DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF_NGD_XGplus_nameplate_wide

Power-to-Liquid

Op til 100% reduktion af CO₂-udledning

 

Når vi ser lidt længere ud i fremtiden, vil der være brændstoffer, der kan medføre en 100% reduktion af CO2-udledningen. Til fremstilling af disse ‘Power-to-Liquid’-brændstoffer bruges elektrolyse og grøn elektricitet til at producere brint, som derefter kombineres med genindvundet CO2 for at producere syntetisk diesel.

 
 

Genindvinding af CO2 

Helt centrale for princippet om ‘Power-to-Liquid’-brændstoffer er de filtre, der netop nu udvikles til opsamling og opbevaring af CO2.

Genindvinding af den CO2, der er frigivet i forbindelse med forbrænding, og kombination af den med brint lukker cirklen, og den CO2, der oprindeligt blev frigivet, bliver genbrugt til at lave brændstof.

Power to liquid
 

CO2-neutral

Fremtidens "Power-to-Liquid"-brændstoffer kan distribueres via det eksisterende netværk af tankstationer og kan endda bruges i de dieselmotorer, vi kender i dag. De er helt CO2-neutrale fra "kilde til hjul', så længe brinten produceres ved hjælp af sol-, vand- eller vindenergi, selvfølgelig.

I øjeblikket fremstiller man "Power-to-Liquid"-brændstoffer til en relativt høj pris og i små mængder i laboratoriemiljøer. Det forventes, at brændstofferne vil være klar til anvendelse i større skala mellem 2025 og 2030.