8. september 2017 | Eindhoven | DAF Trucks N.V.

DAF's nye CF og XF produktprogram er komplet


Absolut topklasse over hele linjen!

  • Op til 7% højere brændstofeffektivitet
  • Ny ultrakompakt EAS-enhed
  • Højere nyttelast fra 100 op til 250 kg
  • Nye elektrohydraulisk styrede bogieaksler
  • Nye dobbeltophængte bogieaksler
  • Nye dobbeltdrevne tandemaksler med navreduktion
  • Nyt 8x4 letvægtsmixerchassis
  • Optimale opbygningsmuligheder på de nye CF og XF forvogne
  • Nyt og innovativt batteriovervågningssystem (BEM)
  • Nye PACCAR MX-11 og MX-13 motorer
  • Ny TraXon gearkasse
  • Nye højeffektive bagaksler
  • Avancerede softwarefunktioner

Download:

De nye CF og XF serier er komplette. DAF Trucks har føjet 11 trækkere og forvogne til det nye modelprogram – otte 2-, 3- og 4-akslede forvogne og tre 3- og 4-akslede trækkere. De nye lastbiler er op til 7% mere brændstoføkonomiske, de er mindst 100 kg lettere, hvilket forbedrer nyttelasten, og de har integrerede opbygningsmoduler, hvilket gør det hurtigere at montere opbygninger og sikrer klassens bedste ydeevne. DAF tilbyder nu kunderne et komplet sortiment af brancheførende lastbiler, og vi er meget stolte over at kunne tilbyde de mest effektive specialtilpassede løsninger til alle anvendelsesområder. Vigtige egenskaber på de nye akselkonfigurationer til forvogne og trækkere omfatter:

DAF lancerede de første langtursversioner af de nye CF og XF lastbiler tidligt på sommeren og introducerer nu en ny serie af flerakslede forvogne. De nye køretøjer byder både på fælles funktioner og en række helt unikke nye funktioner.

Op til 7% højere brændstofeffektivitet
Alle de nye DAF lastbiler har op til 7% bedre brændstofeffektivitet som følge af de fuldt integrerede og helt nye og innovative omdrejningstalreducerende drivlinjer.

Ny ultrakompakt EAS-enhed: Ekstra chassisindretningsmuligheder og ekstra nyttelast
Det nye forvognschassis er udstyret med den samme ultrakompakte EAS-enhed som de nye CF og XF modeller. EAS-enheden kan nu monteres i dens helhed (dvs. som én samlet enhed) imellem første og anden foraksel (i 8x4 FAD). Det betyder, at den ledige plads kan udnyttes til anbringelse af kranben, værktøjskasser eller ekstra tanke (f.eks. til brændstof), og samtidig opnås der større chassisindretningsmuligheder og mulighed for større nyttelast takket være enhedens 50 kg lavere vægt.

Højere nyttelast fra 100 op til 250 kg
Ligeledes er den nyeste serie af flerakslede trækkere og forvogne udstyret med drivlinje- og udstødningskonfigurationer, der tilsammen er gennemsnitligt mindst 100 kg lettere, hvilket giver en højere mulig nyttelast til DAF kunder. Nye aksler og tandemsæt bidrager til den samlede vægtbesparelse på op til 250 kg på CF FAD 8x4 til konstruktionsarbejde.

Nye elektrohydraulisk styrede bogieaksler
En af de vigtigste nyskabelser i det nye CF og XF program er den nye bogieaksel til både trækkere og forvogne, der muliggør maksimal manøvredygtighed.

Den nye bogieaksel omfatter et nyudviklet EHS-system (elektrohydraulisk styring), som er 30 kg lettere, hvilket også giver mulighed for større nyttelast. Styretøjet er meget præcist, fordi EHS løbende beregner det maksimale styreudslag på bagakslens hjul på grundlag af hastighed og akselafstand. Fordelene herved er mest mærkbare ved kørsel i byområder og manøvrering med lastbilen. Minimeringen af friktionstabene resulterer sammen med den kendsgerning, at servopumpen kun kører, når der faktisk styres, i en yderligere reduktion af brændstofforbruget på 1%.

