25. april 2017 | Eindhoven

The new DAF CF and XF - Pure Excellence


DAF introducerer den nye generation CF og XF lastbiler, som sætter helt nye standarder for transporteffektivitet og chaufførkomfort. Motortekniske innovationer, nye drivlinjer og aerodynamiske optimeringer resulterer i helt op til 7% lavere brændstofforbrug med mulighed for at opnå endnu større effektivitetsforbedringer med det nye DAF Connect flådestyringssystem. Den nye generation CF og XF lastbiler vejer også mindre og har dermed højere nyttelast, og det opdaterede indvendige og udvendige design sikrer den højeste chaufførkomfort og gør lastbilerne endnu mere attraktive. Disse fremragende nye lastbiler sikrer vores kunder de laveste driftsomkostninger og den højeste oppetid.

The-New-DAF-CF-series--DAF-XF-series

"Med udgangspunkt i det fantastiske renommé for brændstofeffektivitet, driftssikkerhed og chaufførkomfort, som den nuværende Euro 6 serien har opbygget i Europa og andre dele af verden, har DAF udviklet en ny generation CF og XF lastbiler, der byder på de bedst mulige løsninger for både kunden og chaufføren", udtaler Preston Feight, som er administrerende direktør i DAF Trucks. "Med branchens bedste tjenesteydelser og en meget professionel forhandlerorganisation er The New CF og The New XF – der går i produktion i sommeren 2017 – en fryd for enhver ejer og en drøm for enhver chauffør."

The New CF og The New XF: En fryd for enhver ejer

  • 7% lavere brændstofforbrug
    - Nye PACCAR MX-11 og MX-13 motorer
    - Ny, effektiv TraXon automatiseret gearkasse
    - Nye, højeffektive bagaksler med nye og hurtigere udvekslingsforhold
    - Avancerede drivlinjesoftwarefunktioner
    - Aerodynamiske optimeringer
  • Ny PACCAR motorbremse
  • Op til 100 kg højere nyttelast
    - Nyt kompakt efterbehandlingssystem til udstødningsgas
  • Maksimal oppetid
    - Serviceintervaller på op til 200.000 km
    - En sand drøm for opbyggere
  • DAF Connect flådestyringssystem for optimal transporteffektivitet

Forbedret brændstofeffektivitet kombineret med større effekt og højere drejningsmoment ved lavere omdrejningstal

Klassens førende brændstofeffektivitet er bl.a. resultatet af den fuldt integrerede og innovative drivlinje, der sikrer optimal interaktion mellem motor, efterbehandlingssystem, gearkasse og bagaksler. Helt i tråd med DAF Transport Efficiency filosofien har vi tilstræbt og opnået at få den bedste ydeevne ud af hver eneste dråbe brændstof for at sikre de laveste samlede omkostninger (TCO).

Lufthåndteringen i PACCAR MX motorerne er videreudviklet ved anvendelse af en ny og endnu mere effektiv turbolader, et nyt EGR-system og en ny ventilaktiveringsteknik. Temperatureffektiviteten er forbedret ved udvikling af et nyt forbrændingssystem, som bl.a. omfatter nye stempler, nye indsprøjtningsdyser og nye indsprøjtningsstrategier, mens motoren samtidig arbejder med højere kompressionsforhold.

Det lavest mulige brændstofforbrug opnås ved hjælp af nye og ekstremt effektive systemer med variabel hastighed på køle-, styretøjs- og oliepumper, hvilket giver den højest mulige mekaniske effektivitet.

Et af nøgleprincipperne under udviklingen af de nye drivlinjer var at reducere motoromdrejningstallet for at opnå klassens bedste brændstofeffektivitet. Det maksimale drejningsmoment på PACCAR MX-11 og MX-13 motorerne er forøget væsentligt og er allerede tilgængeligt ved 900 o/min., hvilket betyder, at de kan cruise ved lavere omdrejningstal. Topmodellen er 390 kW/530 hk PACCAR MX-13 motoren, som leverer 2.600 Nm ved 1.000 o/min.

