigere, desto bedre. Nogle af dem må vente lidt længere, men de første to lastbiler er allerede bestilt og vil snart blive leveret til Transporte Evertz.
Begyndelsen på en ny æra
‘International Truck of the Year’ – det er uden tvivl den mest prestigefyldte anerkendelse, en lastbilproducent kan få i Europa. “Som de første lastbiler, der er udviklet i henhold til de nye europæiske bestemmelser om masse og dimensioner, varsler DAF XF, XG og XG+ en helt ny æra,” sagde juryformand Gianenrico Griffini. “De fortjente at vinde.”
Af: Rob van Tilburg
Hvert år er kåringen af ‘International Truck of the Year’ et spændende øjeblik, som hele lastbilbranchen ser frem til. Og det, der gør titlen så værdifuld, er, at valget af den ultimative vinder afgøres af udtalelser fra ikke færre end 24 førende fagjournalister og fagblade fra hele Europa.
Bidrag til transporteffektivitet
“I henhold til reglerne gives prisen til den enkelte lastbil eller modelserie, der er blevet introduceret på markedet i det forgangne år, og som yder det største bidrag til transporteffektiviteten. For det er det, det handler om i den aktuelle vejtransport,” siger italienske Gianenrico Griffini. “Der tages hensyn til en lang række kriterier, f.eks. teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstofforbrug, tiltag med hensyn til miljøpleje og naturligvis ‘samlede ejerskabsomkostninger’.”

Prisen ‘International Truck of the Year 2022’ blev overrakt af juryformand Gianenrico Griffini til Harry Wolters, direktør for DAF Trucks, under Solutrans-udstillingen for erhvervskøretøjer i Lyon, Frankrig.
Større påskønnelse af lastbilindustrien
Prisen blev overrakt for 36. gang. “Det er imponerende at se den enorme teknologiske udvikling, der er sket, især de seneste fem til ti år, mod at gøre lastbiler endnu mere økonomiske, endnu renere og frem for alt endnu mere effektive,” opridser Griffini. “Jeg mener, at der bør være større opmærksomhed og påskønnelse af dette.” Juryformanden henviser ikke kun til indsatsen inden for motorudvikling, men også til de mange elektroniske systemer, der hjælper chaufføren med at få mest muligt ud af hver eneste dråbe brændstof. “Den intelligente fartpilot, EcoRoll og Preview Down-Hill Speed Control er alle topmoderne teknologier, der gør chaufførens arbejde nemmere og samtidig forbedrer brændstofeffektiviteten. En moderne lastbil er en højteknologisk maskine, og New Generation DAF er et fantastisk eksempel på dette.”
Det begyndte i 1976….
Fænomenet "International Truck of the Year" begyndte i 1976 i Storbritannien, da chefredaktøren for Truck Magazine, den afdøde Pat Kennet, testede den dengang nye Seddon Atkinson SA200. Han mente, at det var en meget innovativ lastbil, langt foran konkurrenterne med hensyn til komfort og sikkerhed. Så blev ideen født om en pris til anerkendelse af den seneste tekniske udvikling inden for erhvervskøretøjer, der gavner iværksætteren og chaufføren. Pat Kennetts idé blev modtaget entusiastisk af Andrew Frankl, udgiveren af Truck Magazine. Sammen besluttede de at skabe prisen "Truck of the Year". I 1977 var Seddon Atkinson den første lastbilproducent, der modtog trofæet. Trinnet til "International Truck of the Year" blev hurtigt taget, da Kennet og Frankl det følgende år begyndte at lede efter europæiske kolleger, der delte deres vision. Juryen består i dag af 24 medlemmer, som repræsenterer de vigtigste europæiske lastbilmagasiner. I de seneste år har IToY-gruppen øget sin indflydelse yderligere ved at udpege "associerede medlemmer" på udvidede lastbilmarkeder som f.eks. Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan og Iran.
1988 DAF 95