Ved hastigheder på over 40 km/t låses akslen fast i ligeud-stillingen og garanterer derved maksimal køretøjsstabilitet, samtidig med at fremragende brændstoføkonomi understøttes. Derudover består bogieakselstyresystemet af betydeligt færre komponenter, hvilket er en vigtig forudsætning for førsteklasses robusthed og driftssikkerhed.

Den nye styrende bogieaksel kan monteres på 6x2 forvogne og trækkere og på 8x2 forvogne.

EHS suppleres på 6x2 CF og XF FAN køretøjer af en ny luftaffjedring, der hurtigt kan sænkes 90 mm og løftes 185 mm, så det både er hurtigt og nemt at på- og afmontere veksellad.

Nye dobbeltophængte bogieaksler
DAF introducerer også en ny dobbeltophængt 10 ton bogieaksel, som har en statisk lastkapacitet på ikke mindre end 34 ton. Dette er af stor betydning ved lastning og losning af tunge containere. Den nye aksel reducerer egenvægten med 25 kg. I kombination med andre vægtreduktioner på de nye CF og XF modeller opnås i alt 125 kg højere nyttelast.

DAF's nye dobbeltophængte bogieaksel kan monteres på 6x2 trækkere og forvogne og på 8x2 forvogne.

Nye dobbeltdrevne tandemaksler med navreduktion
Til køretøjer, der regelmæssigt kører i terræn, præsenterer DAF en ny dobbeltdrevet tandemaksel med navreduktion (HR1670T). Dette akselsæt har et helt nyt akselhus i støbejern, som giver en ekstra vægtreduktion på 60 kg.

Der kan med henblik på at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi vælges endnu hurtigere bagtøjsudvekslinger (3,46; 3,61; 3,76:1). Disse udvekslingsforhold gør det muligt for motoren at køre ved endnu lavere omdrejningstal. Olieskiftintervallerne på det nye tandemsæt er forlænget til 3 år eller 450.000 kilometer for at sikre de lavest mulige driftsomkostninger.

Den nye dobbeltdrevne tandemaksel med navreduktion fås på 6x4 og 8x4 trækkere og forvogne til krævende opgaver. Denne serie omfatter FAD 8x4 forvognen med to styrende foraksler, som ofte bruges til transport af sand og grus. På denne model er SCR-enheden ikke længere integreret i det lodrette udstødningsrør. Den er derimod placeret i den nye EAS-enhed, der takket være de kompakte dimensioner kan anbringes imellem de to foraksler. Dette nye design resulterer i en vægtreduktion på 115 kg og giver bedre plads på chassiset.

Nyt 8x4 letvægtsmixerchassis i hele Europa
Det lette CF FAD 8x4 mixerchassis fås nu med en 19 ton enkeltreduktionstandemaksel (SR1132T) og to 7,1 ton foraksler. Dette omkostningseffektive, højtydende chassis, som er populært i Storbritannien, fås nu på en række markeder i hele Europa. Som resultat af optimeringen af styretøj og affjedring, brugen af skivebremser og den nye kompakte EAS-enhed med lodret udstødningsrør har denne letvægtslastbil en køreklar egenvægt på blot 9.150 kg, hvilket sætter nye standarder for denne klasse. Det unikke mixerchassis leveres med den nye PACCARMX-11 motor, der fås i effektvarianter på 270 til 330 kW (370 til 450 hk).

Optimale opbygningsmuligheder på de nye CF og XF forvogne
DAF har introduceret vigtige forbedringer af chassiset for at sikre branchens bedste opbygningsmuligheder. De nye opbygningsmoduler (BAM) spiller en vigtig rolle for hurtig montering af en kasseopbygning, en tung kran, et tiplad eller et kroghejssystem. Det nye og forlængede hulmønster i bagenden af chassiset gør det nemt at montere læsselifte, kraner og kasseopbygninger og gør det helt uproblematisk at flytte komponenter eller at montere en trækstang eller en underkøringskofanger. Det betyder, at det nye hulmønster reducerer opbygningsomkostningerne, samtidig med at køretøjernes leveringstider forkortes.