Højeffektive bagakselkonstruktioner 

Bagakselkonstruktionerne er videreudviklet, og udvekslinger på ned til 2,05:1 kan vælges til kørsel med en cruise hastighed på 85 km/t ved så lidt som 1.000-1.040 o/min. afhængigt af drivlinjespecifikationerne. Den nye generation af bagakseldifferentialer har en helt ny kron- og spidshjulskonstruktion, der har til formål at sikre maksimal holdbarhed og effektivitet samt minimale støjniveauer.

Anvendelsen af olier med lav viskositet og lavere olieniveauer i bagakslerne bidrager også til at sikre maksimal brændstofeffektivitet, og det samme gør anvendelsen af lavfriktionshjulnav.

Effektiv TraXon gearkasse som standard

Den nyeste generation af de automatiserede TraXon gearkasser er standard i The New CF og The New XF, og de leveres som standard med 12 trin og fås som ekstraudstyr med 16 trin. Lavere friktionstab, endnu hurtigere opgearinger og mere udpræget brug af EcoRoll bidrager til at opnå det lavest mulige brændstofforbrug, mens chaufførkomforten forbedres takket være den støjsvage og smidige drift og den præcise koblingsaktivering. Den forøgede gearkassefleksibilitet sikrer fremragende manøvreegenskaber, endda med hurtigere drivlinjer.  

Avancerede drivlinjesoftwarefunktioner

The New CF og The New XF er udstyret med helt nye elektriske og elektroniske systemer. Der introduceres en helt ny køretøjsstyreenhed til dedikeret drivelinjeintegration med forbedrede EcoRoll- og fartpilotfunktioner som f.eks. Dynamic Cruise. Denne nye funktion tilpasser fartpiloten til de forskellige kørselsforhold. Takket være yderligere integration af den intelligente fartpilot (PCC) og EcoRoll-funktionen kan den intelligente fartpilot ved kørsel op ad bakke nu aktivere EcoRoll tidligere, når begge teknologier har beregnet, at køretøjets moment og hastighed er tilstrækkelige til at "skubbe" køretøjet (neutralt gear) over en bakketop inden for et bestemt hastighedstabsinterval.

Branchens bedste ydeevne fra PACCAR motorbremse

Ud over motorydeevnen er ydeevnen for PACCAR motorbremsen forbedret. Den maksimale bremsekraft for PACCAR MX-11 motoren er øget fra 320 til 340 kW. Endnu mere imponerende er bremsekraftforøgelsen i omdrejningsintervallet fra 1.000 til 1.500 o/min. på hele 20%. Den maksimale bremsekraft for MX-13 motoren er intet mindre end 360 kW, og i det vigtige omdrejningsinterval fra 1.200 til 1.500 o/min. er bremsekraften forøget med op til 30%.

Aerodynamiske optimeringer 

Det lavest mulige brændstofforbrug er også opnået ved forbedret aerodynamik på køretøjet, bl.a. takket være en ny solskærm til CF og XF lastbilerne. Derudover er The New XF udstyret med skærmforlængere og flowkanaler bag kølergitteret med henblik på at opnå optimal aerodynamik hele vejen rundt om lastbilen, selv i motorrummet. Nye kølergitterafslutninger reducerer luftmodstanden, og de nye afslutninger mellem førerhuset og chassiset sikrer den bedst mulige aerodynamik.

Op til 100 kg højere nyttelast 

Til The New CF og The New XF har DAF udviklet et helt nyt og kompakt efterbehandlingssystem til udstødningsgas (EAS), hvilket giver mere plads på chassiset til bl.a. større brændstoftanke, kompressorer, værktøjskasser eller kranstøtteben.

En avanceret substratteknologi giver mulighed for 40% reduktion af EAS-enhedens samlede volumen. Og dette uden at der gås på kompromis med modtrykket, askefjernelsesintervallerne eller NOx-fjernelseseffektiviteten. Den kompakte boks varmer faktisk hurtigere op, hvorved motoren hurtigere og endnu hyppigere kan arbejde med den mest effektive brændstofkarakteristik.

EAS-enhedernes kompakte dimensioner betyder desuden, at det til visse anvendelser ikke længere er nødvendigt at adskille NOx-katalysatoren og dieselpartikelfilteret, hvilket bidrager til fremragende samlet effektivitet.