1998 DAF 95XF

2002 DAF LF

2007 DAF XF 105

2018 DAF Ny CF & XF

2022 New Generation XF, XG og XG+

Tilslutning til europæiske bestemmelser
Ifølge Gianenrico Griffini skyldes det faktum, at den nye DAF XF, XG og XG+ er blevet kåret som ‘ International Truck of the Year 2022’, den måde, hvorpå DAF har omsat de nye europæiske bestemmelser inden for køretøjsdimensioner. “Under alle omstændigheder er DAF den første lastbilproducent, der lancerer en helt ny serie af lastbiler, der er udviklet på baggrund af disse nye retningslinjer,” forklarer han. “Og lad os være ærlige: Vi forventede også, at disse ville føre til et lastbildesign med en mere fremtrædende, afrundet næse. Men det er klart, at et sådant design medfører en højere vægt og vil gøre det meget vanskeligere for eksempel at klare rundkørsler eller at manøvrere. At DAF har formået at forbedre aerodynamikken med næsten 20 % er prisværdigt. Sammen med optimeringer af drivlinjen og f.eks. yderligere vægtreduktioner er der opnået en højere brændstofeffektivitet sammen med en betydelig reduktion af CO2-emissionerne. Og det er naturligvis resultater, der skiller sig ud for os som jury.”
Ny standard inden for direkte udsyn
Med de nye bestemmelser havde Europa-Kommissionen mere i tankerne end yderligere at øge effektiviteten og forbedre CO2-fodaftrykket. “Ved at tillade længere førerhuse kan trafiksikkerheden bringes op på et højere niveau”, fortsætter Griffini. “Og DAF har omsat det til en større glasoverflade, bl.a. med rudelisterne trukket langt ned. Med hensyn til direkte udsyn sætter den virkelig en ny standard. Nye teknologier som f.eks. digitalkameraer og det såkaldte ‘Corner Eye’ bidrager også betydeligt til sikkerheden. DAF er ikke den første på markedet med disse, men har taget sig ekstra tid til yderligere udvikling. Og det kan ses.”

Højt niveau
Griffini giver udtryk for, at New Generation DAF også kommer på det rigtige tidspunkt med hensyn til chaufførkomfort. "Europa står over for en stor mangel på chauffører," siger han. "For transportvirksomheder er det meget svært at tiltrække og fastholde gode chauffører! De nye XF, XG og XG+ kan helt sikkert overbevise kandidater. Det imponerende justeringsområde for sæde og rat, det avancerede digitale instrumentpanel, der kan indstilles helt efter chaufførens ønsker, rummelighed, pasform og finish, for ikke at glemme det ekstremt lave støjniveau, er alt sammen af en meget høj standard. Og lad os ikke glemme den sovekomfort, som DAF har været kendt for i årevis, takket være en seng med en bredde på 80 centimeter. Og jeg har slet ikke nævnt DAF lastbilernes fremragende køreegenskaber".
Klar til fremtiden
"Som jury ser vi naturligvis også på fremtiden", slutter Griffini. "DAF har gjort det meget klart, at den nye generation af langturskøretøjer er baseret på en ny platform, der er klar til alternative drivlinjer. En fuldt elektrisk version er under udvikling, og som medlemmer af juryen har vi allerede haft mulighed for at prøve en New Generation XF, der kører på brint. DAF undersøger potentialet for brint som brændstof til en forbrændingsmotor. Og ud fra det, jeg fik lov at opleve under en kort prøvetur, synes denne mulighed lovende. Ligesom fremtiden for New Generation DAF. Endnu en gang: Med rette kåret som "International Truck of the Year 2022"."
Tak for jeres fortsatte tro på os!
Det er med stor stolthed, at vi introducerer det, der helt sikkert kan betragtes som en milepæl inden for vejtransportens historie: Lanceringen af New Generation DAF XF, XG og XG+.
Lastbilerne er udviklet i overensstemmelse med de nye europæiske bestemmelser om køretøjsmasse og -dimensioner, som bogstaveligt talt har givet producenterne mere plads til at forbedre deres lastbilers aerodynamik. Alt dette gør det muligt at fastsætte nye standarder for effektivitet, sikkerhed og chaufførkomfort.
Juryen for ‘International Truck of the Year 2022’ var helt klart overbevist om DAF’s evne til at tage udfordringen op, da vores bestræbelser førte til, at DAF blev tildelt den mest prestigefyldte pris i lastbilbranchen. “DAF XF, XG og XG+ indleder en helt ny æra,” var konklusionen fra juryformand Gianenrico Griffini. Og vi kunne ikke være mere enige.
Prisen ‘International Truck of the Year 2022’ er ikke kun dedikeret til DAF-virksomheden, vores stab på over 12.000 stolte medarbejdere og vores professionelle DAF-forhandlerorganisation. Jeg vil også gerne dedikere prisen til jer, vores forretningspartnere, som har brugt vores lastbiler og tjenester som drivkraften bag jeres egen succes.
Jeg vil gerne takke jer for jeres fortsatte tro på os. Det er noget, vi værdsætter og er meget stolte af. Jeres tro på os inspirerer os til at blive endnu bedre i morgen, end vi var i dag. Og når vi taler om i morgen: Vores New Generation XF Innovation lastbil med brintforbrændingsmotor har modtaget ‘Truck Innovation Award 2022’ fra den samme jury. Det er om nødvendigt endnu et bevis på, at DAF virkelig starter fremtiden med sin nye generation af lastbiler.
Med venlig hilsen
Harry Wolters
Administrerende direktør i DAF Trucks N.V.