Nyt og innovativt batteriovervågningssystem (BEM)
Endnu en ny funktion er det innovative batteriovervågningssystem, som forkortes BEM. Dette system, der fås som ekstraudstyr, benytter en nyudviklet sensor til at måle batteriets nøjagtige ladebetingelser og kan endda tage miljøforhold i betragtning for at sikre, at køretøjerne er klar til at arbejde og har den højest mulige tilgængelighed.

Nye PACCAR MX-11 og MX-13 motorer
I overensstemmelse med DAF Transport Efficiency filosofien er der gjort alt for at sikre optimal ydeevne fra hver eneste dråbe brændstof. PACCAR MX-11 og MX-13 motorerne er blevet bygget helt om. En vigtig målsætning under udviklingen af de nye drivlinjer var reduktion af motoromdrejningstallene, hvilket ofte betegnes som "omdrejningsreduktion", da lavere omdrejningstal resulterer i lavere brændstofforbrug. Samtidig er PACCAR motorernes maksimale drejningsmoment forøget betragteligt, og det maksimale drejningsmoment er nu tilgængeligt ved helt utrolige 900 o/min.

Effekten på næsten alle drivlinjerne er øget med 7 kW/10 hk til 14 kW/20 hk, mens drejningsmomentet på alle nye motorer er øget med
50 til 200 Nm. Derudover arbejder DAF med "multimoment" i de nye CF og XF modeller, hvilket betyder, at der frigives yderligere 100 til 150 Nm i det højeste gear. Dermed kan der køres i længere perioder i det højeste gear, hvilket optimerer brændstofforbruget og maksimerer ydeevnen.

Den nyeste TraXon: Hurtigere og mindre friktion
De nye PACCAR MX-11 og MX-13 motorer leveres som standard med den nyeste generation af de automatiserede TraXon gearkasser. Disse transmissioner har lavere friktionstab og er karakteriseret ved ekstremt jævne gearskifteegenskaber. Særlige skiftestrategier fås til almindelig transport, væsketransport, tung transport og Eco Combi-vogntog (modulvogntog). I konstruktionsmodellerne af DAF CF FAD, FAT (forvogne) og FTT (trækkere) leveres TraXon transmissionerne med en supplerende terrænindstilling, som sikrer optimal transmissionsydeevne og koblingsaktivering. Når denne funktion er aktiveret, skifter TraXon ekstremt hurtigt og ved højere omdrejningstal for at sikre maksimal trækkraft.

Avancerede softwarefunktioner til drivlinjen
Præcis som de første introducerede konfigurationer af de nye CF og XF lastbiler er de nye DAF flerakselmodeller udstyret med helt nye elektriske og elektroniske komponenter, som bl.a. omfatter en ny styreenhed til integreret styring af alle drivlinjens komponenter. Funktioner som f.eks. EcoRoll og fartpilot er blevet udbygget yderligere for at forøge deres bidrag til optimal brændstoføkonomi.

Højeffektive bagaksler
En vigtig bestanddel af de nye, hurtigere drivlinjer er bagakslerne, der er designet og fremstillet af DAF. Hurtigere reduktioner på 2,05:1 er nu tilgængelige, hvilket gør det muligt at køre med en konstant hastighed på 85 km/t ved blot 1.000 o/min. afhængigt af drivlinjens specifikationer. I den nye generation af bagakseldifferentialer er kron- og spidshjul ændret for at sikre optimal holdbarhed og effektivitet samt ekstremt lave støjniveauer.

Med introduktionen af otte 2-, 3- og 4-akslede forvogne og tre 3- og 4-akslede trækkere er absolut topklasse nu standard i DAF's helt nye serie af lastbiler. Absolut topklasse udtrykker DAF Transport Efficiency filosofien, når det handler om at opnå de lavest mulige driftsomkostninger og den højest mulige køretøjstilgængelighed. Samtidig er det synonymt med den ulastelige fremstillingskvalitet og uovertrufne chaufførkomfort i de nye CF og XF modeller – og også i den nye LF model.

Relaterede oplysninger

DAF Trucks Danmark A/S
Rita M. Hansen, tlf. 21 42 79 71

For more information:
DAF Trucks N.V

Corporate Communication Dept.
+31 40 214 4191