En anden fordel ved den nye ultrakompakte EAS-enhed er en vægtreduktion på omkring 50 kg. Takket være andre tiltag såsom vægtoptimeringer på motor og chassis er nyttelasten på The New CF og The New XF op til 100 kg højere.

Maksimal oppetid

Serviceintervallerne på The New DAF CF og The New XF kan forlænges fra 150.000 til 200.000 kilometer. Trods den nye EAS-enheds kompakte dimensioner er dens effektivitet fortsat uovertruffen, og det betyder, at askefjernelsesintervallerne er helt op til 500.000 kilometer, hvilket giver kunden maksimal oppetid.

Den forbedrede fastgørelsesmetode til opbygninger  (BAM = Body Attachment Method) sikrer den kortest mulige konfigurationstid, da den nye udformning af bagenden af chassiset muliggør nem montage af f.eks. læsselifte og dedikerede montageplader, der er forberedt til kasseopbygninger og kraner.

DAF Connect flådestyringssystem

DAF Connect er et innovativt flådestyringssystem, der giver vognmanden oplysninger i realtid om køretøjernes og chaufførernes præstationer.

Oplysninger om køretøjslokation, brændstofforbrug, kilometertal, vognparkudnyttelse og spildtid præsenteres på enkel vis i et online-instrumentpanel, som kan konfigureres efter kundens specifikke behov og ønsker. Det brugervenlige instrumentpanel kan konfigureres til at levere omfattende brændstofrapporter med aktuelle og historiske data, som sammenligner køretøjer og chauffører. Funktionen "Live Fleet View" giver alle de nødvendige oplysninger om vognparkens lokationer, hvilket giver mulighed for optimal planlægning, herunder ruter og køretid pr. køretøj og chauffør. Vognmændene modtager alarmer, som de selv har defineret, når der opstår afvigelser i f.eks. hastighed, rute, lokation og brændstofforbrug, så de straks kan forbedre vognparkens præstationer.

DAF Connect optimerer køretøjstilgængeligheden, reducerer driftsomkostningerne og forbedrer logistikeffektiviteten. DAF Connect gør det desuden muligt for vognmanden at planlægge reparations- og vedligeholdelsesarbejde effektivt og benytte sig af specialtilpassede anbefalinger fra DAF via DAF Connect.

The-New-DAF-CF-new-logo-plate

The New CF og The New XF: En drøm for enhver chauffør

The New CF og The New XF sætter fortsat helt nye standarder for chaufførkomfort takket være at de er nemme at komme ind i, den rummelige kabine og en lang række innovationer, der forbedrer komforten, brugervenligheden, attraktiviteten og sikkerheden.

  • Nyt interiør
  • Nyt temperatur- og klimareguleringssystem (HVAC)
  • Ny Exclusive Line
  • Opgraderet udformning af instrumentpanel og instrumentbræt
  • Stik til tilslutning af chaufførens foretrukne udstyr

Fra det øjeblik, du stiger ind, byder The New DAF CF og The New XF på kvalitet og chaufførkomfort på højeste niveau. Nye varme og stilfulde farver på instrumentbræt, sæder, gardiner, madrasser samt side- og bagvægge giver interiøret et smukt udseende, hvor enhver chauffør kan føle sig hjemme og godt tilpas. I XF lastbilen giver designelementer i farven Piano Black på instrumentbræt og bagvæg interiøret et helt særligt præg. XF Super Space Cab er stadig det mest rummelige førerhus på markedet med et samlet volumen på mere end 12,6 m3.

Nyt temperatur- og klimareguleringssystem

The New DAF CF og The New XF har et helt nyt automatisk temperatur- og klimareguleringssystem (HVAC), der er utroligt nemt at betjene for chaufføren. Systemet sikrer desuden den bedste brændstofeffektivitet, fordi det nye intelligent-styrede klimaanlæg forbruger mindre energi ved kun at køle luften så meget, som det netop er nødvendigt for at nå den ønskede temperatur. Intelligent styring af fordamperen benyttes også til at forhindre unødig køling af luften. Til opvarmning af førerhuset i pauser eller om natten udnytter det nye fuldautomatiske HVAC-system restvarme fra motoren, hvilket bidrager til brændstofeffektiviteten. De nye temperatur- og klimareguleringssystemer kan for maksimal chaufførkomfort også betjenes ved hjælp af det nye panel med nyt temperaturdisplay på bagvæggen.

