Transmission

Den nye XF drives af PACCAR MX-13 og MX-11 motorer, og det er ensbetydende med maksimal effektivitet, høj ydeevne og lave driftsomkostninger.

MX-13

PACCAR MX-13 Euro 6-motor

Opfyldelsen af Euro 6-emissionslovgivningen var blot en af udviklingstankerne bag PACCAR MX-13 motoren. Vi ønskede naturligvis også, at den skulle være ekstremt sikker og holdbar. Den skulle også have en brændstoføkonomi på det favorable Euro 5 ATe-niveau og de bedste køreegenskaber med rigeligt drejningsmoment. PACCAR MX-13 er en blanding af avanceret teknologi og smarte tekniske løsninger. Den fås med 303 kW/410 hk, 340 kW/460 hk og 375 kW/510 hk samt drejningsmomenter på 2000, 2300 og 2500 Nm inden for et bredt omdrejningsinterval fra 1000 til 1425 o/min. Alle disse kræfter sendes til vores nye gearkasser. Den automatiske AS Tronic-transmission har unikke funktioner, herunder EcoRoll (lastbil kører nedad i tomgang) og FastShift (ingen brug af kobling mellem 11. og 12. gear) for at forbedre brændstoføkonomien yderligere. Den nyeste generation af Intarder 3 har større output ved lavere hastigheder.

 

MotortypeYdeevneDrejningsmoment

MX-13 303

303 kW/410 hk
(1425-1750 o/min.)

2000 Nm
(1000-1425 o/min.)

MX-13 340

340 kW/460 hk
(1425-1750 o/min.)

2300 Nm
(1000-1425 o/min.)

MX-13 375

375 kW/510 hk
(1425-1750 o/min.)

2500 Nm
(1000-1425 o/min.)

MX-11

PACCAR MX-11 motor

Under udviklingsarbejdet på den nye 10,8-liters PACCAR MX-motor blev der fokuseret på høj ydeevne, lav vægt og lavt brændstofforbrug. Derudover blev der naturligvis arbejdet koncentreret på driftssikkerhed og levetid samt optimal tilgængelighed. PACCAR MX-11 motoren fås i effektvarianter på 210 kW/290 hk til 320 kW/440 hk og er ideel til indsats i distributionssegmentet samt til krævende anvendelser, hvor lav vægt og det lavest mulige brændstofforbrug er af største betydning.

MotortypeYdeevneDrejningsmoment

MX-11 210

210 kW/290 hk
(1700 o/min.)

1200 Nm
(1000-1700 o/min.)

MX-11 240

240 kW/330 hk
(1650 o/min.)

1400 Nm
(1000-1650 o/min.)

MX-11 271

271 kW/370 hk
(1650 o/min.)

1600 Nm
(1000-1650 o/min.)

MX-11 291

291 kW/400 hk
(1450-1700 o/min.)

1900 Nm
(1000-1450 o/min.)

MX-11 320

320 kW/440 hk
(1450-1700 o/min.)

2100 Nm
(1000-1450 o/min.)

 

EAS

Efterbehandlingssystem til udstødningsgas (EAS)

For at opfylde de strenge Euro 6-emissionskrav og samtidig sikre den højest mulige brændstofeffektivitet har DAF kombineret sine avancerede PACCAR Euro 6-motorteknologier med diverse teknologier til efterbehandling af udstødningsgas: SCR-katalysator og dieselpartikelfilter.

Transmissioner

Nye gearkasser

DAF CF Euro 6 AS Tronic

Den nye XF leveres som standard med en manuel 12-trins gearkasse med direkte kraftoverførsel, mens en transmission med 16 trin fås til mere krævende anvendelser. De manuelle gearkasser leveres som standard med "Servoshift" skifteunderstøttelse, som forbedrer komforten med lavere krævet kraft fra chaufførens side og kortere skiftebevægelser. Driftsomkostningerne reduceres ved anvendelse af synkroniseringsringe i kulstof, som maksimerer levetiden. Koblingspedalens vandring er reduceret fra 154 til 135 mm for at forbedre brugervenligheden.

De nye automatiske AS Tronic-gearkasser er udstyret med en række nye funktioner, der kun fås hos DAF. Nyudviklet software og nye sensorer gør koblingsbevægelsen meget gradvis og endnu blødere, hvilket sikrer bedre ydeevne ved igangsætning og manøvrering.

Takket være EcoRoll udkobles koblingen på lette nedkørsler, så der opnås en kontrolleret "rulning" i tomgang. Fast Shift bidrager også til et lavt brændstofforbrug.

 

Aksler

Nye bagaksler

DAF-aksel med Stabilink

En ny, robust SR1344-bagaksel introduceres ligeledes til den nye XF. Den er vægtoptimeret fuldstændigt og udviklet specifikt til brug sammen med Stabilink-konstruktionen. En af den nye aksels egenskaber er dens lave støjniveau. Den mindre oliemængde (10 i stedet for 15 liter) betyder brændstofbesparelser og lavere omkostninger til olieskift i forbindelse med international transport.

SR1344-akslen har en lastkapacitet på 13 tons og er som standard monteret ved vogntogsvægte på op til 44 tons og motormomenter på op til 2300 Nm.

Med henblik på fuldstændig tilpasning af bagakslen til specifikke anvendelsesområder fås der slutudvekslinger fra 2,38:1. SR1344-akslen udnytter en ny udformning af spidshjul og kronhjul, hvorved der spares 50 kg vægt.

Til høje vogntogsvægte (mere end 44 tons) og på køretøjer med motoren på 375 kW/510 hk har den opdaterede SR1347-aksel lavere oliestand, hvilket betyder optimeret brændstofforbrug og lavere driftsomkostninger.

 

 

Chaufførinstruktioner til DAF XF Euro 6

XF driver instructions

Kører du i en DAF XF Euro 6 lastbil? Se chaufførinstruktionsvideoer på vores DAF YouTube kanal.

Se afspilningslisten

Konfigurér din DAF Euro 6 lastbil

DAF Euro 6 truck configurator

Uanset udfordringen, så findes der altid en DAF, der kan tage den op. Brug vores DAF lastbilkonfigurationsværktøj til at finde ud af, hvilken Euro 6 lastbil der bedst dækker dine behov.

DAF lastbilkonfigurationsværktøj

DAF Transport Efficiency

Your-profitability-our-aim-and-logo_dk

DAF Transport Efficiency er navnet på vores filosofi om at tilbyde dig det højeste afkast pr. kilometer.

Læs mere

Kontakt din lokale DAF forhandler

DAF logo on dealer building

Vil du vide mere? DAF forhandleren vil med glæde fortælle dig alt det, du vil vide om DAF's produkter og tjenesteydelser.

Gå til kontaktformularen

Del denne side

Vi inviterer dig til at dele denne side

Denne hjemmeside bruger cookies

DAF bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen på vores websted og til at sikre, at vi leverer den bedst mulige service til dig. Derudover bruger DAF også Google Analytics til på anonym vis at analysere, hvordan du benytter dig af vores websted. De cookies, som DAF bruger, er 100% sikre, men hvis du ønsker det, kan du til enhver tid ændre indstillingerne for cookies i din browser.