DAF respekterer dit privatliv. Vi bruger cookies til en lang række formål, f.eks. websteders funktionalitet, forbedring af din oplevelse af vores websted, opbygning af integration med sociale medier og hjælp til at målrette marketingaktiviteter inden for og uden for vores websted. Ved at fortsætte dit besøg på vores websted giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Hvis du vil tilpasse dine cookie-præferencer, skal du klikke på "Skift indstillinger" nedenfor. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Du kan få flere oplysninger ved at læse vorescookiepolitik.
DAF CF Hybrid-Innovation Truck

DAF kører ”field test” med CF Hybrid

Nulemissioner ved bykørsel og langturskørsel uden for byområder

 
Download
  • 2. marts 2020
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

DAF Trucks har startet ”field test” med CF Hybrid for at indsamle erfaring fra daglig brugere. Den hollandske transportvirksomhed Peter Appel anvender nu to af disse innovative lastbiler til at forsyne supermarkeder i hjertet af Holland. DAF CF Hybrid er 100% elektrisk i byområder og anvender ren dieselteknologi ved kørsel uden for byer. Innovationslastbilen kombinerer det bedste fra begge verdener ved at køre "emissionsfrit' i byer, hvilket sikrer både stor rækkevidde og fleksibilitet uden for byområder.

 

DAF CF Hybrid innovationslastbiler er udstyret med den ekstremt effektive 10,8 liters PACCAR MX-11 dieselmotor (330 kW/450 hk), en ZF elektrisk motor
(75 kW/100 hk, maks. effekt: 130 kW/175 hk) og en speciel ZF TraXon-gearkasse til hybride drivlinjer. 

Genopladning under kørsel eller ved ladestation 
Elmotoren får sin energi fra en 85 kWh batteripakke, som genoplader, når dieselmotoren er i brug. Under dieseldrift fungerer elmotoren som en generator og leverer energi til batteripakken. I fremtiden vil det også være muligt at oplade batteriet på en (hurtig) ladestation.

Når batteriet er fuldt opladet, vil DAF CF Hybrid – afhængigt af lastbilen og anhængerens kombinerede totalvægt – have en elektrisk rækkevidde på 30 til 50 kilometer, hvilket er mere end nok til at køre ind og ud af byområder uden at producere udstødningsemissioner.

Smart energistyring
Ved kørsel uden for byer drives CF Hybrid af den rene og effektive PACCAR MX-11 dieselmotor, som giver lang rækkevidde. Derudover giver hybridteknologien ekstra besparelser på brændstofforbruget takket være smart energistyring. Den energi, der genereres af udstødningsbremsen og Downhill Speed Control, anvendes af elmotoren til at understøtte dieselmotoren. Dette er fordelagtigt både med hensyn til brændstofforbrug og CO2-udledninger.

Velegnet til længere ture
"Sammen med vores kunde, Albert Heijn, er vi altid på udkig efter måder, hvorpå vi kan reducere vores CO2 udledning," siger Marcel Pater, der er vognparkchef hos Peter Appel Transport, som råder over i alt 680 lastbiler. "Hvor de elektriske lastbiler er ideelle til distributionskørsel i byer, er hybridteknologien at foretrække på længere ruter. I byer fungerer DAF CF Hybrid helt elektrisk, og lastbilens dieselmotor betyder, at den kan køre til og fra forskellige distributionscentre i Holland og i udlandet uden problemer."

Kunders daglige brug
"Med en renere fremtid for øje er der for DAF ingen enkelt teknologisk løsning til et bredt spektrum af transportkravene," ifølge Ron Borsboom, direktør for produktudvikling. "Derfor tester vi forskellige teknologier. Fuldt elektriske lastbiler er et godt alternativ til distributionskørsel i byer, ren dieselteknologi er en fremragende løsning til længere afstande – delvis på grund af nye typer brændstoffer – og på lang sigt kommer vi også til at se nærmere på brintløsninger. Med CF Hybrid ”field test” ønsker vi ikke blot at vurdere lastbilens elektriske ydelse og dens ydelse ved brug af dieselteknologi, men også hvor egnet den er, hvis vores kunder vil bruge den hver dag."

 
 

For detaljer om pressekontakt: 

Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department

Telefon: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com