Ny Exclusive Line

Den nye Exclusive Line er topmålet af luksus og komfort, og den fås i både The New CF og The New XF. Den udsøgte Exclusive Line er kendetegnet ved de cognacfarvede overflader på instrumentbræt, dørpaneler (XF) og lædersæder samt de stilfulde lyse ventilationsdyser. Læderrat er standard i de luksuøse CF og XF versioner. 

Forbedret chaufførinformation og brugervenlighed

Instrumentpanelet er redesignet med nye skrifttyper for at give et mere moderne og attraktivt udseende og for at forbedre læsbarheden. Funktionerne i chaufførinformationspanelet er også forbedret og omfatter nu en fartskrivertæller, der viser chaufføren hans/hendes resterende køre- og hviletider.  

Dette bidrager til forbedret komfort og effektivitet, hvilket også gælder de chaufførkonfigurerbare kontakter (MUX), der giver chaufføren mulighed for at placere instrumentbrættets kontakter, som han/hun ønsker det. MUX-kontakterne sikrer også optimal placering af supplerende funktioner til betjening af opbygningen eller af komponenter som f.eks. aggregater og kranstøtteben.

Chauffører vil også glæde sig over den helt nye kabinelyskontakt, der er anbragt i den midterste del af instrumentbrættet, mens DAF's fantastiske udtræksbord og uovertrufne opbevaringsplads stadig er helt som det plejer. Den nye kabinelyskontakt udmærker sig ved dens brugervenlighed, da den omfatter en dæmperfunktion til brug ved natkørsel og afslapning. Samtlige hastighedsrelaterede funktioner (herunder fartpilot, intelligent fartpilot og justerbar fartpilot) er nu optimalt og logisk grupperet i rattets højre side.

Fantastisk udseende

DAF har højnet det udvendige design med diskrete og elegante elementer, som f.eks. identifikationspladen i dørtrinnet, der byder chaufføren velkommen i det luksuriøse interiør (XF). En ny DAF navneplade med redesignet DAF logo med forkromede bogstaver symboliserer lastbilens kvalitet. Detaljer i kofangeren og solskærmen giver lastbilens ydre et ekstra strejf af elegance, hvilket også gælder dekorationslisterne i kølergitteret og i det nye netkølergitter på XF versionen.

Produktionsstart

The New CF og The New XF går i produktion i løbet af sommeren 2017 i konfigurationerne 4x2 trækker (FT) og forvogn (FA), 6x2 trækker FTG og FTP med pusheraksel samt 6x2 forvogn med enkeltmonteret bogieaksel (FAR). De øvrige fantastiske modeller følger i efteråret.

"Vi har gjort markedets bedste lastbiler endnu bedre", udtaler Preston Feight, som er administrerende direktør i DAF Trucks. Han udtaler desuden, at "The New CF og The New XF bygger videre på de nuværende lastbilers fremragende driftssikkerhed, brændstofeffektivitet og chaufførkomfort. Som en del af vores DAF Transport Efficiency filosofi har vi endnu en gang taget vigtige skridt for at forbedre køretøjseffektiviteten yderligere ved at tilbyde de laveste driftsomkostninger og bedre oppetid til vores kunder. The New CF og The New XF er Pure Excellence."

The New CF og The New XF effektnormer

The-New-CF-and-XF-power-ratings

 

 

Denne hjemmeside bruger cookies

DAF bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen på vores websted og til at sikre, at vi leverer den bedst mulige service til dig. Derudover bruger DAF også Google Analytics til på anonym vis at analysere, hvordan du benytter dig af vores websted. De cookies, som DAF bruger, er 100% sikre, men hvis du ønsker det, kan du til enhver tid ændre indstillingerne for cookies i din browser.